Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 130901 gånger)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
SV: Att köra in oxe
« Svar #60 skrivet: 11 mar-10 kl 10:20 »
Jo SRB kan bli lite väl tunga. Om de inte använts på ett tag så blir de lätt ömma i klövarna på grusvägen och de kan lättare ramla och fläka sig (långa ben och mycket massa).

Ja det var den boken jag menade. Jag har inte läst någon annan men tyckte att denna var heltäckande. De visar bland annat olika styrmetoder och ok.

Jag har inte använt kapson själv. Har dock sett bilder på det och här på alternativ.nu var det någon som skrev om det för några år sedan. Jag har också hört av en bekant om en kvinna som red och körde en  ko på detta vis som barn. Om JAG skulle köra med kor/oxar så skulle jag vilja tillverka grimmor med ett platt och ganska brett bågformat nosjärn. Nosjärnet ska böjas till så att de passar nosen och ligger stilla där. Det ska allstå inte kunna åka fram och tillbaka över nosen. Min erfarenhet från hästar är att nosjärnet blir mycket tydligt och att det ligger bekvämt eftersom det inte far runt. Oxar är såklart inte lika lösa i nacken som en häst, men jag tror ändå på det alternativet. 

esten

• -
« Svar #61 skrivet: 11 mar-10 kl 10:24 »
I Portugal används fortfarande oxar om än i utdöende .
Även Italien har ju sina speciellt uppfödda raser för djur till dragoxar .
Och om man tittar på de raserna så är det väldigt Höga djur men kanske inte fullt så biffiga .

Jo Jersey kan mycket väl fungera , jag sa inte motsatsen . Bara gav en möjlig förklaring till deras humör .

Mata

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 11 mar-10 kl 13:23 »
Jag tycker det låter intressant med den där kapsonen, skulle vara kul att finna ut mer.

Jo, att jerseyn inte använts som oxe på Jersey och att de har ett visst humör generellt sett är säkert anledningen till att man inte använt dem till detta så mycket.

Mata

• Södermanland
« Svar #63 skrivet: 12 mar-10 kl 09:18 »

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Re:Att köra in oxe
« Svar #64 skrivet: 12 mar-10 kl 10:00 »
Har aldrig kört, men dock ridit en ko :) Har planer på att rida in min ko så fort jag köpt en.  8)
Häst och oxe spelar nog ingen roll när det gäller hastighet och arbetsförmåga mm.
Det är samma som gäller båda; Börja träna djuret när det är ungt både vid hantering och att du är bossen. Vid inridning/inkörning; ta det lugnt och stressa inte djuret. Det måste få en chans att smälta vad den lärt sig innan man går vidare till nästa steg.
Jag styrde kossan med en vanlig grimma - ett grimskaft i varje sidoögla, men en kapson eller liknande funkar nog bara du får fast den på oxens huvud på ett bra sätt. Träna att få djuret att lyda tömtag genom att leda i normal grimma samtidigt.
Foderkostnader är väl samma som en häst ungefär(dvs det hänger på hur stort djuret är och hur härt det tränas) och hur mycket den orkar är beroende på hur vältränad djuret är. En otränad häst orkar väl inte mer än en otränad oxe?
Hur fort det går att plöja i förhållande till häst borde ju vara - lika fort. Det är ju inte så att hästen går så rackarns fort framför plogen den heller. Åter igen en tränings-/konditions sak.
Inköpspriser skiljer sig nog från fall till fall eftersom det beror på ras och kontakter.

Det var bara lite tankar jag fick när jag läste frågorna i denna lilla tråd  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Mata

• Södermanland
« Svar #65 skrivet: 12 mar-10 kl 12:17 »
Vad jag förstått så går hästar lite snabbare och plöjer ytligare, eller hur man ska uttrycka det, men i alla fall att oxen passar bra i tung jord särskilt eftersom de kan gå långsammare men ändå plöja ordentligt?

Jo, det är inte som att jobba med döda maskiner, tålamod och känsla och ett personligt förhållningssätt till sina oxar måste ju vara superviktigt... :)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #66 skrivet: 12 mar-10 kl 12:27 »
Vad jag förstått så går hästar lite snabbare och plöjer ytligare, eller hur man ska uttrycka det, men i alla fall att oxen passar bra i tung jord särskilt eftersom de kan gå långsammare men ändå plöja ordentligt?

Nu när du skriver det så är det som om det finns - lååångt inne i min hjärna - ett minna av just det. Du har säkerligen rätt och jag skulle nog ha just oxar om jag skulle plöja min mark. Tung åkerjord är rätt namn på den. Blir fantastiska rotfrukter här förresten  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Heureka

• Småland
« Svar #67 skrivet: 13 mar-10 kl 09:51 »
Som tidigare nämnts finns Erik Svensson och co med de kända oxarna Lasse och Bosse i Brantestad, utanför Vimmerby i Norra Småland. Hos dom kan man ta oxkörkort, men det lär ju inte förslå nåt om man själv ska köra in en oxe. Däremot ska tydligen hela oxekipaget "gå i pension" snart och herrarna i fråga ville gärna lära vidare sitt kunnande. Jag känner dom inte personligen men tror absolut att det gärna står till tjänst med mycket kunskap! Ta kontakt med dom vetja!
Tydligen hade det tagit dom ca ett år med körträning varje dag innan dom räknade oxarna som inkörda.

Mata

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 13 mar-10 kl 19:56 »
Ja, alla som vill lära sig borde skynda på så länge det finns människor här i vår närhet som är experter. Även om man sett och lärt sig i ett annat land finns det vissa traditioner och kunskaper om hur oxen fungerar bra här i Sverige (inbillar jag mig) och då är dessa äldre herrar en enorm tillgång.
Jag har några grannar som gått kursen hos dem, de var mycket nöjda. Det gör det hela mer konkret än att bra drömma antar jag.

Om boken som rekommenderades, det verkar vara en omtyckt bok, av tio röster får den 9 tior och 1 nia:

http://books.google.se/books?id=K9sEXoKP_PMC&pg=PA100&lpg=PA100&dq=driving+with+oxen&source=bl&ots=kkzNMxMOL9&sig=Pi6xU_HXUq_bMNPMEs9FnsXbC4c&hl=sv&ei=mN2bS-_iLtPS-Qax2-z_AQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBAQ6AEwAjgU

Citera
Stalwart and powerful, oxen are employed as working cattle in nearly every country and on six continents. Stronger, steadier, less expensive, and easier to keep than draft horses, oxen can plow fields, haul stones, assist in logging, improve roads, and showcase traditional farming techniques. Oxen can help smallscale farmers keep costs down and productivity up without expensive machinery. Not surprisingly, these utilitarian animals are growing in appeal.

Oxen: A Teamster's Guide is the definitive resource for selecting, training, feeding, and caring for the mighty ox. Written by Drew Conroy, a professor of dairy science with more than two decades of experience as a trainer and teamster, the book shows readers how to select an ideal team, properly feed and house oxen, train calves and mature cattle, fit a yoke and bows, address common challenges, and maintain a team's overall health. He also explains how to use oxen safely for a variety of farming and logging tasks, and how to train a team for public demonstrations and competitions.

Filled with dozens of photographs and illustrations, including a 16-page color insert, useful reference charts, and a glossary of terms, the book provides all the details a novice needs to select, train, and care for a working team.

Nina W

• Värmland
« Svar #69 skrivet: 26 mar-10 kl 07:42 »
Jag kommer ihåg att det stod i tidningen land om någon som kørde med oxar. Han hade till och med fått skjutsa kungen och drottningen en gång. Minns inte nær det stod, men om ni tar kontakt med Lands redation så kanske dom kan kolla upp vem det var som repotaget handlade om och førmedla kontakt. Minns i alla fall att gubben som kørde oxar  sa att han var rædd att konsten var i utdøende.
Jag minns att Maja, fødd -12, berættade att då hon væxte upp så kørde de med en stor avelstjur. Hennes pappa hade sagt att det var bra før tjuren att få arbeta før då blev han snæll och lætthanterlig. Tjuren blev populær -bønderna på trakten kom vandrande med brunstiga kossor titt som tætt så han fick roliga avbrott i sitt kneg...
Man kan sæga att han tjænade till sitt leve"brød", det ska kanske heta levehø! dubbelt upp eftersom han både jobbade och betæckte.

aust

• Tussilago
    • -
« Svar #70 skrivet: 24 jun-10 kl 17:18 »
Har just fått "Oxen - A teamster's guide" i födelsedagspresent! Den ska lusläsas medans jag sitter med korna på sätern i sommar :)

Nu fattas bara någonstans att ha ett par kalvar. Har en loge men inte bete :/
« Senast ändrad: 25 jun-10 kl 17:17 av aust »

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #71 skrivet: 24 jun-10 kl 17:38 »
Ja, alla som vill lära sig borde skynda på så länge det finns människor här i vår närhet som är experter. Även om man sett och lärt sig i ett annat land finns det vissa traditioner och kunskaper om hur oxen fungerar bra här i Sverige (inbillar jag mig) och då är dessa äldre herrar en enorm tillgång.
Jag har några grannar som gått kursen hos dem, de var mycket nöjda. Det gör det hela mer konkret än att bra drömma antar jag.

Om boken som rekommenderades, det verkar vara en omtyckt bok, av tio röster får den 9 tior och 1 nia:

http://books.google.se/books?id=K9sEXoKP_PMC&pg=PA100&lpg=PA100&dq=driving+with+oxen&source=bl&ots=kkzNMxMOL9&sig=Pi6xU_HXUq_bMNPMEs9FnsXbC4c&hl=sv&ei=mN2bS-_iLtPS-Qax2-z_AQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBAQ6AEwAjgU

http://books.google.se/books?id=G6BKAAAAYAAJ&dq=inauthor:%22Gavin+Ehringer%22&ei=jnsjTPrlBZ2QywSC3ZCABQ&cd=4

Denna är fantastisk om man vill ha byggtips
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Mata

• Södermanland
« Svar #72 skrivet: 09 jul-10 kl 08:51 »
Kan man ha en fjälloxe? Funkar det? Har någon provat?

Ursus

• Jämtland
« Svar #73 skrivet: 24 okt-10 kl 11:41 »
Hur går det? Är det nån här som provat? Jag är rätt sugen, tänkte att två av de tjurar som kommer födas i vinter ska dresseras upp och bli gårdens stolthet :) Det tar ju fyra år innan de blir fullstora så det tar ju ett tag. Har hittat en hel del info på nätet som jag kan dela med mig av om nån är intresserad.

Angående fjälloxar kan det vara en nackdel att de saknar horn, oket brukar i princip bara hänga över nacken, så hornen fungerar som stopp framåt, utan horn kommer det nog bli otrevligt för djuren om oket glider framåt. Mina djur är hornlösa så detta blir ett problem att lösa.

esten

• -
« Svar #74 skrivet: 24 okt-10 kl 12:29 »
Kan man ha en fjälloxe? Funkar det? Har någon provat?

Seminstationen utanför Umeå brukade använda sina semintjurar i arbetet på stationen .

Det finns bilder på fjälloxar som bla. drar slåttermaskinen under höskörden .

gernsö

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 24 okt-10 kl 12:53 »
det är inte så svårt, gäller bara att börja tidigt och att följa lite" häst" saker så fungerar det.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Mata

• Södermanland
« Svar #76 skrivet: 24 okt-10 kl 13:06 »
Åh, äntligen lite svar. "Inte så svårt" med fjälloxe? Eller generellt?

Ursus, du kan väl berätta lite hur det går sen? Vilken ras har du?

Esten, var har du sett bilderna?

Hmmm... Det där med oket. Det finns ju så många varianter. Man borde kolla upp det...

esten

• -
« Svar #77 skrivet: 24 okt-10 kl 13:36 »
Bilderna har funnits i flera äldre jordbruksböcker .

Hittade det här om selar till oxar .
Vare sig nötkreaturet används somdragare i par eller enbet har en god sele , som möjliggör dragtryckets fördelning på så stor yta av djurets kropp , ett avgjort företräde framför det enkla oket , som i förening med horntyglarna lägger hela trycket på hornfästet och nacken . Selen bör emellertid vara så konstruerad att dragtryckets tungd lämpligen förddelas på djurets hornfästen , nacken och övre del av bogarna . Detta vinnes genom att i selen anbringa ett lämpligt nackok med däri anfäst hornrem samt lämplig böjning å bogträna .

Nötkreaturens tämjande och körande underlättas om de regleras med kapson eller för tjurars vidkommande , lämplig näsring , vari tömmen anbringas . Särskilt erinras i djurskyddsvänligt intresse om kapsonens stora företräde framför öronsnärjan .

Alla som använder nötkreatur som dragare , känna nog till de olägenheter som består däri , att vagnen skjuter på i utförsbackar . Därvid regleras fordonets framfart bäst med s.k. hintertyg  (baksele ) , som tillkopplas selen från dragringarna och omsluter djurets bakdel .

Om nackoket ovan ; Det är bara en liten båge som sitter bakom nacken . Ska sitta så långt bak att djuret kan röra huvudet fritt , men så långt upp att det kan lägga nacken i och dra .
Det är fäst i lokorna med ställbara kedjor för att kunna anpassas efter olika djur .
Sedan är det fäst i en kraftig Pannrem som omsluter hela pannan och hornfästet .
Det ( oket ) går inte längre ner på sidorna av halsen än att nedre delen av bågen är i höjd med nedre delen av öronfästet om oxen håller hasen horisontell 

Ursus

• Jämtland
« Svar #78 skrivet: 24 okt-10 kl 14:51 »
Det finns många olika typer av selar och ok. Jag kommer att välja ett ok, helt enkelt för det är något jag klarar av att tillverka själv. En oxe och en häst är helt olika konstruerade i bringan, på en oxe rör sig bringan mycket mer vid gång så en hästsele fungerar kanske inte så bra.

Här finns en massa information om oxar, träning och selar/ok. http://www.tillersinternational.org/farming/tools.html
Det är om hur det gjordes i Amerika, men de var ju duktiga på detta där. Man använde ju i huvudsak oxar till allt dragarbete fram till slutet av 1800-talet. Hästen tog över när man började ställa större krav på snabbhet och effektivitet, framför billighet och enkelhet...

Mina oxar blir 50% fjäll, 37% SRB, 13% Jersey  ;D

Mata

• Södermanland
« Svar #79 skrivet: 24 okt-10 kl 22:35 »
 :o ;D Oj! Då kan de få horn kanske då ibland?

Tack  för länken och tack Esten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser