Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler ungar! Mor o dotter fött idag!  (läst 3955 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Fler ungar! Mor o dotter fött idag!
« Svar #20 skrivet: 16 sep-07 kl 10:55 »
Är det någon skillnad på albinos födda i en vanlig kull och rasrena albinos, t ex vit lant? Mer än att vit lant bara ger albinos medan de andra kan ge ungar av alla möjliga färger, menar jag? Finns det annat som skiljer dem åt?

Kaniner har 5 - 6 anlag som styr färgen. Ett av dessa är albinoanlaget, som är recessivt (måste få anlaget både från mor och far för att det ska styra färgen).

Övriga anlag kan se ut hur som helst på en albino. Jag hade en vit lant hane, och när han parade andra (färgade) honor, blev de flesta ungarna svarta. Någonstans  har jag sett hänvisning till grundläggande färglära, tror det var på http://www.kaninhem.se/

På den hemsidan finns mycket matnyttigt för den som är intresserad av kaniner och avel på färger.

Edgar

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 18 sep-07 kl 20:45 »
Min vita unge verkar vara den som är minst skygg av alla. Den viltfärgade är också rätt social, medan de svarta och röda är skygga som attan. Är det vissa färger som är lämpligare att avla på än andra? Jag börjar fundera på om det är dumt med en svart hona och röd hane (även om mamman är rätt nyfiken av sig)?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 18 sep-07 kl 21:19 »
Aldrig hört talas om att olika färger är olika sociala, åtminstone inte i kaninvärlden. (OT:Sverigedemokrater o.d. kan ju tycka så om människor)

Tror det mer har att göra med att det är olika individer,  olika raser kan också ha olika temperament.

Edgar

Dandelia

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 sep-07 kl 08:26 »
Nu trilla det ner ett mynt! Mina vit lant kan alltså få färgade ungar med annan partner än vit lant! Och om jag sparar och parar en av mina albinoungar -som kommer från "vanliga" kaniner, ej vit lant- KAN det bli albinos bland avkomman om den andra föräldern bär genen. Åhå, då förstod jag det, till sist.  :P

/Dandelia

Falin

• -
« Svar #24 skrivet: 19 sep-07 kl 09:47 »
Jag försökte läsa på om färgläran, men blir alldeles förvirrad....  :-[ Har precis parat mina vita NZ-honor som har röda ögon med min svarta NZ-hane. Vad kan det bli för färger på ungarna då?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 19 sep-07 kl 09:51 »
Jag försökte läsa på om färgläran, men blir alldeles förvirrad....  :-[ Har precis parat mina vita NZ-honor som har röda ögon med min svarta NZ-hane. Vad kan det bli för färger på ungarna då?

Svart eller viltgrå skulle jag tro. Kanske en eller annan albino om pappan har det bakåt i släktleden.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 19 sep-07 kl 10:13 »
Hej!

Vet man inget om hur färgerna ser ut bakåt i linjerna, så kan det bli i stort sett vilken färg som helst. Detta är spännande.

Vi höll på ett tag och försökte få fram isabellafärgade dvärgvädurar, men det är besvärligt.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser