Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan hundar äta kattmat?  (läst 15509 gånger)

Elektra

Re:kan hundar äta kattmat?
« Svar #20 skrivet: 22 aug-07 kl 19:13 »
Med tanke på att det är livsviktigt med taurin till katter skulle jag inte rekommendera att man ger katter hundmat, likaså är katter mer renodlade köttätare än vad hundar är och kräver mer protein i sin kost.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #21 skrivet: 22 aug-07 kl 19:20 »
Jag vet allt det där, men undrar ändå i mitt stilla sinne hur katt o hund har kunnat överleva som biologiska varelser genom evinnerliga tider  8)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 22 aug-07 kl 20:12 »
Naturligtvis är inget köpefoder "livsviktigt" för våra husdjur, dom har klarat sig bra som husdjur i många århundranden innan deras foder blev en industri.
Dock har nog de generationer som tilkommit på senare tid invaggats i tron att en hund inte mår bra utan hundmat, en katt måste ha kattmat och en kanin kaninmat, snyggt förpackat i dyra påsar och burkar med gulliga fotografier i färg.

Precis som någon skrev tidigare så behövs det knappast någon kattmat till en gårdskatt, den hittar gott om föda på gården.
Men för säkerhetsskull har mina alltid tillgång till torrfoder och ägg då och då.
Och jag hjälper dem lite i jakten genom att ge dem jordekorre och grå ekorre som jag jagar själv. Självklart skall man alltid se till att det finns färskt vatten att tillgå.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #23 skrivet: 22 aug-07 kl 20:17 »
Klokt talat. Min gamla katt Åke är 13 1/2 år, han jagar fortfarande, samtidigt får han kattmat inne o äter också frivilligt med hundarna. Jag tror nog utekatter har vett att peta i sej vad dom behöver. Innekatter är det mer noga med, men jag vill samtidigt säja att jag är emot att katter ska tillbringa hela livet inomhus  ::)

Elektra

« Svar #24 skrivet: 23 aug-07 kl 11:07 »
Det är väl inte ett dugg underligt, ett djur som jagar får i sig vad det behöver naturligt. Taurinet får ju katten när den äter möss och fåglar mm. En burk hundmat innehåller inte taurin.

bonus

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 aug-07 kl 15:20 »
Taurinet får ju katten när den äter möss och fåglar mm. En burk hundmat innehåller inte taurin.

men om fåglar innehåller taurin så borde min hundmat med kyckling i - innehålla det.
jag har innekatter f.ö, de jagar också. en del äter de upp men en del tar de hem till mama....  :P

Elektra

« Svar #26 skrivet: 23 aug-07 kl 20:09 »
Visst innehåller även kyckling taurin, om du ger dem kycklinghjärta att ära. ;)

bonus

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 aug-07 kl 23:06 »
Visst innehåller även kyckling taurin, om du ger dem kycklinghjärta att ära. ;)

ja, inte tror jag att det är filén som de har använt i hundmaten direkt.  ;D

Falin

• -
« Svar #28 skrivet: 24 aug-07 kl 23:30 »

Dock har nog de generationer som tilkommit på senare tid invaggats i tron att en hund inte mår bra utan hundmat, en katt måste ha kattmat och en kanin kaninmat, snyggt förpackat i dyra påsar och burkar med gulliga fotografier i färg.

Allting går att sälja med mördande reklam...  ;)

Elektra

« Svar #29 skrivet: 28 aug-07 kl 10:56 »
ja, inte tror jag att det är filén som de har använt i hundmaten direkt.  ;D
De kyckling som anänds i hundmat är oftast rent skräp/slaktavfall, dvs näbbar, fötter, vingar mm, tror faktiskt inte de tar rätt på så mycket hjärtan, muskelmagar och lever. ???

bonus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 28 aug-07 kl 19:15 »
tror faktiskt inte de tar rätt på så mycket hjärtan, muskelmagar och lever. ???

varför skulle de inte ta reda på det när de tar reda på allt annat slisk? muskelmagen, lever, hjärtat mm är jättemycket mat i kycklingen. den stoppar jag i "hundmatsburken" när jag slaktar dock, äter inte inälvor...  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser