Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninskinn å marknad  (läst 11208 gånger)

louise

• Gäst
Kaninskinn å marknad
« skrivet: 06 sep-07 kl 20:24 »
Funderar på å börja föda upp kaniner och vill ta till vara både skinn å kött. Men, i antipäls¨- å-vegan-tider, är inte kaninpäls oerhört provocerande? Och svårsålt?

Var inne i en hantverksbutik idag för inspiration och pratade med kvinnan i kassan. Fårskinn är ju mer ok tyckte hon, för man äter ju ändå fåret. Jag sa att man äter ju kaninen också, men då såg hon rätt förskräckt ut och sa att "vi äter inte vår kanin iallafall".

Insåg att de som man vill sälja kaninskinnsprodukter till inte fattar att det inte är ren pälsindustri man sysslar med.

Vad har ni för erfarenheter? Vad gör att ni får sålt och inte? Vem är kunden?

Shadow

• Gäst
Re:Kaninskinn å marknad
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 17:27 »
Kaninskinn går att sälja på vikinga/medeltida marknader och även lajv. Tyvärr är priserna inte höga.... 50-80 kr skinnet kan man köpa dem för. Andrasortering nere på 30 kr. De är då inte garvade för hand förstås!
Det finns ju de som vill ha handgarvat och då kan man ta ut det pris man vill ha.

Ett annat alternativ är att "förädla" kaninskinnen. Gör något av dem innan försäljning t.ex. handledsvärmare, mössor, väskor m.m. Då kan man plötsligt ta ut så mycket mer för dem!

Vad gäller publikmässigt har jag mest positiva personer. Har blivit utskälld endast en gång av en farmor med barnbarn. Jag hade ju ätit upp den stackars kaninen BARA för att kunna lägga skinnet på bordet!

Har fått "svenssons" att köpa kaninskinn med motiveringen: billiga i inköp, ingen matkostnad, ingen krävande skötsel, lever länge, kan tas med överallt, tar liten plats, ljudlösa och det bästa av allt: kan gosas med hur länge som helst!
Föräldrarna låter barnen gladeligen få ett kaninskinn! (eller två!)

Lycka till!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 23:22 »
Kaninskinn går att sälja på vikinga/medeltida marknader och även lajv. Tyvärr är priserna inte höga.... 50-80 kr skinnet kan man köpa dem för. Andrasortering nere på 30 kr. De är då inte garvade för hand förstås!

Uääää, det var vrakpris!!!  :o  :o
Har du superrabatt hos berederiet eller köper in skinnen utomlands ifrån? Det ska ju betalas moms också... Jag tar minst 150 kr för maskingarvade skinn (ca 45-50 cm långa), 30 kr för saltade råskinn.

Vet en som har 250 kr som grundpris, och så läggs det på eller dras av beroende på kvalitet och storlek (samma för maskin och handberett.

Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 23:32 »
Hej!

Kinesiska skinn finns till dessa priser, beredda och klara.
Används bl a av dem som binder flugor för fiske.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 23:34 »

Insåg att de som man vill sälja kaninskinnsprodukter till inte fattar att det inte är ren pälsindustri man sysslar med.

Vad har ni för erfarenheter? Vad gör att ni får sålt och inte? Vem är kunden?

Gör nog ingen skillnad för DR och DBF om det är bara päls eller både päls och kött... För mig gör det stor skillnad  ;D
Mitt argument är helt enkelt att man ska ta tillvara på så mycket som går, slöseri att slänga skinnet och gå till affären för att köpa en polyestermössa... Undra vad som är miljövänligast i längden?
Shadows "svensson motivering" var suveränt bra  8)

Jag har sålt skinn till folk som vill sy, sittunderlägg vid jakt, gosigt för bebis i barnvagnen och några som bara satt upp på väggen.
Så har jag bytt beredda skinn mot levande kaniner en gång  ;)

Jag har inte sytt något själv än, men en lurvig handväska och mössa ska bli mina första projekt. Drömmer om ett lapptäcke i kaninskinn också  ;D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 23:35 »
Hej!

Kinesiska skinn finns till dessa priser, beredda och klara.
Används bl a av dem som binder flugor för fiske.

Edgar

Ja, det går väl knappt att konkurera med  :-\

Edit: Man undrar hur de kinesiska kaninerna farmas... är det modell Frankrike?
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 23:36 av Potatisblomma »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-07 kl 18:57 »
Jaktsittskydd var en bra idé! Kanske fylla dem med lite fårull? Funderar på att ha min mark som övningsfält för fågelhundar och fågeljakt, så produkter till jägare borde ju vara utmärkt.

Här drivs ett jaktprojekt som ska få bönder att tjäna pengar på sin jaktmark. Trodde att min mark var alldeles för liten, men om jag odlar "lite" ärter eller nån säd så kommer det duvor, å så får folk komma hit och jaga/träna. Tydligen brist på såna ställen. Kommer hit en kvinna å kollar mina åkrar snart å bedömer om det går att göra jaktturism av det.

Å tack tack för lite riktpriser! Man behöver ju många källor innan man fattar vad prisläget ligger på.

Har precis samma filosofi kring dödandet av djur som du potatisblomma. Har man nu bestämt sig för att döda, tycker jag man ska respektera djurets "offer" och ha maximal nytta av handlingen. Inte döda och sen bara ta en liten bit. Det är bortskämt att slänga användbara grejer.

Just det, funderade på kaninöronen. Grisöron finns ju som hundgodis, skulle man kunna torka/bereda kaninöron till hundgodis?
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 18:57 av Lollo »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 11 sep-07 kl 19:46 »
Lite mer om Kina:
De var världens 4 plats i produktion av kaninkött 1990. (efter Italien, Ryssland, Frankrike).

Huvudsakligen är det angorakaniner som slaktas, i samband med andra eller tredje klippningen.

Hur deras djurhållning är vet jag inte. Förmodligen blir man inte särskilt imponerad.

Om annat:
Huvudena kan kokas, och köttet däruppå serveras till katten.
Tassar torkas, monteras som nyckelringar.
Skinnen bra att värma ryggen med när man blir gammal och stel.
Jag har testat torka öron till våra hundar, men de blev för "lättätna".

Sedan finns det problematiken med vad är slaktavfall. Om det räknas dit gäller speciella regler. Hittar i skrivande stund icke dessa.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 20:03 »
Japp, jag har också torkat öronen och håller med Edgar, de blev så pass lättätna att katten tuggade i sig dem när de låg och torkade. Fast katten ville inte ha dem som mjuka utan bara som knastriga snacks  ;)

Borde väl rimligtvis finnas en marknad för dem som kattgodis och till små minihundar?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 sep-07 kl 20:12 »
Expressgooglade på kinesiska kaninfarmer och hittade detta:
http://www.glinet.org/inspiredetail.asp?id=805

Har bara skummat texten men det såg iaf ut som om de hade hela bottnar i buren, även om det var små små lådor de satt i.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 sep-07 kl 21:31 »
Sitter å läser paragrafer om slakteriregler, hittar kanske nåt om öron snart.. planerar ju seriöst att bygga ett gårdsslakteri.

Tassar till nyckelringar, vem klöper det? Jag kommer ju från antipäls-å-vegan-kretsar och känner mig fortfarande skamsen över min nya affärsidé. Och mkt skeptiskt till att det skulle finnas folk som köper "likdelar". Vilka är dessa toleranta människor som inte har något emot döda djur?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 11 sep-07 kl 21:55 »
Lollo frågar
Vilka är dessa toleranta människor som inte har något emot döda djur?

Den största gruppen enligt mitt sätt att se saken är ju alla som äter kött,
sedan avtar ju intresset till veganerna som ju inte gillar det här med djur alls.

Kaninskinnfällar i barnvagnar o pulkor?

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 sep-07 kl 22:01 »
De senaste dagarna har jag frågat lite vad folk tycker om kaninkött och skinn, och de är riktigt skeptiska, trots att de är köttätare och gärna bär fårpäls. Kaniner är ju så söta..

Jag har förstått att köttet går att sälja lätt till restauranger, men undrar om samma personer som äter kaningrytan är lika pigg på ett mjukt kaninskinn till bebisen?

Logiken när folk börjar argumentera mot kanin med för döda skinn av andra djur haltar kraftigt..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 11 sep-07 kl 22:51 »
Kaniner är ju så söta..

Åter till en av mina käpphästar!  Man ska bara slakta fula djur! Men..... vilka är det?

Edgar

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 11 sep-07 kl 23:25 »

Min erfarenhet som jägare är att folk köper kött om det är färdigstyckat så att dom slipper se att det har varit ett djur.
Skulle nog inte vara några problem att sälja kaninkött om man styckar den i delar.
Folk är ju sugna på att prova nya saker.

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 11 sep-07 kl 23:30 »
Åter till en av mina käpphästar!  Man ska bara slakta fula djur! Men..... vilka är det?

Edgar
Enligt det senaste från Närke så räknas bävrar till fina djur och får inte skjutas. Även om dom går till angrepp mot badande folk på badplatsen. Det vart ett jäkla liv på insändarsidorna. När man sedan gjorde att reportage om att man under 2 års tid skjutit av kanadagäss i stadsparken för att stadsborna inte skulle få skit på sina filtar när dom fikade. Då var det ingen som skrev en insändare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 sep-07 kl 23:31 »

En etisk märkning som garanterar att produkten är tillverkad av fula djur skulle nog vara något.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 11 sep-07 kl 23:42 »
Sitter å läser paragrafer om slakteriregler, hittar kanske nåt om öron snart.. planerar ju seriöst att bygga ett gårdsslakteri.

Tassar till nyckelringar, vem klöper det? Jag kommer ju från antipäls-å-vegan-kretsar och känner mig fortfarande skamsen över min nya affärsidé. Och mkt skeptiskt till att det skulle finnas folk som köper "likdelar". Vilka är dessa toleranta människor som inte har något emot döda djur?
Du kan nog avsluta dina gamla kontakter med vegangänget. ;D
Slakteri, pälsförsäljning och jaktturism. Veganerna kommer att stå med stora plakat utanför ditt hus i framtiden. ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 12 sep-07 kl 01:54 »
Nej för h*****e, INTE äta tapiren!  :o Det är ju det sötaste djur som finns. Ja, näst bull terriers förstås  :-[
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 01:55 av Gruff »

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 sep-07 kl 09:27 »
Mina egna vänner är väldigt toleranta eller.. respekterar mitt val. Då är jag mer rädd för Stockholmarna som brukar komma hit till minkbältet och sabotera. Av alla ställen jag väljer att bli päls å köttproducent så har jag valt Sveriges mink-kommun dit veganerna vallfärdar.. Och min anläggning kommer att synas från landsvägen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Staem, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser