Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler ungar! Mor o dotter fött idag!  (läst 3950 gånger)

Dandelia

• Gäst
Fler ungar! Mor o dotter fött idag!
« skrivet: 27 aug-07 kl 22:15 »
Oj! Skulle städa boxen och såg massa päls som inte fanns där imorse. Och den rörde sig!  :) 2 ungar i ett bo och 4 i nästa. Jämn storlek på de små och de verkar friska och krya.  :)

OCH! Min förmodat sterila hona nr 2 har gjort ett finfint bo och verkar vara på g, hon med! Tänka sig! Det måste varit värmen som ställde till det i somras. Men nu så! Tala om babyboom!

/Dandelia

Kerstin Linnea

Re:Fler ungar! Mor o dotter fött idag!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 10:52 »
Grattis....Här väntar jag på kull nr tre, den första på egenuppfödd hona.Ska bli kul och se om jag behöll "rätt" hona... :)....Hennes mamma är en supermorsa så jag hoppas att honan ärft dom egenskaperna..... ;D

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 08:47 »
Det var 5 ungar plus 2 i det andra boet! En liten låg visst väl gömd därinne :) Några är grisrosa och de andra är mörka. Lustigt, jag trodde alla skulle se likadana ut?

Kerstin Linnea: Håller tummarna!

/Dandelia

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 11:33 »
Nu har hon fått sina ungar, jag såg sent i går kväll att hon började slita päls av sig själv och boa med....och i morse såg jag att det rörde sig...i och med att hon är förstagångsmamma så tar jag det lite lugnt och väntar ett par dar innan jag kollar hur många det blev....Men hon var jättestor innan och har nästan försvunnit så det kan vara många..... ;D

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 15:53 »
Det var 5 ungar plus 2 i det andra boet! En liten låg visst väl gömd därinne :) Några är grisrosa och de andra är mörka. Lustigt, jag trodde alla skulle se likadana ut?

Kerstin Linnea: Håller tummarna!

/Dandelia

Såg igår åtta små ungar!! :o Jag som trodde att min hona var för gammal.. Två gråsvarta och sex grisrosa. Någon som vet vad det kan bli för färger på dem när de får päls? Svartingarna gissar jag blir svarta, men de rosa?? Mamman är svart och pappan röd.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 01 sep-07 kl 16:04 »
Såg igår åtta små ungar!! :o Jag som trodde att min hona var för gammal.. Två gråsvarta och sex grisrosa. Någon som vet vad det kan bli för färger på dem när de får päls? Svartingarna gissar jag blir svarta, men de rosa?? Mamman är svart och pappan röd.
Då blir de nog röda..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

farmarn

« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 16:45 »
Min röda mamma och svarta pappa fick också rosa bebisar. De blev helt vita!
Lena

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 17:24 »

De rosa ungarna blir säkerligen vita.  Blir de albino, vita rödögda, så finns det sådana kaniner ibland både mammans och pappans förfäder.  

Edgar

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 17:59 »
Då blir det tilll att vänta med spänning!

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 08:53 »
Jag hittade fyra döda ungar. Det visade sig vara samma mamma som fött 4+2 ungar i olika bon och sen struntat i de 4. De 2 som är kvar mår prima och är väl omhändertagna. Hon är förstagångsmamma och har tydligen inte fått in rutinen än.

De 5 jag fann några dagar efter de första är den äldre honans och där har alla hittills överlevt.

Jag tror det är bäst att ha dräktiga honor åtskilda för att undvika såna här misstag. Om unghonan gått ensam hade jag ju förstått att fösa ihop ungarna i ett enda bo. Då hade dom kanske överlevt. Men det är lätt att vara efterklok! :-\

/Dandelia

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 08 sep-07 kl 19:03 »
Synd på de fyra, dandelia :'( Jag tittade just till boet, och mina små börjar få färg! Fem är röda, två svarta, en vit och en som jag gissar är viltfärgad.. Den är helt klart sötast! Men bäst av allt, alla lever! Känner mig lyckligt lottad som nybörjare!

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 08:41 »
Grattis! Visst är det härligt att se hur de växer och spännande med färgerna? Mina grisrosa ungar blev kritvita :)

Den hona som bara har 2 ungar börjar bli tjock av den extra pelletsransonen medan hennes boxkamrat med 5 hungriga små har tappat lite i vikt. Knepigt att justera matransonerna så det passar båda. Ännu ett skäl att ha dom åtskilda i fortsättningen!  :-\

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 sep-07 kl 09:08 »
Oj! Igår kväll hittade jag två små knattar hos pappa i boxen bredvid. Inte trodde jag att de skulle ut o röra på sig så snabbt! Det blir till att fixa med hönsnät för kompostgallret fortare än jag tänkt.

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 sep-07 kl 09:57 »
Mina två kritvita har öppnat ögonen och dom är röda! Betyder det att dom är albino?  ???

/Dandelia

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 22:11 »
Japp, kritvita med röda ögon - det är albino det. Men de är ju fina på sitt vis. Själv gillar jag inte den färgvarianten så vidare värst men jag har upptäckt att barn brukar bli jätteförtjusta i dem. "Sagokaniner" säger mina barns kompisar. Lycka till med de små.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Dandelia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 sep-07 kl 12:46 »
Albino- då bär både modern och fadern albinogener? Var det inte nån som sa det?  ??? Men Mårten är mörk. Kan han ändå ha albino bakåt? Ähum, jag är novis :-[

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 14 sep-07 kl 12:53 »
Albino- då bär både modern och fadern albinogener? Var det inte nån som sa det?  ??? Men Mårten är mörk. Kan han ändå ha albino bakåt? Ähum, jag är novis :-[

Japp, om Mårten bär på albinoanlag och också mamman, så blir en viss procent albinos. Albinism är ett recessivt anlag som bara visar sig vid dubbel uppsättning. Kommer något annat färglag med i bilden, så slår den igenom istället.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 14 sep-07 kl 17:33 »
Finns albinoanlaget hos båda föräldrarna, och ingen av dem är albino, så blir i genomsnitt var fjärde unge albino.

Hos människa är tydligen 1 av cirka 70 bärare av albinoanlag.  
Detta innebär att sannolikheten är 1 på 4900 att båda i ett par bär anlaget. Om man då betänker att 25 % av barnen blir albino, så blir det 1 på cirka 20 000 nyfödda som blir albino.

Edgar

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 sep-07 kl 23:51 »
Är det någon skillnad på albinos födda i en vanlig kull och rasrena albinos, t ex vit lant? Mer än att vit lant bara ger albinos medan de andra kan ge ungar av alla möjliga färger, menar jag? Finns det annat som skiljer dem åt?

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 sep-07 kl 23:57 »
Jag har fortfarande inte hunnit med att näta in kompostgallret som skiljer hanen från honorna med ungar. Idag låg två av de små mysigt inbäddade under vardera öra på pappa Mårten. Det såg helfestligt ut!

Han tvättar och nosar på sina ungar och lägger sig ner så de ska kunna pussa hans stora ansikte. Vilken mysfarsa :)

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser