Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 130873 gånger)

aust

• Tussilago
    • -
SV: Att köra in oxe
« Svar #40 skrivet: 11 jan-10 kl 14:05 »
Jag hittade igår ett par artiklar om några som har hållit oxekörkorts kurs. Erik Svensson och
Lennart Davidsson heter de visst, och oxarna de använde var tydligen både prisbelönta och kändisar nu.
Någon som vet om de håller på fortfarande?
Och om deras kurser (läste nånstans att de bara var 4h långa) är vettiga eller mer en sorts jippo?
Är det riktiga grejer far jag gladeligen tvärsigenom halva landet för att lära mig på en gång :)
/aust

esten

• -
« Svar #41 skrivet: 11 jan-10 kl 16:03 »
Det finns en bokserie som heter Den mindre jordbrukarens handbok .
Den består av en mängd häften om allt inom jordbruksskötseln .
Ett häfte heter Det mindre jordbrukets dragkraft och behandlar frågan om hur man enklast sköter jorden och till ett billigt pris .
Här talas  det om kor som dragare och hur mycket arbete man kan få ut från kor utan att det påverkar mjölkproduktionen . Tex så ökar fetthalten i mjölken av arbetet .
Man har också några bilder på kor i arbete , en ko som dragare framför mjölkkärran och tre framför plogen .
Av ett försök som gjordes i Danmark under en månadstid minskade mjölkmängden ungefär en liter per dag av totala mängden, men steg sen till det normala så fort kon slutade arbeta .
Mängden foder som behövdes var mindre än vad en häst behövde till samma arbete .
Korna användes 5 timmar om dagen .
Tjurar och stutar säger man hörde hemma på storgodsen och inte hos småbrukare .
Men att avelstjuren mådde bra och gärna gick i selen för att få lite motion talar man om här också .

Mata

• Södermanland

Mata

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 11 jan-10 kl 16:37 »
Jag har flera vänner som tagit oxkörkort hos dem. Jag ska fråga dem vad de tyckte.

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 jan-10 kl 17:13 »
ja att sköra en oxe är ju intresant i sej men ja eftertlyser dom som har kuskapen att sköra in en oxe  och att villja dela  med sej  då det inte kan  finnas så många som har den kunskapen mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 11 jan-10 kl 17:52 »
Pålle, jag tror inte du skulle ha några som helst problem att köra in en oxe, bara du hittar utrustningen.
Förmodligen är det inga större krusiduller, bara man får dom att stå still vid behov.
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 17:56 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 jan-10 kl 18:03 »
vet inte har ingen erfaren het va oxar bra hört att bara ska börja väldigt tidigt men ja vet inten mvh
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 18:17 av pålle »

Mata

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 14 jan-10 kl 14:26 »
Helst ska man börja tidigt och promenera med dem och helt enkelt lära dem att gå sida till sida med en i grimskaft och stanna när man vill etc. Den biten är inte svår. Sen finns det olika tekniker för hur man fortsätter. Kursen som nämns där styr man dem i öronen, men det finns de som styr med röstkommando endast och de som styr med hornen eller med nosring...

Jag vet en som tränat oxar som varit 5 år och äldre och aldrig gjort ngt tidigare, men då brukar han få hänga och släpa efter en springande oxe ibland... Så lättast börja tidigare och gärna har man två i ett par.

Vänekoföreningen har en man som kan det hela också och som jag förstått så hjälper han andra väneoxägare på vägen.

Tillers International Oxen Basics Class

pålle

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 jan-10 kl 14:55 »
Men när tas nöterna pårom då  det måste ju ha en stor betydellseför deras lungn  det borde väll vara så tidigt som möjligt ?mvh

Mata

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 14 jan-10 kl 15:28 »
I Sverige gör man det ganska tidigt (innan halvåret), det finns en tråd om det redan. I vissa länder gör man det senare, när de 1-1 1/2 t o m (ofta med raser som blir könsmogna senare, men vissa låter t o m dem föra sina gener vidare innan kastrering.)

Det finns faktiskt de som inte kastrerar alls, t e x vissa i Indien (mkt sällsynt, men det förekommer), dessa tjurar kan dock ibland vara lite opålitliga har jag hört.

En som jag känner i England tycker att man ska kastrera runt året, för att de inte ska vara för sävliga utan ha kvar lite eld i sig. Men kanske blir ingreppet desto större och krångligare då? Det trodde vår veterinär. I vilket fall så tror jag själv det är bättre tidigare och inte kan jag säga att våra oxar är alldeles för sävliga, de har olika temperament av naturen...

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 jan-10 kl 15:47 »
Ja får tacka  Mata för dina uplysningar får vällse om det blir någon värklighet utav dom nya kunskperna  men ska nog gå kursen fröst iså fall mvh
« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 15:49 av pålle »

Mata

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 16 jan-10 kl 14:54 »
Det är en som vill sälja "till hälften inkörda oxar" på "Övriga djur". Kanske man skulle slå till? ;)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 11 mar-10 kl 04:21 »
I Japan kor man med oxar har och var. De lars upp pa samma satt som hastar verkar det som. Det ar vanligt att dom gar i par.

I Mongoliet anvander man yakar, och dom ska tydligen fundera annu battre. Dom jag traffade var mycket lugnare, lydigare och snallare an nagot storre lantdjur jag nagonsin sett.

Yakar finns val i Sverige numera?

Mata

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 11 mar-10 kl 06:55 »
Våra oxar av raserna SRB har varit de snällaste, lugnaste och kolossalaste bjässar man kan tänka sig. Men de vi haft av jersey-ras har varit lite blandade, ingen riktig vilding men lite mer eld i dem ändå. Jersey lät vara kända som ras som inte går så bra som oxe.

Det här lär vara en mycket inspirerande film:

http://www.powerofcommunity.org/cm/index.php

Verkar som man kan se den här:

http://current.com/items/89990938_the-power-of-community-how-cuba-survived-peak-oil.htm

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #54 skrivet: 11 mar-10 kl 08:52 »
Våra oxar av raserna SRB har varit de snällaste, lugnaste och kolossalaste bjässar man kan tänka sig. Men de vi haft av jersey-ras har varit lite blandade, ingen riktig vilding men lite mer eld i dem ändå. Jersey lät vara kända som ras som inte går så bra som oxe.

Min pappa kör med oxar och vi har samma erfarenhet som du: SRB är lugna och snälla men ibland lite väl sävliga, medan Jersey är lite väl eldiga. De travar gärna en bit ibland...  ;)

Min pappa hade ett par SRB-oxar som blev 180 i mkh och de var imponerande att köra med! Jättetrevliga och keliga var de med. Nästa gång skaffade han sig Jersey och de har fungerat bra framför vagnen de med, även om de är lite heta. Tyvärr skadade den ena bäckenet i somras och kunde inte arbeta längre. Nu ligger han i frysen  :'( och vi har kött för låååång tid framöver. Den andra oxen är alltså ensam kvar och min far har tänkt köra honom "enbett". Det måste bara byggas ett enkelok först...

Vi har som mål att avla fram bra oxämnen och har därför skaffat herfordkvigor (gamla sorten som inte är så stor och som har hornanlaget kvar) som seminerades med SRB. Vi vill ha lagom stora oxar som är lättfödda och går hårt åt slyet på de magra markerna som de är på. Och så ska de va lagom pigga och ha bra klövar. Att de ger bra med mjölk är ju också bra om man vill kunna mjölka framöver. Kalvarna föddes i december och vi får väl se vad det blir av dem. Söta är de i allafall!

Vi vill att de ska ha horn eftersom det är svårt att fästa ydden annars. Min far styr med öronen men om jag skulle köra så hade jag valt att styra med kapson för jag tycker det verkar snällare. Själva inkörningen har aldrig varit något dramatiskt trots att djuren redan har varit vuxna. Men man måste ju kunna fånga och leda dem innan.

Om framtidens energiomställning kommer plötsligt så kan det bli nödvändigt med oxar. Det krävs oerhört mycket mindre kunskap för att kunna använda oxar än att använda hästar. Dessutom tar det lång tid att avla fram hästar och köra in dem. Oxar går mycket snabbare. Och så finns det redan så mycket nötkreatur i Sverige, vilket gör att vi vid en plötslig energikris måste använda de arbetsdjur som finns att få tag på. 

Därför är det kul om kunskapen sprids!  ;D

Mata

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 11 mar-10 kl 09:14 »
Vad roligt att läsa! (Förutom om den stackars oxen)

Vi har tänkt satsa på lantrasoxar som vänekon, jag gillar också horn, det är ju så snyggt! :D

Skulle du kunna berätta mer om kapson?

esten

• -
« Svar #56 skrivet: 11 mar-10 kl 09:29 »
Från seminstationer och litteratur om Jersey tjurar så säger man att bland tjurar av den rasen är det mer regel än undantag att de blir aggresiva som äldre .
Och tittar man på histoorien så finns ingen tradition att köra Jersey djur .

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #57 skrivet: 11 mar-10 kl 09:30 »
Jag tror att de flesta lantraser kräver lite mer träning för att kunna köras och passar kanske inte nybörjaren. SRB är däremot super för den som varken kört eller hanterat "nötter" förut.

En kapson är en grimma med ett bågformat nosjärn eller kedja över nosryggen. Järnet eller kedjan är oftast läderklädd. Sedan har man en töm i var sida om nosen och tömtagen blir som när man kör häst. Om grimman endast har ett rep över nosen kallas det för "side-pull" i hästsammanhang. Ska man köra med det så krävs nog snalla vana oxar och oxförare.

Det finns en amerikansk bok som heter "The oxen handbook" den beskriver dragoxens inkörning, foder och skötsel. Den går även igenom utristningen och olika rasers lämplighet osv. Rekommenderas! ;D

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #58 skrivet: 11 mar-10 kl 09:36 »
Från seminstationer och litteratur om Jersey tjurar så säger man att bland tjurar av den rasen är det mer regel än undantag att de blir aggresiva som äldre .
Och tittar man på histoorien så finns ingen tradition att köra Jersey djur .

Det visste jag inte. Min far hade fått gliringar för att han körde med oxar och ville ha en vacker ras så det var därför det blev Jersey. Själv tycker jag att det finns mycket finare raser och Jersyn blir ju inte lika pampig som oxe. Lite feminina nästan...

En oxe får också ett annat temperamet än en tjur. De får ju inga hormonstormar.

Mata

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 11 mar-10 kl 10:03 »
 Det går att köra med jersey helt klart, men vår erfarenhet är som Kentaurs att de är lite heta.
Men det är individuellt.
Jersey ger fin mjölk, men är kanske inte bäst som oxar.

Nackdelen med SRB kanske kan vara att de blir lite väl bjässiga, de blir stora som berg och händer något med benen eller klövarna så blir de lite väl belastade kanske?

The oxen handbook av Drew Conroy?

Har inte läst den, men har 3 andra här hemma, men kanske man skulle ha en till?

Finns det någon ox-klubb i Sverige förresten?

Den där kapson-grejen har jag svårt att föreställa mig (har sett bilder men inte i verkligheten vad jag vet, men så är jag inte hästmänniska), det låter intressant.
Du har alltså inte prövat i verkligheten men tror det kan funka?
Vet du någon som använder?

Många frågor... :)

Från wiki:

Citera
Oxen can pull harder and longer than horses, which makes them better with heavy loads.[citation needed] This is one of the reasons that teams were dragging logs from forests long after horses had taken over most other draft uses in Europe and North America. Although slower than horses, they are less prone to injury because they are more sure-footed and do not try to jerk the load.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ox

« Senast ändrad: 11 mar-10 kl 10:17 av Mata »

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 3 användare
Hästberoende, alternaiv, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser