Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns, plus eller minus ekonomiskt?  (läst 4926 gånger)

Orcus

• ORCUSNET.TK
höns, plus eller minus ekonomiskt?
« skrivet: 25 aug-07 kl 21:05 »
vi funderar litegrann på att skaffa höns, dels för det roliga att ha höns springandes på gården men också för att få goda härliga ägg.
En liten fundering bara, är det dyrare att ha höns som kläcker ägg än att köpa färdiga ägg i affären?
om man bortser från kostnaden på att bygga hönshus/gård.

tänkte iväg och låna boken höns av Karin Neuschütz, någon som vet om någon annan bok som är värd att läsa eller räcker det med denna bok?
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

amarantus

• Gäst
Re:höns, plus eller minus ekonomiskt?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 21:08 »
För mig så går jag back :-\ men livskvaliten går plus :-*

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 21:09 »
Klart minus ekonomiskt. Megaplus på samvete & välmående.

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 21:10 »
Fast det är inte många kronor det rör sig om vill jag bara tillägga.

höna-pöna

« Svar #4 skrivet: 25 aug-07 kl 21:25 »
Definitivt minus, men det är så mysigt med höns. Och boken du nämner räcker bra. Där står allt man behöver veta + lite till. Jag lånade ett helt gäng med böcker innan vi skaffade höns, men "Höns i trädgården" tar upp allt och det fanns fina bilder att titta på.

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #5 skrivet: 25 aug-07 kl 21:37 »
är det maten som kostar eller vad är det mer som kostar?

vad käkar dom förresten? får säkert svar i boken när jag lånar den men den var utlånad just nu så jag kan inte låna den förräns i mitten av september...

Anso1971

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 21:50 »
Jag tror inte att vi går back på hönsen, men vi har aldrig räknat på det. När jag ser svaren ovanför blir jag osäker, kanske har jag missat något. Eller så beror det på att vi är snåla som köper Allfoder?

Under sommaren får vi ca 4 ägg om dagen. En säck Allfoder för 150:- räcker två månader under sommaren(vi har 4 äggläggande hönor, två tuppar och två ungar som är tre månader gamla, så av 8 djur får vi bara ägg av 4) de går även matrester samt att de äter mycket gräs när de går ute. Så dessa 150 kronor räcker alltså till 240 ägg.

Men visst...några månader lägger de inga ägg alls och då är det bara kostnader, samt att de inte hittar gräs då heller så det går ju åt mer foder.

Kanske borde man börja bokföra lite så man håller koll.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 22:09 »
Jag räknade på hönsekonomin för flera år sedan och kom fram till att lönsamheten var god om man inte räknar med avskrivning på hönshuset. Gör man det så beror det alldeles på hur lång ekonomisk livslängd man räknar med och hur mycket det kostar att bygga. Om man bara tar värdet av ägg och kött minus foder går det klart plus.

Man får ta arbetstiden på nöjeskontot förstås.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 22:23 »
nu har jag visserligen ankor oxå, om man tar fram lite kycklingar som man säljer så ökar ju plussidan, emn åt andra sidan så får du ju inga ägg under den tiden.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-07 kl 22:29 »
Föresten! Har inte räknat ut om det går back utan det känns mer så därför att arbetet är utan betalning.

Men när ni börjar skriva ner så tänkte jag på att jag sålt höns och kycklingar för 2200kr i år så det är ju inte så dåligt ändå kanske ::)

Mat ja några säckar Allfoder under sommarmånaderna och Fasan hög under vintern och tillbehör som är av de dyra sakerna som värmelampor,värmeplattor (till vatten), drog in el, nya rostfria skålar, ja gud vet allt så går man nog back iallafall ja :-[

Ja och allt halm man får slita med.

Men va underbara de är de små rackarna...

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #10 skrivet: 25 aug-07 kl 22:56 »
måste man ha några intyg eller liknande för att få sälja ägg och/eller kycklingar? eller är det bara att sälja till grannar och de som vill ha utan att bekymra sig för nå?

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 25 aug-07 kl 23:35 »
måste man ha några intyg eller liknande för att få sälja ägg och/eller kycklingar? eller är det bara att sälja till grannar och de som vill ha utan att bekymra sig för nå?
Om du inte har höns som levebröd, utan bara en liten besättning så finns inga regler som rör dig.

(Förutom de lagarna som handlar om djurskydd, förstås,om att hantera djuren så att de inte skadas eller lider i "onödan".)

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 25 aug-07 kl 23:36 »
Jag räknade på hönsekonomin för flera år sedan och kom fram till att lönsamheten var god om man inte räknar med avskrivning på hönshuset. Gör man det så beror det alldeles på hur lång ekonomisk livslängd man räknar med och hur mycket det kostar att bygga. Om man bara tar värdet av ägg och kött minus foder går det klart plus.

Man får ta arbetstiden på nöjeskontot förstås.

Mina höns bor i befintlig stallbyggnad. Hade inte de flyttat in där så hade det stått tomt. Så någon avskrivning känns inte aktuell att räkna med när jag ska räkna ut vad de små liven kostar mig.

Är det någon skillnad i lönsamhet mellan små och stora raser? Eller följer foderbehovet proportionellt äggvikten?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #13 skrivet: 26 aug-07 kl 07:14 »
 ???
Lönande eller ej det höjer helt klart livsglädjen.
Tänk när man fick första ägget.
När hönan la sig att ruva.
Se dom små kycklingarna växa.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ framför allt lyckan i dag på morgonen när lilla
Gullefjun själv gott in i vagnen och lagt sig under värmelampan.
För att inte tala om vilka goda och mättande ägg man får.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

johe71

« Svar #14 skrivet: 26 aug-07 kl 07:35 »
Om du inte har höns som levebröd, utan bara en liten besättning så finns inga regler som rör dig.

enligt jordbruksverket så spelar det ingen roll att du har en liten besättning... så fort du säljer/ger bort ett enda ägg så ska du registrera dig i värphönsregistret

Citera
Jag har några hönor och säljer ibland ägg till några grannar, måste jag anmäla mig till Jordbruksverket?
Svar: Ja, även om du endast har ett fåtal hönor, och säljer några ägg till grannar, så klassas dina hönor i detta fall som en kommersiell besättning. Kommersiella fjäderfäbesättningar ska registreras i fjäderfäregistret hos Jordbruksverket. Anmälan är obligatorisk.

Citera
Ska jag anmäla mig till registret om jag exempelvis bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare är du registreringsskyldig till registret.

Citera
Kostar det något att registrera sig till fjäderfäregistret?
Svar: Nej, det är avgiftsfritt att anmäla sig till fjäderfäregistret.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 aug-07 kl 07:45 »
Inte nog med det, så fort du säljer eller ger bort ett enda ägg räknar jordbruksverket dig som foderföretagare, vilket innebär ytterligare byråkrati.

Blomme

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 aug-07 kl 08:41 »
Jag har själv registrerat mig där och det var inga direkta konstigheter.
Det var i samband med fågelflunsehysterin och jag tyckte det var relevant. Man fyllde enkelt in namn och adress och hur många djur tror jag det var på deras hemsida sedan var det klart och jag har inte hört något från dem....

För att återgå till ämnet så kan det bli lönsamt med hönsen genom att sälja kycklingar, med en rationell hantering och billig foderkostnad så kan det bli bra förtjänst.
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 08:46 av Blomme »

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 aug-07 kl 09:06 »
Jag har en rörelse på gården och lämnar alltid kvitto på sålda djur så att det går jämt upp med fodret.

Pengar tillbaka till rörelsen blir det men det går till gården och aldrig till oss så att säga vid ett plus...

Så fet på höns blir man inte om man inte tänker sig att ha hönseri då ;)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 26 aug-07 kl 10:57 »
Har aldrig tänkt på det ekonomiska med hönsen. För mig får dom gärna kosta lite.För dom är så härliga att se på och dom blir så glada när jag kommer, en del vill tom sitta i knät en stund ;)  Och det är nog belöning för mig och barnen.  :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 26 aug-07 kl 13:03 »
Citat från: anette i bugared skrivet 25 Aug, -07, 23:35

enligt jordbruksverket så spelar det ingen roll att du har en liten besättning... så fort du säljer/ger bort ett enda ägg så ska du registrera dig i värphönsregistret

Hur kan det vara så svårt att få information att nå ut?
Det har skrivits flera gånger här... svaret som johe 71 lagt in...
till anette i bugared

bara funderar

Så fet på höns blir man inte om man inte tänker sig att ha hönseri då ;)

Blir man fet av att ha hönseri då  ???
Vad säger Christine om det ....
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 13:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser