Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan hundar äta kattmat?  (läst 15503 gånger)

papputten

• Södermanland
kan hundar äta kattmat?
« skrivet: 17 aug-07 kl 21:53 »
hej, läste i en tråd här om att katter inte kan äta hundmat eftersom det saknas aminosyran taurin,  men kan hundar äta kattmat istället?
vi har hund och det verkar vara mer variationsrikt utbud av kattmatsburkar än hundmatsburkar.
eller finns det nåt i kattmaten som gör att hundar inte ska äta den?

malines

• Gäst
Re:kan hundar äta kattmat?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 22:38 »
Hej!

Min vet. säger att hundar inte ska äta kattmat, då det är för mycket protein och för lite kolhydrater i. Hundar = as/allätare. Katter = köttätare.
Sen tycker jag inte det verkar som om hundar behöver så mycket ombyte. Jag kör med ett relativt billigt torrfoder och rester till min luns, och det verkar han va nöjd med. Finns hundar i bekantskapskretsen som är vegetarianer :) , och det funkar det med, men det skulle inte funka för en katt.

MVH Malin

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 15:15 »
Om du söker variation på hundfodret så titta närmare på fryst färskfoder;
www.nordichundfoder.com
www.bravofarskfoder.com
www.fodax.com
www.klassfoder.se

Det brukar vara populärt hos kräsna hundar!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 22:45 »
Jag har hört att hundar får diarree från kattmat och med min mors hundar stämde det alltid när dom kom över kattmaten...

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 aug-07 kl 23:37 »
Hundar ska inte äta kattmat
Katter ska inte äta hundmat.
det är olika mineralsammansättningar och vitaminer i dem olika fodren, så därför ska dem inte äta varandras foder, dem kan bli sjuka >:(

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 19 aug-07 kl 05:10 »
Citera
därför ska dem inte äta varandras foder, dem kan bli sjuka  
  :o
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 aug-07 kl 21:26 »
Hej! Finns det möjlighet att "konstruera" en föda som utan vidare och utan men för hälsan kan konsumeras av både hundar och katter? Tala också om när det började säljas katt- och/eller hundmat i affärerna! Hälsningar! G S

blåöga klint

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 aug-07 kl 22:56 »
därför ska dem inte äta varandras foder,  dem kan bli sjuka

:o

detta inlägg förstår jag inte -är du svensk-lärare ?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 12:28 »
Barf kan du ge både hund och katt med lite vitamin och mineralskillnad bara, dessutom älskas det lika mycket av dem båda. :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 18:35 »
Hej, "blåöga klint!"  Tror att "Zeke"  påpekar att det skall heta "de" i stället för "dem".  Hälsningar! G S

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #10 skrivet: 20 aug-07 kl 20:30 »
Hundar dör faktiskt inte av lite kattmat...bara man inte har det som huvudföda. Jag tycker torrfoder till katt är perfekt som godis o belöning till vovvarna, små lätthanterliga billiga bitar, men det blir ju inga stora mängder. Tänk bara så mycket skit hundar trär i sej ute i naturen! Mina äter både jord, gräs, olika bär och bajs och vad dom hittar. Denna extraföda är ju knappast näringsdeklarerad. Hundar är allätare av naturen.

malines

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 aug-07 kl 22:28 »
Hundar dör faktiskt inte av lite kattmat...bara man inte har det som huvudföda. Jag tycker torrfoder till katt är perfekt som godis o belöning till vovvarna, små lätthanterliga billiga bitar, men det blir ju inga stora mängder. Tänk bara så mycket skit hundar trär i sej ute i naturen! Mina äter både jord, gräs, olika bär och bajs och vad dom hittar. Denna extraföda är ju knappast näringsdeklarerad. Hundar är allätare av naturen.

Jag fattade för att hunden skulle få kattmat som huvudföda, och även om det inte DÖDAR den, så kanske den skulle må bättre om den fick lite mer blandkost. Hunden är ju, som sagt, allätare...

bonus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 aug-07 kl 23:58 »
därför ska dem inte äta varandras foder, dem kan bli sjuka >:(

min veterinär menar att hundmaten är av så pass mycket bättre kvalitet än kattmaten att han råder mig att ge katterna utav hundmaten istället (carrier kyckling & ris). Mina katter blev riktiga muskeldunder och mycket piggare, gladare, blankare i pälsen och mindre hungriga när jag slutade ge de av "skräp-burkmaten".  8)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #13 skrivet: 21 aug-07 kl 09:39 »
Min 13-åriga katt Åke får kattmat på egen plats där inte hundarna kommer åt, men när hundarna får sin mat kommer Åke sättandes o äter med dom. Det har han alltid gjort. 'När katten själv får välja...'

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 21 aug-07 kl 11:34 »
Mina katter är totalt ointresserade av hundens mat, men hunden äter hellre katternas än sin egen. Han är lite dålig på att äta, så jag "kryddar" hans mat med katternas, och nu äter han bättre.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 aug-07 kl 01:37 »
min veterinär menar att hundmaten är av så pass mycket bättre kvalitet än kattmaten att han råder mig att ge katterna utav hundmaten istället (carrier kyckling & ris). Mina katter blev riktiga muskeldunder och mycket piggare, gladare, blankare i pälsen och mindre hungriga när jag slutade ge de av "skräp-burkmaten".  8)

Intressant... min veterinär säger precis tvärt om... att kattmaten är av bättre kvalitet än hundmaten.

Personligen tror jag dock på att blanda lite. Ibland får hunden kattmat, ibland får katten hundmat och för det mesta får de sin ordinarie mat.

bonus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 aug-07 kl 05:23 »
Intressant... min veterinär säger precis tvärt om... att kattmaten är av bättre kvalitet än hundmaten.

som med så mycket annat här på jorden så finns det väl fler än en sanning antar jag.
men tittar man på priset på kattmat vs. hundmat så är hundmaten dyrare. någonstnas måste det finnas en anledning till det, min teori är sämre råvaror.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #17 skrivet: 22 aug-07 kl 06:25 »
Lite off topic kanske, men jag tycker det känns fel med hela djurmatsindustrin egentligen. Och att vi i Sverige har råd att diskutera så'na här lyxproblem som vilken mat som är bäst, medan 'resten av världen' svälter...tänker ofta på det när jag matar mina djur el köper den dyra maten. Ändå vill jag inte avstå från mina kära djur  :-\

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 aug-07 kl 18:41 »
Hej! Tack för alla svar beträffande min fråga om kombinerad katt-/hundmat!   Nu till andra frågan jag ställde : "När började katt- och/eller hundmat försäljas i butiker?"   Kan tänkas att företeelsen av detta möttes av gapskratt från allmogen!  Om någon, när jag var ung, sagt till mig :"I framtiden kommer det att finnas speciell föda för hundar och katter i affärer, ja, t.o.m dricksvatten kommer att kunna/behöva köpas!, hade jag och många med mig inte trott på detta!  Hälsningar! G S

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #19 skrivet: 22 aug-07 kl 18:53 »
Jag är inte SÅ himla gammal  :-[ men minns att det på tidigt 60-tal fanns EN sorts hundmat i lanthandeln: Vov. Det fick min favorithund Lalla ibland, men för det mesta åt hon husmanskostrester, slaktavfall, fiskrens mm. Hon mådde alldeles utmärkt o dog vid aktningsvärd ålder. Katterna på gården fick bara 'komjölk' vid la'gård'n, möjligen nå'n liten fisk ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser