Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktel på G  (läst 10629 gånger)

Helenan

• Gäst
Vaktel på G
« skrivet: 01 sep-07 kl 16:59 »
Nu har jag fått min Vaktelbur på plats och nästa vecka kommer äggen. Å vad jag är otålig att få mina vaktlar på plats. Jag är inte den  tålmodiga typen direkt... Buren var lite mindre än jag räknat med men det blir jätte bra med en sex till sju stycken på varje våning. (Buren är ett skåp med tre våningar. ) Nu är mina två hannar lite ensamma och längtar säkert lika mycket (eller mer) efter några honor i sina burar.

Taggis

• vänner
Re:Vaktel på G
« Svar #1 skrivet: 01 sep-07 kl 17:48 »
Den som väntar på nåt gott...... ;).Hur lång tid tar det sen innan äggen kläcks ?Blev nyfiken på din bur  :-[ kan du inte visa bild på den ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

PutteP

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 sep-07 kl 17:39 »
Jag är på gång att köpa några vaktlar, eller rättare sagt, funderar starkt på det. Men innan jag gör det vill jag skaffa mer information och kunskap. Har ni några tips på böcker eller ännu hellre bra länkar? Vill inte terrorisera er med massa fåniga nybörjarfrågor i onödan.  :)

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 sep-07 kl 18:39 »
Skulle jag också vilja ha. Finns inte på biblan. Har kollat lite här och var. Du kan söka på Vaktel här på Alternativ.nu. Då får du endel bra tips.

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-07 kl 19:24 »
http://www.quailcage.20m.com/

Här är en bra länk på hur man kan göra en vaktelbur.

PutteP

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 sep-07 kl 19:36 »
http://www.quailcage.20m.com/

Här är en bra länk på hur man kan göra en vaktelbur.

Tackar! Nu är det bara lite bra info kvar, jag hittade en del här på sidan men inget samlat och det återstår en del frågor. En del svar har jag fått av djuraffären, det var ganska dyra priser dessutom för en höna tyckte jag.

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 20:21 »
I djuraffären har de antagligen Kinesiska vaktlar. De är mycket dyrare. Jag tänker skaffa japanska vaktlar. Japanska är mer för äggproduktion men ruvar sällan själva. De Kinesiska ruvar däremot men värper inte mer än dem de ruvar så vitt jag förstår.

Du får gärna fylla på med vad du har fått reda på. Jag ger mina Fasan start och massor av gråsuggor ur komposten. Till vintern tänkte jag odla mjölmask. Såg en beskrivning av det här. Tänk om man kunde odla gråsuggor i garaget också?

Klipper gräs fint och ger dem det älska de. Nu fick de en brysselkol. Ska se vad de gillar det. Äppelbitarna jag slängt in till dem var inte så spännande.
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 20:25 av Helenan »

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 03 sep-07 kl 20:57 »
Kokt ägg och pasta gillar de! Allt som är människomat verkar uppskattas, men även klöver och annat grönt.

Jag har kollat på stjarnas.com, där finns massa bra info. Där finns även ägg/kycklingar att köpa.

De vakteburar jag har sett på nätet är för det mesta jättesmå, med inget utrymme alls för naturligt leverne. Jag har mina (nu bara fem) på ca 3 kvm "hönsbur" så det finns plats att lägga in stubbar och grenar då de gärna vill gömma sig. De värper gärna på lite undanskymda platser. Det brukar även gå bra att ha dem ihop med höns, de verkar leva parallella liv utan att reta sig på varandra. Tyvärr funkar det bara med höns som måste vara instängda, om en vaktel rymmer har man bara tur om man hittar den - de kommer inte "hem" som höns gör.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

PutteP

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-07 kl 22:11 »
stjarnas var en bra sajt, tyvärr ligger det långt från mina hemtrakter men det får kanske bli en resa dit om jag inte hittar något närmare.

Det här var en sida som jag tyckte var bra, kanske skåpmat för er.

http://www.silverfallet.se/vaktel_fakta.htm

PutteP

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 22:58 »
Jag har en spilta ute i stallet som jag funderar på att använda som bostad för de små rackarna. Gott om plats för grejer som de kan gömma sig bland och så sand på botten.
Men då behöver jag bygga en grind, eller motsvarande, hur hög behöver den vara? Läste nånstans att de hoppade, men det gällde kanske bara tuppar.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 23:54 »
De flyger oxå, oftast väldigt lågt men de kan om de vill flyga ett par tre meter högt, mina flög över min damm imorse när de rymde. Den är många meter.

PutteP

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 sep-07 kl 23:59 »
De flyger oxå, oftast väldigt lågt men de kan om de vill flyga ett par tre meter högt, mina flög över min damm imorse när de rymde. Den är många meter.

På så vis, då sätter jag nät på ca 150 cm höjd. Då kan man gå in där hukad och de kan inte flyga iväg.
Tack!

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 sep-07 kl 11:53 »
Nu kan man sätta in bilder igen så här kommer en bild på min nya bur! Än så länge har jag bara djur i mitten planet. Sedan kommer det finnas en liten flock uppe och nere också. Det är hål i mellan väggen så det är tre burar över varandra.

Tack Gunnel för den fina buren!!
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 20:14 av Helenan »

PutteP

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 sep-07 kl 14:13 »
Nu är snart vaktlarnas kommande hem klart. En spilta på dryga 5 kvm, ett gammal fönster med hönsnät istället för glasruta fick tjäna som dörr in. Ett litet kaninhus som hittades på soptippen är också på plats. Halva taket togs loss och två gångjärn sattes dit så att man kan öppna och ta ägg utan problem.
Nu är det bara vaktlarna som saknas.

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 sep-07 kl 16:10 »
Härligt! Så fint det låter! Gott om plats. Jag önskar jag hade ett stall då skulle jag ha både struts och åsna :-X :-[ förrutom höns, ankor och vaktlar och så några gäss såklart. :P

PutteP

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 sep-07 kl 08:13 »
Jag läste någon annan tråd där det berättades om en väldig massa vaktlar per kvadratmeter. Här får de varsin kvadrat ungefär så det borde vara mer än tillräckligt.

Men hur brukar ni frakta hem dem? Vad är smidigast och lämpligast, pappkartong? I så fall hur många per kartong osv

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 11 sep-07 kl 08:27 »
Jag petede in 13 vaktelägg i kläckaren i går. Köpte dom i söndags.

Bondmoran

« Svar #17 skrivet: 11 sep-07 kl 08:35 »
En låg kartong så dom inte kan flyg/hoppa upp och skada sina huvud och nackar.

Det är bättre att dom sitter lite trångt så far dom inte omkring. Ordentliga lufthål dock inte så stora att dom kan få ut huvudena.

När jag släpper ut mina brukar jag låta lådan stå en stund efter att jag kommit hem så dom får stilla sig lite, höra ljuden omkring sig mm. Sen har jag sett till innan hämtningen att lådan har en sidoöppning så vaktlarna går ut. Ställer in lådan där dom ska vara öppnar och låter dom sköta sig själva. Ibland får lådan stå kvar en dag eller två om dom känner att dom behöver den tryggheten. Men det är väldigt olika. Se bara till att ingen kan råka bli instängd utan mat och vatten.

Jag har också alltid lampan tänd dygnet runt de första dagarna så dom har tid att aklimatisera sig ordentligt i sin nya miljö.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

PutteP

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 sep-07 kl 17:27 »
Tack för tipsen!

Vaktlarna är nu på plats. Ett ägg hade värpts i lådan under hemfärden och det kokades under högtidliga former. Barnen fick dela på det och fyraåringen åt med skeptisk min men sen utbrast hon
"Vet ni vad? Det smakar PRECIS som vanligt ägg"

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 sep-07 kl 19:09 »
Vad avis jag blir! mina ägg ska kläckas den 24 sept. Sen får jag vänta 6-8 veckor på äggen. Hur många har du? Kan du sätta in en bild kanske?

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser