Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 130869 gånger)

Staaf

• Gäst
SV: Att köra in oxe
« Svar #80 skrivet: 28 jan-11 kl 17:10 »
Gammal tråd men väldigt intressant :)

Jag väntar på att korna här ska kalva och är väldigt sugen på att ta en kalv och göra till dragdjur sedan.
Hur är smartast att göra för att få en den så tam som möjligt? Korna är köttdjur som inte är så supertama så jag inbillar mig att kalven inte heller kommer bli det om den går med dem.

Movitz.

« Svar #81 skrivet: 28 jan-11 kl 21:53 »
jag skulle nog välja en kalv som man känner att den har det lugna temperamentet redan från början och sen gäller det ju att ligga i med att klia upp den så den blir helt orädd för folk. men att få en kalv väldigt tam är inte så lätt  om den går i en flock med mindre tama djur. en kalv som föds upp utan sin mamma är ju klart enklare att komma åt o klappa lite oftare. sen skulle jag nog kastrera den också om man har tänkt sig ett handjur alltså.

själv väntar jag också på att kalvningarna ska börja, alltid lika roligt  :) (när det går bra...)

Staaf

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 29 jan-11 kl 11:43 »
jag skulle nog välja en kalv som man känner att den har det lugna temperamentet redan från början och sen gäller det ju att ligga i med att klia upp den så den blir helt orädd för folk. men att få en kalv väldigt tam är inte så lätt  om den går i en flock med mindre tama djur. en kalv som föds upp utan sin mamma är ju klart enklare att komma åt o klappa lite oftare. sen skulle jag nog kastrera den också om man har tänkt sig ett handjur alltså.

själv väntar jag också på att kalvningarna ska börja, alltid lika roligt  :) (när det går bra...)
Jo, det är ungefär så jag har tänkt. Problemet blir ju att om jag skiljer kalven från flocken så fortsätter ju mamman att producera mjölk iaf och vad gör jag åt henne då? Ska jag sära både ko och kalv från resten av flocken istället? Kan jag kanske få både ko och kalv tama då?

Ja, visst är det roligt med kalvar :D Man kan inte annat än le när man har skuttande små galningar hos sig. Det går inte att vara på dåligt humör då.

esten

• -
« Svar #83 skrivet: 29 jan-11 kl 12:24 »
Kon brukar sina av ganska snabbt om kalven försvinner . Det dör ju ibland kalvar vid födseln . Men man måste kolla kon ofta så hon inte blir sjuk dvs får juverinflammation . Ibland kan de även bli extra mamma för andras kalvar , speciellt om kon var lite äldre och mer van .

Det blir nog väldigt mycket stress för kon om hon skiljs från flocken vilket kan göra henne ganska så svår och argsint .

Många av våra köttraser är ju raser som avlats för att vara dragoxar från början .

Staaf

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 29 jan-11 kl 13:46 »
Kon brukar sina av ganska snabbt om kalven försvinner . Det dör ju ibland kalvar vid födseln . Men man måste kolla kon ofta så hon inte blir sjuk dvs får juverinflammation . Ibland kan de även bli extra mamma för andras kalvar , speciellt om kon var lite äldre och mer van .

Det blir nog väldigt mycket stress för kon om hon skiljs från flocken vilket kan göra henne ganska så svår och argsint .

Många av våra köttraser är ju raser som avlats för att vara dragoxar från början .

Ok, så man kan alltså helt enkelt skilja kalven från kon direkt efter den fått råmjölken? Utan att bli tvungen att mjölka kon då?

esten

• -
« Svar #85 skrivet: 29 jan-11 kl 13:59 »
Det bästa är nog att ta kalven direkt vid födseln så kon aldrig börjar producera mjölk , men annars ett eller ett par mål ska inte göra så mycket . Men det kan ju vara bra att ha lite råmjölk i frysen också . Det kan ju även dö / förolyckas kor vid födslarna , så det blir kalvar ensamma .
Råmjölk kan du fråga efter hos närmaste mjölkbonde .

Staaf

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 29 jan-11 kl 21:48 »
Ok, tack så jättemycket för svaren :)

Mata

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 30 jan-11 kl 08:58 »
Jag förstår mig inte på det här med varför man ska separera dem. Vi har haft många utbildade oxar och de fick dricka mjölk från mamma minst 6 månader (oftast 8-12 mån). Men vi separerar dem efter någon månad dagtid så att de dricker 3 ggr om dagen ungefär. Kalvarna går separat alltså.

I vilket fall, en bra början till att träna oxar är att gå med dem i grimma dagligen. Först kan man låta dem bekanta sig med grimman, bara lukta på den, sen sätter man på den då och då så de vänjer sig ha den på huvudet (kalvgrimma förstås), sen kan man börja promenera med kalven i grimma.
Sen lär man den att stanna (halt!) på kommando och gå. Höger, vänster o s v.

Det finns sen lite olika sätt att gå vidare och man får väl välja den stil man gillar bäst. En del kör med endast röstkommando, andra i kombination med näsring eller styr med öron eller horn.

Staaf

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 30 jan-11 kl 09:42 »
Jag förstår mig inte på det här med varför man ska separera dem. Vi har haft många utbildade oxar och de fick dricka mjölk från mamma minst 6 månader (oftast 8-12 mån). Men vi separerar dem efter någon månad dagtid så att de dricker 3 ggr om dagen ungefär. Kalvarna går separat alltså.

I vilket fall, en bra början till att träna oxar är att gå med dem i grimma dagligen. Först kan man låta dem bekanta sig med grimman, bara lukta på den, sen sätter man på den då och då så de vänjer sig ha den på huvudet (kalvgrimma förstås), sen kan man börja promenera med kalven i grimma.
Sen lär man den att stanna (halt!) på kommando och gå. Höger, vänster o s v.

Det finns sen lite olika sätt att gå vidare och man får väl välja den stil man gillar bäst. En del kör med endast röstkommando, andra i kombination med näsring eller styr med öron eller horn.

Jag skulle gärna vilja låta kalven gå med kon, men korna vi har är inte särskilt tama och jag är rädd att kalven inte heller kommer bli det då. Det går väl iof att få korna tamare. De är inte direkt rädda (jag är inne hos dem varje dag, så de är vana vid mig), men vill inte gärna bli klappade.

Berätta gärna mer om hur oxarna tränas :) Vad är det för skillnader mellan att träna en oxe och att träna en häst?

esten

• -
« Svar #89 skrivet: 30 jan-11 kl 13:51 »
Korna är köttdjur som inte är så supertama så jag inbillar mig att kalven inte heller kommer bli det om den går med dem.

Detta var anledningen för att skilja ko och kalv tidigt . Det skulle bli lite för svårtyglat annars .

Staaf

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 30 jan-11 kl 14:09 »
Detta var anledningen för att skilja ko och kalv tidigt . Det skulle bli lite för svårtyglat annars .
Jo, exakt :)

Mata

• Södermanland
« Svar #91 skrivet: 30 jan-11 kl 18:58 »
Men även om de vuxna är skygga, så borde det väl funka om man tar undan kalven varje dag för promenad? Eller menar ni att kalven skulle lära sig vara rädd från sina kompisar? Vi har en skygg kossa som inte är kelig men hennes son som drack mjölk från henne över ett år har vi inte haft bekymmer med att få tam. Vi bara vande honom vid att promenera i grimma från tidig ålder. Han är mycket kelig och snäll, nu är han 3 1/2 år).

Jag vet inget om träning av hästar. Här finns en rätt bra sida på engelska om oxträning:

http://www.prairieoxdrovers.com/training.html

Också bra: http://www.tillersinternational.org/oxen/resources_techguides/AdvancedTrainingTechniquesforOxenTechGuide.pdf

Staaf

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 31 jan-11 kl 08:22 »
Men även om de vuxna är skygga, så borde det väl funka om man tar undan kalven varje dag för promenad? Eller menar ni att kalven skulle lära sig vara rädd från sina kompisar? Vi har en skygg kossa som inte är kelig men hennes son som drack mjölk från henne över ett år har vi inte haft bekymmer med att få tam. Vi bara vande honom vid att promenera i grimma från tidig ålder. Han är mycket kelig och snäll, nu är han 3 1/2 år).

Jag vet inget om träning av hästar. Här finns en rätt bra sida på engelska om oxträning:

http://www.prairieoxdrovers.com/training.html

Också bra: http://www.tillersinternational.org/oxen/resources_techguides/AdvancedTrainingTechniquesforOxenTechGuide.pdf

De där sidorna har jag redan tittat på, men tack ändå för tipsen:)

Det var främst att kalven skulle lära sig att vara skygg från de andra som jag tänkte på. Hur reagerar era kor på att ni går iväg med deras kalvar? Bryr de sig inte?

Mata

• Södermanland
« Svar #93 skrivet: 31 jan-11 kl 14:05 »
Det vi gör är att vi låter kalven vara dygnet runt med mamman i ca en månad, sen separerar vi dem nattetid, det gör vi när vi tagit in mamma till mjölkning, sen går hon till egen box (med kompisar) och kalven med andra kalvar eller unga (i box bredvid mamma så de kan slicka på varandra och se varandra). Sen efter ett tag så är de separat även dagtid med kalven fortsätter dricka mjölk morgon och kväll (efter att vi mjölkat och vi lämnar en del till kalven. Hur mkt beroende på hur gammal kalven är och hur mkt den behöver. Gradvis mindre alltså. Vi handmjölkar.)

På så sätt blir det aldrig någon uppslitande separation med gråtande mamma eller kalv och kalven får den mjölk den behöver för att bli en frisk och stark oxe eller ko (det har varit en del artiklar i Husdjur där de presenterat undersökningar som visat att hälsan hos de som får dricka riktigt mjölk från mamma blir friskare. Inte så märkligt kanske...), och det finns ofta möjlighet att ta en promenad med kalven.

Våra mammor blir inte sura om vi går iväg med deras kalv. Men de är alltså vana att vara ifrån varandra lite då och då sen tidig ålder (en månad cirka).

Val av vilken sorts teknik man använder för att köra oxe verkar vara en het potatis ibland. I USA använder man oftast enbart röstkommando och en del tycker näsring/näsrep är grymt, men de som använder det menar att det är mer praktiskt eftersom mycket mindre träning behövs och att det ju inte är meningen att man ska dra så det gör ont i näsan utan bara milt visa på håll i denna piercing och att odet är lättare för inkörda oxar att köra med vem som helst och inte beroende av den som de lärt sig röstkommando av.
Ja, jag har läst en hel del om olika synpunkter kring detta...

I Sverige har de som har kurs öglor runt öronen de styr med och andra styr med hornen.

Vid alla tekniker används väl röstkommando(?) ändå.

esten

• -
« Svar #94 skrivet: 31 jan-11 kl 14:41 »
Det är stor skillnad på hanterade mjölkkor och halvvilda köttdjur som går ute i hagar dygnet runt . Där går du inte in och hämtar en kalv för att gå på promenad Mata .

Staaf

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 31 jan-11 kl 20:51 »
Tack för ett intressant svar Mata!

Jag får klura vidare på hur sjutton jag ska lösa detta med separeringen av ko och kalv på ett smidigt och bra sätt.
Kom gärna med förslag :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #96 skrivet: 31 jan-11 kl 21:06 »
Jag har provat ett par varianter. Den ena, som jag praktiserar på mina fjällnära mjölk-kor, är att, antingen putta ut kalven i en box, eller sätta på den en grimma och leda den ifrån kossan. Det funkar också att sätta på kossan en grimma och leda den ifrån kalven, lite beroendes på var dom är.

Den andra, som jag fick ta till med mina korsningsdjur highland/fjällko som jag köpte från köttbesättning och försökte tämja, var en aningens mer wild west kan jag säga.
Eftersom mammorna anföll alla som försökte ta deras kalvar, fick vi till slut, efter flera olika mer eller mindre vedertagna (misslyckade) metoder göra så här.
Efter att vi äntligen lyckats lura in morsorna, utan sina kalvar, efter en lång process. OCH lyckats stänga dörren utan att mammorna forcerade den.. hade vi två stycken vilsna kalvar som sprang som skottspolen fram och tillbaks utanför. (etersom mammorna sett till att lära kalvarna att hålla sig undan för människor som bara är ute eter att fånga dom) Det var relativt enkelt ingrepp att fånga dom vid det läget, vi fick ta 20 m fårnät, omringa kalven så att den hamnade i ett hörn och hålla nätet i mellan oss som ett fiskenät, när kalven försökte sticka emellan oss, fångade vi den i nätet, vek nätet snabbt som ögat runt kalven och sedan slängde oss över den och bar in den i en annan byggnad där vi stängde in den i en box. En i taget.

Men jag törs nog lova att den metoden fungerar bara en gång, släpper du loss kalven sen INNAN den är tämjd, får du nog aldrig mer fatt i den. Våra tokiga kossor var inga problem att röra sig hos heller, så länge man inte tittade för noga på deras kalvar...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Staaf

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 31 jan-11 kl 22:18 »
Haha, den andra varianten du provat lät jobbig Frances :D
Det lutar nog åt att jag tar kalven från kon snabbast möjligt annars kommer det nog bli något sådant jag blir tvungen till är jag rädd.

En annan sak jag funderat på nu är om jag borde ta två kalvar istället för en eller om mina jättetama får duger som sällskap?

Mata

• Södermanland
« Svar #98 skrivet: 01 feb-11 kl 14:08 »
Citera
Det är stor skillnad på hanterade mjölkkor och halvvilda köttdjur som går ute i hagar dygnet runt . Där går du inte in och hämtar en kalv för att gå på promenad Mata .

:) Hihi...Jaha? Jo, jag har inte erfarenhet av sådana vildingar. Fast våra är ute för det mesta med (på vintern inne på natten).

Vad jag förstått så är det enklare med ett oxpar än att träna en ensam. Men det går ju det med förstås.

Jag tycker Frances metod lät bra, haha!  ;D

Just_me

• Småland
« Svar #99 skrivet: 19 mar-11 kl 13:09 »
Och så en fråga från en drömmare här då:
Kan man ha enbart oxar?
Säg 2 st bara som går ihop?
Eller måste man ha en större flock för att de ska trivas?

Har blivit vansinnigt nyfiken på att använda oxe i jordbruket och hittat massa kul på nätet.

http://www.allmogekon.se/?page=8
Tillers International Small Scale Hay Making Class

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser