Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget slakteri?  (läst 1854 gånger)

Fordson

Eget slakteri?
« skrivet: 27 aug-07 kl 14:13 »
Vad krävs för att ha ett eget slakteri förutom godkända lokaler?
Jag försöker komma på affärsmöjligheter för gården och har märkt att det här med slakt är ett bekymmer för en del som bor i min trakt. Har en granne som kan slakta å stycka men det görs ju endast som gårdslakt och kan (får) inte säljas vidare utanför gården. Jag har utrymme, el och avlopp. Vad mer krävs? Kontroll av kött tex. Hur gör man det?

git

• På våran gård är det
Re:Eget slakteri?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 19:11 »
det finns några olika trådar här om detta med slakt och och eget slakteri kolla dom där kan du få många tipps.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 19:14 »
jag har försökt ta reda på det i ett år, börjar komma någorlunda framåt.

- egenkontrollplan för hygienen
- nån som hämtar slaktavfallet, brukar kosta ngr kronor kilot
- en veterinär som besiktigar djuren både före och efter slakt
- en slaktare "som kan sitt yrke", ingen formell utbildning
- godkänt vatten
- godkänt avlopp

Har också tänkt starta något. Bollar gärna idéer. I höst ska det komma ut en bok från.. nåt jordbruksforskningsställe om hur man startar slakteri. Föreningen eldrimner har också rådgivare för småskalig slakt. Har bara inte hunnit ringa dem.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 11:53 »
LRF ska ge ut en föreskrift om slakt nu i september.
De har gett ut en annan om "småskalig livsmedelsförädling" finns att ladda ner från deras hemsida eller beställa hem.

Lollo har du ingen plats för ett kaninslakteri? Jag kan gärna hyra lokal!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser