Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa med björnbär.  (läst 6658 gånger)

Mysarn

Skapa med björnbär.
« skrivet: 12 aug-07 kl 16:56 »
Har precis flyttat ut till en stuga ute på landet och här trivs jag fantastiskt bra hittils.
Omkring mitt hus är ängarna sprängfyllda med taggiga björnbärsbuskar. Med bär på till och med.

Jag skulle vilja ha lite fina idéer och tips om vad jag kan göra med dom.
Sylten är ju såklart obligatorisk och en sats avnjuts redan till nystekta pannkakor.

Har du några förslag så känn dig fri att inspirera.

Jonathan.
Lite av mycket.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Skapa med björnbär.
« Svar #1 skrivet: 12 aug-07 kl 18:29 »
Jag brukar göra glass på björnbär och kokos på detta vis:

Rör i hop 0,5 dl rivern kokos, 3-4 dl björnbär, 0,5 dl socker, 1 msk citronsaft, 1,5 dl kokosgrädde (ca 24% fett) och 1,5 dl yoghurt.
Kör detta i glassmaskin tills det att allt blir till en klump (dock ej längre än 40 min).

Funkar förmodligen att mixa ingredienserna och sedan frysa smeten om glassmaskin saknas.

Har även använt björnbär och socker för att få till sötman i gräddsåsen.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

vixol

• Finland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 06:33 »
Nu låter jag ju neggig som sjutton här, men en sak du INTE ska göra är björnbärssaft. Det blir inte alls gott nämligen.

Egentligen tror jag björnbär är allra godast naturell. Kanske kan man torka dem om man har en sån där fin maskin till torkning?
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Klararara

« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 09:36 »
Björnbär är absolut ett favoritbär!!
Jag plockade själv igår, stora och söta bär...
Jag tycker att det godaste är att värma dem med lite socker eller honung och sen äta direkt till vaniljglass. Det är verkligen en skatt att ha björnbär i frysen att ta upp när suget kommer...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 11:34 »
Funkar björnbär till paj?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

vixol

• Finland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-07 kl 20:01 »
ja =)
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-07 kl 21:35 »
Nu låter jag ju neggig som sjutton här, men en sak du INTE ska göra är björnbärssaft. Det blir inte alls gott nämligen.

Egentligen tror jag björnbär är allra godast naturell. Kanske kan man torka dem om man har en sån där fin maskin till torkning?

Tur att smaken är som baken! Jag älskar verkligen björnbärssaft. Idag har jag gjort en ny sats, och idag testade jag även att ha i en hel vaniljstång. Det blev helt suveränt gott! Ta en stång till 2 liter björnbär ungefär så får du en fin smaksättning och en saft med annorlunda touch.

Edit: Receptet
2 liter björnbär
1 vaniljstång
3 dl vatten
5 dl strösocker per liter avrunnen saft

/A
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 21:42 av AnnaPanna »

vixol

• Finland
« Svar #7 skrivet: 14 aug-07 kl 23:30 »
Då får en väl testa det då! Jag och björnbär har ett öppet förhållande så jag får testa nya saker ;-)

Mysarn

« Svar #8 skrivet: 16 aug-07 kl 19:12 »
Tack för recepten mina kamrater.

Den där glassen lät inte dum. Har ingen glassmaskin, men det går väl alltid att testa med att frysa den i frysen liksom.
Saften med vaniljstången låter också spännande, så den ska jag ta och göra en sats av.
Testade att göra en liten sats i saftmaja, men den blev inte alls bra. Iofs var det första gången jag använde saftmaja,
så det underpresterande resultatet berodde kanske  på att mina skills inte är tillräckligt höga än. =)

Håller just nu på att göra en sats med björnbärssylt som ska avnjutas med pannkakor och grädde till senare.

Förresten. Hur länge är de underbara björnbären mogna?

Kärlek från Jonathan.
Lite av mycket.

vixol

• Finland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-07 kl 07:39 »
Hehe det beror på var du bor =)

Sally

« Svar #10 skrivet: 17 aug-07 kl 10:20 »
Fick detta recept på krusbärsmarmelad av Winnie. Har nu provat det med björnbär...LJUVLIGT! Sally

Citera
Efter att ha varit motståndare till moderniteter som "Syltsocker" så kände jag att jag måste prova, har nu använt det två ggr och är mycket nöjd.

Dagens recept:

1 kg krusbär
1 kg syltsocker
4 msk vaniljsocker (ej vanillin, det får en konstig bismak vid kokningen)
ev 1-2 msk konjak eller whisky efter tycke och smak. Stöt/mixa bären till den grovlek du själv vill ha.
Blanda bärmassa, vaniljsocker och socker, koka upp under omrörning. Koka sedan med bra fart i ca 5 minuter, tag av värmen och skumma. Rör i ev konjak/whisky. Slå på burkar.
Går det...så går det!

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 aug-07 kl 11:55 »
BJÖRNBÄRSGELE` :)

1/2 kilo fasta äpplen(även fallfrukt)
1 1/4 kilo björnbär
6dl vatten
1kilo socker.

skär äpplena i bitar utan att skala eller kärna ur dem.
Blanda dem i en gryta med björnbär och vatten.
Låt koka upp och låt sedan koka tills frukten blivit mjuk.
Krossa äppelbitar och björnbären med hjälp av en träsked
mot grytans kanter och låt fruktmassan självrinna genom saftsil.
Gör pektinprovet.Det ska bildas en fast klump.
Häll upp saften i en gryta och tillsätt sockret.
koka upp långsamt,rör tills sockret löst sig, och låt det sedan bubbelkoka ordentligt tills det tjocknar.Rör om då och då.
Häll upp på varma, steriliserade geleglas eller burkar.
Förslut medans burkarna är varma.
Ger 1,5 kg gele`

tips!
om man ökar mängden äpple(som innehåller det mesta pektinet)
kan man även öka sockermängden för att få mer gele.
Björnbären kan även bytas ut mot mogna fläderbär.
Ta då lika delar äpple och fläder.

MiaMia

• Hemma mamma
« Svar #12 skrivet: 02 sep-07 kl 20:31 »
Hejsan, björnbärssaft är gott.. som glögg. Dvs man gör saften som vanligt. Sedan hettar man upp den igen med glöggkryddor och låter stå så och dra ett par dar i kylen. Sila, och tillsätt Atamon om det känns viktigt. Droppa på lite sprit och ev matolja i den ordningen innan du sätter på korken eller doppar man skruvkorken i smält parrafin. Det hindrar oftast otrevligheter att hitta ner i den goda glöggen. Var noga med hygienen och kvaliteten på bären, släng alla dåliga bär när du rensar noga hemma. Bättre än att få slänga allt. Förvara alltid mörkt, svalt och torrt. Så gott det går. Gör glöggen nu så att den får mogna till advent. Själv skall jag också prova att tillsätta vaniljessence (sådan man har till kaffe) i glöggen. Har gjort det med björnbärssylten med mycket bra resultat. Lycka till
Delar gärna med mig av många års erfarenhet av att vara ekonomisk smålänning. Många intressen och vänner med allehanda kunskaper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser