Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns, plus eller minus ekonomiskt?  (läst 4935 gånger)

anette i bugared

• -
Re:höns, plus eller minus ekonomiskt?
« Svar #20 skrivet: 26 aug-07 kl 13:06 »
Citat från: anette i bugared skrivet 25 Aug, -07, 23:35
Om du inte har höns som levebröd, utan bara en liten besättning så finns inga regler som rör dig.
 Hur kan det vara så svårt att få information att nå ut?
Det har skrivits flera gånger här... svaret som johe 71 lagt in...
till anette i bugared

bara funderar
Det är väl som Jordbruksverket själva säger, information är inte deras starka sida (såvida vi inte talar om EU-stödrätter :P).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 26 aug-07 kl 13:10 »
Så jag som delar med mig av äggen till mina svärföräldrar (det blir lagom så det räcker åt oss och dem när vi har fem hönor som värper i genomsnitt 4,2 ägg om dagen...) ska jag anmäla mig som äggproducent då?

Det låter lite överdrivet på något sätt, hade ingen aning om att man skulle göra det... Gör alla det som ger bort eller säljer lite ägg då och då verkligen det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johe71

« Svar #22 skrivet: 26 aug-07 kl 13:39 »
ska jag anmäla mig som äggproducent då?

svar ja. Dessutom ska du, som Ulric skriver, anmäla dig som foderföretagare... (foderföretagare är man om man på något sätt hanterar foder som används till djur i livsmedelsproduktion... de flesta hästar som slaktas går till livsmedelsproduktion så enligt jordbruksverket ska du registrera dig även om du bara har en sällskapshäst då denna med viss sannolikhet kommer att sluta sina dagar som livsmedel)
Det låter lite överdrivet på något sätt, hade ingen aning om att man skulle göra det... Gör alla det som ger bort eller säljer lite ägg då och då verkligen det?

jo, man kan tycka det är överdrivet (det tycker jag också), och jag tror inte på långa vägar att alla som borde vara resistrerade är det... det är nästan så att jag tror att jordbruksverket skulle tycka det var lite jobbigt om alla som ska verkligen anmälde sig...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 aug-07 kl 13:40 »
Så jag som delar med mig av äggen till mina svärföräldrar (det blir lagom så det räcker åt oss och dem när vi har fem hönor som värper i genomsnitt 4,2 ägg om dagen...) ska jag anmäla mig som äggproducent då?

Ja, och foderföretagare enligt jordbruksverket.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:hönsregister
« Svar #24 skrivet: 26 aug-07 kl 14:01 »
Kanske bra att repetera begreppen också  :)

Fjäderfäregistret
Fjäderfäbesättningar som håller fjäderfän för kommersiellt bruk registreras i ett särskilt fjäderfäregister.
Även om du endast har ett fåtal hönor, och säljer några ägg till grannar, så klassas dina hönor som en kommersiell besättning. Kommersiella fjäderfäbesättningar ska registreras i fjäderfäregistret hos Jordbruksverket. Anmälan är obligatorisk.
Till kommersiellt bruk räknas inte fjäderfä som enbart hålls för egen konsumtion.

Värphönsregistret
Värphönsbesättningar som har 350 värphönsplatser eller fler ska istället registreras i Jordbruksverkets värphönsregister.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #25 skrivet: 26 aug-07 kl 19:38 »
Tack Grimla, jag har undrat över det där!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #26 skrivet: 26 aug-07 kl 19:58 »
oj va svar det rasar in här :)

låter ju iallafall som det inte är nån förlustaffär att skaffa höns, så ska läsa den där boken "höns" och sen också fråga grannarna här om det är okej att vi skaffar höns, så ska vi bara komma på vart vi ska ha själva hönshuset också.
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 26 aug-07 kl 21:02 »
oj va svar det rasar in här :)

låter ju iallafall som det inte är nån förlustaffär att skaffa höns, så ska läsa den där boken "höns" och sen också fråga grannarna här om det är okej att vi skaffar höns, så ska vi bara komma på vart vi ska ha själva hönshuset också.

Klart ni ska ha höns! Inget att tveka om...

Helenan

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 aug-07 kl 08:41 »
Ja det beror ju på hur man räknar. Om jag inte hade höns skulle jag kanske gå på Grönan eller sitta och fika hela dagarna och vad kostar inte det??

Nej skämt och sido: Man kan använda mycket matrester som annars skulle slängas för att minska foderåtgången av allfoder. Många hönor hittar mycket av sin mat själva om de går lösa. Jag får på vintern gratis grönskaker från konsum. Det är sådant som annars skulle längas. Gör man mat pyttsar själv i stället för att köpa dyra automater så tror jag det går jämt. Jag ger ofta bort ägg när jag går bort i stället för en vinflaska och det får man väl räkna som plus. Köper man kläckare mm så får man nog räkna det som ett stort minus.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 27 aug-07 kl 09:50 »
Ska snart få höns som flyttar in här. Har inte räknat på det men, räknar inte med några stora utgifter. Hönshuset byggs i en del av stora logen av  virke som blivit över. Eftersom vi redan har häst och får så finns det spannmål och halm att tillgå och det som går extra till hönsen är nästan försummbart. Det som kostar är inköp av hönsen, vatten- och foderautomat, värmeplatta. Värmelampa har jag redan till fåren men, kanske behöver jag skaffa en till? Sen i förlängningen behöver det dras el till hönshuset också men, det är ingen jättestor utgift ska samordnas med eldragning till sadelkammaren. I början klarar jag mig med en förlängningssladd. På plussidan räknar jag med att få ägg och kycklingar. Men, också att de hjälper till att städa lite efter fåren i hagen. Om ett havrekorn trillar ner på marken vägrar fåren att äta dem så jag tänkte att hönorna kanske kommer att vilja hålla efter dem lite.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Blomme

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 aug-07 kl 18:45 »
Köper man kläckare mm så får man nog räkna det som ett stort minus.

Den borde ju rimligtvis vara ett stort plus.
En kläckare för 3-4000 betalar sig lätt på en sommar, flera gånger om man vill...

Helenan

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 aug-07 kl 10:05 »
Kläcker du och säljer kycklingar då? Kan du utveckla lite?

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser