Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns tycker inte om mig  (läst 5037 gånger)

Falin

• -
Mina höns tycker inte om mig
« skrivet: 24 aug-07 kl 20:32 »
Det är den enda slutsatsen jag kan dra... Det har varit klent med värpandet i sommar, och även om skator har varit en del av problemet så har det även varit dåligt med ägg. Nu var vi iväg på semester i 10 dagar, och under tiden har svärmor skött hönsen. När vi kom hem fanns det mängder med ägg i kylen!  :o

Och nu, någon vecka senare, har det saktat ner till nåt ägg om dag för att till slut upphöra helt de senaste dagarna. Det kan ju inte annat än vara en tydlig pik...?  ;) Frågan är ju vad hennes hemliga knep är? De får ju samma värpfoder och havre av henne, liksom. Gröna hönsfingrar kanske?  :P

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:Mina höns tycker inte om mig
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 21:28 »
Stackars dig! Kanske svärmor kan ju ge dig en liten kurs.... ;)
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 22:06 av Doris och Börje »
Bor på min lilla gård med min stora familj!

lindelou

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-07 kl 21:30 »
Jag kan bara gissa:-) Antingen har svärmor bott i hönshuset alternativt sprungit där och hämtat ägg en gång i halvtimmen. Skatorna vet sluga som dom är precis när hönsen värper. Mina höns har försökt att vara smarta tillbaka och börjat lägga ägg på kvällen en del av dom.Är jag ute 5-6 gånger om dagen får jag några ägg,men om jag bara är ute morgon och kväll så kan det bli - inga.
Inga gröna hönsfingrar alltså men väl skatskrämma;-)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 24 aug-07 kl 21:36 »
Hej!
Jag läste när jag lärde mig lite inför hönshobbyn att höns är väldigt lättpåverkade av förändringar. Författaren beskrev det att de är så till den minsta grad nervösa att en kamerablixt gjorde att det blev sämre utdelning av värpandet.
Därför undrar jag om det kan vara så att dina höns fått mer lugn och ro när du hade hönsvakt.  ;)
Jag kan faktiskt nog säga att mina får det mycket lugnare när svärmor är hönsvakt, inga barn som stojjar runt hela tiden  :-[

Annars, fråga vetja! Hon kanske har något hemligt litet knep! I så fall tycker jag att du ska dela med dig av det här. 8)
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 21:36 av Mamma-Anna »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 aug-07 kl 22:04 »
Dom kanske var mer instängda när ni var bortresta? Måste jag ha ägg får jag ha mina inne några dar...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 22:56 »
Svärmor hävdar bestämt att hon inte har några knep.  ;D

Men det kan nog vara flera orsaker som spelar in, nu när jag läser era inlägg. Visst är det mer lugn och ro när vi är borta, absolut. Och de är säkert mer instängda också då, där får man för att man vill vara snäll och släpper ut dem i ottan och in vid skymning!

Jag ska prova att de bara får vara i hönsgården några dagar, även om det bär emot. Och så får sambon ge sig ut på skatjakt igen.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 23:22 »
Ha dom i hönsgården på förmiddagen och släpp ut dom på eftermiddagen. Om du har mycket skator kanske du kan sätta upp remsor av stanniol eller liknande? Ett förslag.

Har också mycket skator men inte det problemet. Funderar på att köpa skatfälla och idka jakt på hösten för att minska ner antalet.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 23:26 »
Jag provade igår att släppa ut dem framåt tretiden, men utan resultat tyvärr.

Gillar inte skator stanniol? Jag har ingen hönslucka, utan dörren står lite på glänt. När jag såg att skatorna flög in upptill så hängde jag en presenning över dörren och trodde jag löst problemet eftersom jag har nät över gården. Icke, skatorna flyger nu lätt in i gården och traskar in genom öppningen som om de vore höns de med...  >:(

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 23:29 »
Tänkte att stanniolen fladdrar i vinddraget och skrämmer bort dom. Men de är ju vanedjur så man får hitta på olika saker som skrämmer dom för stunden.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #9 skrivet: 24 aug-07 kl 23:37 »
Skator är inte så enkla att komma till tals med. Dom har en förmåga att lära sig enormt snabbt när det vankas ägg att äta! Jag har försökt med skatfälla men får erkänna mig besegrad, inte en skata har jag fångat. Det enda som garanterat fungerar är tyvärr hagelbössa.

Om det kan vara till någon tröst så verkar skatproblemet gå i perioder. Det kan vara helt hopplöst ena månaden och nästa månad ser man knappt en skata!

Sally

« Svar #10 skrivet: 25 aug-07 kl 00:24 »
Hm, jag läste nånstans om att man skulle hänga upp CD-skivor i en tråd (så att de kunde snurra och reflektera ljus). Det ska de tydligen inte gilla...

Sally

PS Jag måste ha konstiga skator hos mig- ofta står dörren till hönshuset öppen, men inga skator går in...bara igelkotten. Och hon får bara tag i de ägg som ligger på golvet!
Går det...så går det!

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 27 aug-07 kl 14:56 »
Lite kvasiframgång idag... Ett ägg i redet, även om det var söndertrampat. Tyvärr får jag fruktansvärt dåligt samvete när de står och vill komma ut, så idag öppnade jag en stund under övervakning. Samtliga höns rusade ut och började sandbada som galningar, och sedan sprätta runt efter godsaker. Jag får nog finna mig i att köpa ägg istället...
Till vintern går de inte gärna ut ändå, så kanske det kan ordna upp sig då.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 aug-07 kl 08:20 »
Dom kanske tar en paus och vilar upp sej ett tag ::)

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 aug-07 kl 09:58 »
PS Jag måste ha konstiga skator hos mig- ofta står dörren till hönshuset öppen, men inga skator går in...bara igelkotten. Och hon får bara tag i de ägg som ligger på golvet!
Får du (eller snarare hönsen) inte ohyra av igelkotten?

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 aug-07 kl 10:00 »
Lite kvasiframgång idag... Ett ägg i redet, även om det var söndertrampat. Tyvärr får jag fruktansvärt dåligt samvete när de står och vill komma ut, så idag öppnade jag en stund under övervakning. Samtliga höns rusade ut och började sandbada som galningar, och sedan sprätta runt efter godsaker. Jag får nog finna mig i att köpa ägg istället...
Till vintern går de inte gärna ut ändå, så kanske det kan ordna upp sig då.
Häll ut en säck sand eller torv i hönsgården så de kan sandbada där istället kanske de gillar hönsgården bättre? Du kan ju också ta en spade från komposten så får de lite kul att pyssla med på förmiddagen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 28 aug-07 kl 10:11 »
Var skaffar man en skatfälla? Vill ha....
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 28 aug-07 kl 10:12 »
Häll ut en säck sand eller torv i hönsgården så de kan sandbada där istället kanske de gillar hönsgården bättre? Du kan ju också ta en spade från komposten så får de lite kul att pyssla med på förmiddagen.

Jag har gjort det, men de är sådär förtjusta i det. De har ett värstingsandbad i carporten på andra sidan gården, där det är tak och lä, och när solen skiner där blir det en riktig höns-playa.  ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 aug-07 kl 10:22 »
Jag har gjort det, men de är sådär förtjusta i det. De har ett värstingsandbad i carporten på andra sidan gården, där det är tak och lä, och när solen skiner där blir det en riktig höns-playa.  ;D
;D ;DJa man bestämmer inte över några hönor hur som hälst, inte ;D

Johone

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 aug-07 kl 11:05 »
 ;D eget spa ska en höna ha.

Apropå skator lite längre upp på sidan vill jag tipsa om den där ugglan som jag har satt upp utanför ingången till hönshuset. Den är utklippt i plåt och sen målad och ifyllt med extra skarpa ögon.
Inte en skata sen den kom upp!!

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 28 aug-07 kl 11:41 »
Var skaffar man en skatfälla? Vill ha....
Finns att köpa men går lätt att bygga själv. Ritningar finns på naturvårdsverkets hemsida. Men skator är kluriga ;)
Så dom undviker fällan. Då är det enklare med luftgevär. Du behöver inte skjuta kulor efter dom. Dom fattar vinken ändå. ;D
Själv så håller jag på med att skissa på en skatfälla som är mera lockande för skator. (för utlåning)
Jag har ju luftgevär så det finns inte en skata inom 1 km från oss.
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 11:44 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser