Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninskinn å marknad  (läst 11211 gånger)

Shadow

• Gäst
Re:Kaninskinn å marknad
« Svar #20 skrivet: 12 sep-07 kl 22:11 »
Uääää, det var vrakpris!!!  :o  :o
Har du superrabatt hos berederiet eller köper in skinnen utomlands ifrån? Det ska ju betalas moms också... Jag tar minst 150 kr för maskingarvade skinn (ca 45-50 cm långa), 30 kr för saltade råskinn.

Vet en som har 250 kr som grundpris, och så läggs det på eller dras av beroende på kvalitet och storlek (samma för maskin och handberett.

Frågan var ju om någon visste var man kunde sälja skinnen o till vilket pris. Det är inte mina skinn! Men vet att de kommer från Tyskland. 50-80 kr är inte vrakpris i vikinga/medeltida kretsar, 30 kr däremot är vrakpris. Då är det oftast 3 sortering.
Visst kan man försöka sälja kaninskinn till ett högre pris, men tror att just på sådana marknader är det svårt iaf.
Hur det är på andra marknader vet jag inte.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 13 sep-07 kl 22:54 »
50-80 kr är inte vrakpris i vikinga/medeltida kretsar, 30 kr däremot är vrakpris. Då är det oftast 3 sortering.
Visst kan man försöka sälja kaninskinn till ett högre pris, men tror att just på sådana marknader är det svårt iaf.
Hur det är på andra marknader vet jag inte.

Jag blev bara så förvånad över att det kunde gå runt ekonomiskt  ;)
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 13 sep-07 kl 23:05 »
Åter till en av mina käpphästar!  Man ska bara slakta fula djur! Men..... vilka är det?

Edgar

Kanske dags att käka sådana här gynnare:
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Kaninskinn å marknad
« Svar #23 skrivet: 16 jan-09 kl 03:14 »
Tassar till nyckelringar, vem klöper det?

Jag sålde fyra stycken till TV4 när de spelade in nån sån där film om kungafamiljen (kungamordet?). ingen aning. det var flera delar och spelades in för nåt år sen. såg aldrig på filmen själv, så jag vet inte om de var med :D det var dock några rosa och en grön de ville ha om jag minns rätt. de var dock importerade, kinesiska. ...

men vad tror ni. skulle det löna sig att skicka pälsar till ett större garveri utomlands? kanske om man går ihop några stycken?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #24 skrivet: 16 jan-09 kl 08:30 »
rökt kaninlår är otroligt gott! Det blir lika anonymt som ett fåralår, men mycket mindre förstås ;D
Den som har en lever får se

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 16 jan-09 kl 08:42 »
men vad tror ni. skulle det löna sig att skicka pälsar till ett större garveri utomlands? kanske om man går ihop några stycken?
Jag tycker det är bättre om man försöker använda sig av svenska garverier... Dels har man lite större koll på vilka kemikalier som används, dels gynnar man den svenska arbetsmarknaden och kan "skryta" med lokalproducerade skinn... Ju mindre man skickar varor runt i världen i onödan, dessto bättre :)
                                                            Mvh
                                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Re:Kaninskinn å marknad
« Svar #26 skrivet: 16 jan-09 kl 09:06 »
Min erfarenhet som jägare är att folk köper kött om det är färdigstyckat så att dom slipper se att det har varit ett djur.
Skulle nog inte vara några problem att sälja kaninkött om man styckar den i delar.
Folk är ju sugna på att prova nya saker.
Känner igen detdär från mina egna föräldrar, de äter gärna kanin och kommer gärna på inbjudningar när det vankas kaningryta men aaaaldrig att mamma vill ha en hel kanin, näpp,den måste vara styckad  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 16 jan-09 kl 12:29 »
Jag har sålt skinn till reumatiker, hon var helt nöjd. Brukar värma händerna i det på kvällarna. Helt klart en potentiell marknad. Ibland har jag haft med mig kaninskinn på marknaden och folk brukar bli lugna när jag säger att det inte är katt ::), barnen älskar att klappa skinnen...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 16 jan-09 kl 14:58 »
mamma har ett gammalt kattskinn hon brukar ha runt njurarna vid behov. katten är väl snart 100 år, hennes mormor har redan använt det. tyckte att det var skoj att berätta det för mina kompisar när jag var barn för att sedan se på deras chockade ansiktsuttryck ...  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Melica

« Svar #29 skrivet: 17 jan-09 kl 00:57 »
Ha ha, jag brukar fortfarande köra samma variant med personer som inte känner mig så väl. De kan blekna rätt ordentligt när jag säger att jag har två kattskinn på vinden  ;D. (Mina bör också ha uppnått en anselig ålder.) Mycket har ändrats, inte bara på hundra år. Minns fortfarande när fysikläraren plockade fram kattskinnet för att skapa statisk elektricitet med en ebonitstav. Vi kommenterade det nog lite,men inte mer. Det bör ha varit i mitten på 70-talet. Idag tror jag det skulle vara omöjligt att göra det i en skola.

Hartassar som nyckelringar pratade vi faktiskt om häromdagen. Jag och min sambo kom då fram till att har(kanin)tassar och ripfötter i nyckelknippan skulle nog vara omöjliga att sälja idag. Båda två fick vi sådana någon gång när vi var små. Vi började prata om det efter att han sett hönsfötterna som blev kvar när jag för första gången själv tillagade några av mina tuppar. Han blev väldigt fascinerad av dem och började prata om voodoo. Han planerade nästan ett ge bort ett par till en kompis :P. Så allt handlar nog om att hitta rätt kundkrets, då skulle man nog till och med kunna sälja hönsfötter...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 17 jan-09 kl 12:21 »
hartassar, fågelfötter och etc brukar i vart fall säljas på diverse medeltidsmarknade. Själv har jag ett par ekorrtassar som ska bli örhängen, kommer bli riiiktigt snyyggt!  8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #31 skrivet: 17 jan-09 kl 22:02 »
Hönsfötter kan ni sälja till folk från Iran, de gör någon delikatess av dem.

Edgar

Melica

« Svar #32 skrivet: 18 jan-09 kl 02:21 »
Så allt handlar nog om att hitta rätt kundkrets, då skulle man nog till och med kunna sälja hönsfötter...

Kul att höra! Vet du vad priset brukar vara?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Evendim

• -
« Svar #33 skrivet: 21 jan-09 kl 14:39 »
I somras sålde Ulva tuppfot med skinnrem för 100 kr på marknader!  ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 23 jan-09 kl 00:29 »
jag tror att om man tar vita hartasser och färgar de i fina glada färger, så avdramatiserar man en hel del och kan sälja på vanliga marknader också. när vi sålde hartasser på hemsidan, så var de färglada och vi sålde dem till ungdomar. inga problem, inga arga mail och då stod det ändå i texten att även om det sägs att hartasser ska ge tur, så hade den här lilla haren ingen tur i alla fall ... eller nåt i den stilen  ;D

kison

« Svar #35 skrivet: 23 jan-09 kl 19:27 »
Hej där   tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter om kaninproduktion..

Kaninproduktion, skinn och kött,  kan vara trevligt i liten skala men...  i större skala är det ett slöseri av resurser.
Kaniner omsätter foder välldigt snabbt och produserar en mindre mängd kött.

Jag hade både angorakaniner och fransk vädur under 90-talet. Jag parade fransk vädur med belgisk jätte och fick köttdjur med snabb tillväxt och fina stora skinn.
Man måste planera sin kaningård väl då det lätt blir mycket arbete. Värst är vattenhanteringen som kan bli plockigt.
Jämför man sedan fodermängden med köttmängden så är det mer lönsamt med lamm eller nöt kött-

Men kanin är rätt exklusivt så vill man prova så varför inte.. Jag vet att intresset finns, men restauranger vill oftast ha en kontinutet i leveransen. Man kan ju gå ihop flera stycken för en kontinuelig leverans. Sedan måste man se på slaktregler och köttbesiktning mm.
Det krävs mer än bara vilja.

lycka till...

kison

« Svar #36 skrivet: 23 jan-09 kl 19:32 »
Om någon är intresserad så har jag ett paket med en hel del kursmaterial för kaninkött/skinn produktion till salu.
innehåller allt du behöver veta för att starta från kaninburar till resepthäften ,

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 23 jan-09 kl 20:33 »
Om någon är intresserad så har jag ett paket med en hel del kursmaterial för kaninkött/skinn produktion till salu.
innehåller allt du behöver veta för att starta från kaninburar till resepthäften ,

Var bor du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 23 jan-09 kl 20:45 »
Hej där   tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter om kaninproduktion..

Kaninproduktion, skinn och kött,  kan vara trevligt i liten skala men...  i större skala är det ett slöseri av resurser.
Kaniner omsätter foder välldigt snabbt och produserar en mindre mängd kött.

Jag hade både angorakaniner och fransk vädur under 90-talet. Jag parade fransk vädur med belgisk jätte och fick köttdjur med snabb tillväxt och fina stora skinn.
Man måste planera sin kaningård väl då det lätt blir mycket arbete. Värst är vattenhanteringen som kan bli plockigt.
Jämför man sedan fodermängden med köttmängden så är det mer lönsamt med lamm eller nöt kött-

Men kanin är rätt exklusivt så vill man prova så varför inte.. Jag vet att intresset finns, men restauranger vill oftast ha en kontinutet i leveransen. Man kan ju gå ihop flera stycken för en kontinuelig leverans. Sedan måste man se på slaktregler och köttbesiktning mm.
Det krävs mer än bara vilja.

lycka till...

Det är 2009 nu och jag vill bara säga att kaninköttet har om något blivit ännu mer exklusivt och bättre betalt än det var på 90 talet.

Idag används mycket ensilage och hösilage vilket minskar kaninernas foderomsättning marginellt. Det var inte så vanligt på 90 talet mig veterligen. Det finns idag bättre foder och större utbud och fler storproducenter vilket medför lägre kostnader på sikt. Virket till burar är billigare, räntan lägre och huspriserna överkomliga. Man kan inte dra kaninproduktion över en kam sådär utan man får se till de omkringliggande faktorerna.

Sen vill jag tillägga att det är en ypperlig extrainkomst för den som vill ha det vid sidan om eller för den som närmar sig pension och ändå vill ha nåt att göra på äldre dar.

Och vad det gäller vattentillgången till djuren så finns det idag automatiska system för det också.
Köttbesiktning finns inte enligt lag på kanin utan utförs av den aktuella slaktaren.

Det har hänt mycket sen 90 talet...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kison

« Svar #39 skrivet: 23 jan-09 kl 23:02 »
Onekligen har det hänt en massa på marknaden sedan min tid.. men kaniner är endå kaniner och behöver vård och tillsyn.
Men jag vill inte verka neggativ. Visst kan man få rulljans på detta om man vill.
Bra att det inte är besiktning på kaninkött... det skulle bli ohållbart.
Priserna är högre i dag men det är ochså lönerna, men om man kan förädla själv så får men en bättre avans på det.
Kaninskinn är ju inte så svåra att bereda själv, de är betydligt mer lätthanterliga än fårskinn.
Sedan bor jag i norra sverige och det har sina för och nackdelar det med när det gäller kaninnäringen.
Det kan ju vara lättare på andra breddgrader... men var för den delen realistiska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser