Våra oxar av raserna SRB har varit de snällaste, lugnaste och kolossalaste bjässar man kan tänka sig. Men de vi haft av jersey-ras har varit lite blandade, ingen riktig vilding men lite mer eld i dem ändå. Jersey lät vara kända som ras som inte går så bra som oxe.
Min pappa kör med oxar och vi har samma erfarenhet som du: SRB är lugna och snälla men ibland lite väl sävliga, medan Jersey är lite väl eldiga. De travar gärna en bit ibland...

Min pappa hade ett par SRB-oxar som blev 180 i mkh och de var imponerande att köra med! Jättetrevliga och keliga var de med. Nästa gång skaffade han sig Jersey och de har fungerat bra framför vagnen de med, även om de är lite heta. Tyvärr skadade den ena bäckenet i somras och kunde inte arbeta längre. Nu ligger han i frysen

och vi har kött för låååång tid framöver. Den andra oxen är alltså ensam kvar och min far har tänkt köra honom "enbett". Det måste bara byggas ett enkelok först...
Vi har som mål att avla fram bra oxämnen och har därför skaffat herfordkvigor (gamla sorten som inte är så stor och som har hornanlaget kvar) som seminerades med SRB. Vi vill ha lagom stora oxar som är lättfödda och går hårt åt slyet på de magra markerna som de är på. Och så ska de va lagom pigga och ha bra klövar. Att de ger bra med mjölk är ju också bra om man vill kunna mjölka framöver. Kalvarna föddes i december och vi får väl se vad det blir av dem. Söta är de i allafall!
Vi vill att de ska ha horn eftersom det är svårt att fästa ydden annars. Min far styr med öronen men om jag skulle köra så hade jag valt att styra med kapson för jag tycker det verkar snällare. Själva inkörningen har aldrig varit något dramatiskt trots att djuren redan har varit vuxna. Men man måste ju kunna fånga och leda dem innan.
Om framtidens energiomställning kommer plötsligt så kan det bli nödvändigt med oxar. Det krävs oerhört mycket mindre kunskap för att kunna använda oxar än att använda hästar. Dessutom tar det lång tid att avla fram hästar och köra in dem. Oxar går mycket snabbare. Och så finns det redan så mycket nötkreatur i Sverige, vilket gör att vi vid en plötslig energikris måste använda de arbetsdjur som finns att få tag på.
Därför är det kul om kunskapen sprids!