Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa foder till höns?  (läst 22509 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Bästa foder till höns?
« Svar #40 skrivet: 11 aug-07 kl 12:36 »
Fast mina hönor verkar mycket hellre vilja sprätta än äta det där hönsfodret, det tar de bara om de inte har något annat att tillgå, dvs vad de nu hittar när de sprätter... grönt gräs och sånt, och goda matrester (där de förresten rätt snabbt blir väldigt kräsna, i dag fick de gammal frukt och åt upp bananerna och ratade äpplena som de tidigare ätit med god aptit, antar att de gillar sötsaker...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #41 skrivet: 11 aug-07 kl 12:39 »
Det där har jag också funderat på... om man riskerar att få feta små höns... Mina äter ju med god aptit ungefär samma saker som dina, dockmamman.

Fast jag tror mina springer runt någon kilometer varje dag så de kanske förbränner en del?

Det är en svår balansgång det där, man vill ju inte att de ska få i sig för lite av det de behöver heller? Speciellt osm mina envisas med att lägga ett ägg om dagen de flesta dagar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #42 skrivet: 11 aug-07 kl 12:42 »
Man ska vara försiktig med att ge hönsen för mycket fet mat.
Tex solrosfrön är feta (dom ger jag bara lite av på vintern då det går åt mer fett för att hålla värmen) och en del matrester från hushållet.
Gotlandskaniner, genbank.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 11 aug-07 kl 12:49 »
Fast mina hönor verkar mycket hellre vilja sprätta än äta det där hönsfodret, det tar de bara om de inte har något annat att tillgå, dvs vad de nu hittar när de sprätter... grönt gräs och sånt, och goda matrester (där de förresten rätt snabbt blir väldigt kräsna, i dag fick de gammal frukt och åt upp bananerna och ratade äpplena som de tidigare ätit med god aptit, antar att de gillar sötsaker...)
Alla är ju som sagt olika men från hushållet är rek 1/3 av matintaget. Dock anser ju jag att de finner va de behöver i trädgården om de GÅR FRITT. Foder är då komplement ;D Rester ser jag som godis och det gäller som med människor och djur - med måtta! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

höna

« Svar #44 skrivet: 11 aug-07 kl 13:34 »
matrester, helkorn,vitaminpulver i dricksvattnet, krossat porslin då o då plus att nu går dom fritt ute. gissa om jag har friska hönor och underbara ägg!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #45 skrivet: 11 aug-07 kl 14:07 »
Jag har hört att torkade nässlor ska vara bra att ha till hönorna på vintern. Jag har också hört att de inte får ha gått i blom (eller om det var frö) varför är det så?

Jag har samlat nässlor på åkern som bonden slog för ensilage vid midsommar, det har kommit upp en andra omgång nässlor alltså, för på försommaren när nässlorna kom första gången hade jag ingen aning om att hönor åt det.

Är näringen sämre i de jag tagit in nu? En del hade börjat blomma, är det farligt? Är det bättre eller sämre än inga nässlor alls?

Är det inte mest därför att om nässlorna har från så sprids de överallt när man använder gödseln sedan?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #46 skrivet: 11 aug-07 kl 14:07 »
Frön, ska det stå, inte från.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Eulalia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 aug-07 kl 14:58 »
Jag har hört att torkade nässlor ska vara bra att ha till hönorna på vintern. Jag har också hört att de inte får ha gått i blom (eller om det var frö) varför är det så?

Jag har samlat nässlor på åkern som bonden slog för ensilage vid midsommar, det har kommit upp en andra omgång nässlor alltså, för på försommaren när nässlorna kom första gången hade jag ingen aning om att hönor åt det.

Är näringen sämre i de jag tagit in nu? En del hade börjat blomma, är det farligt? Är det bättre eller sämre än inga nässlor alls?

nässlefrö som foder är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat  ;D även fast jag ännu inga djur har.

Som Södergården säger kan vildsint spridning vara en av anledningarna till att man inte rekomenderar det som foder.
Lösningen på det är väl att krossa/mala fröna, går det tro?
Nässelfrön sägs ha otroligt hög näringsinnehåll. Jag kommer definitivt mata mina djur med det, och undrar om jag inte ska börja äta det själv också?
« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 14:59 av Eulalia »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 11 aug-07 kl 15:03 »
krossat porslin då o då

Krossat porslin  ???
ja det låter hälsosamt *not*
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #49 skrivet: 11 aug-07 kl 16:15 »
Då är det ingen fara med fröade nässlor då? Mig gör de inget om det sprider sig lite, vi har inga nässlor runt husen utan jag får springa runt i bygden och samla nässlor, folk tror väl att jag är tokig...

Min pappa berättade att han satt som liten pojke och krossade porslin med en liten hammare till deras hönor, jag tror inte det fanns snäckskal att köpa då och kalk var hönorna ändå tvungna att få. Det skulle vara smått som grus ungefär. Det var förhoppningsvis ingen farlig glasyr på porslinet...

Hasse

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 aug-07 kl 16:32 »
Min pappa berättade att han satt som liten pojke och krossade porslin med en liten hammare till deras hönor, jag tror inte det fanns snäckskal att köpa då och kalk var hönorna ändå tvungna att få. Det skulle vara smått som grus ungefär. Det var förhoppningsvis ingen farlig glasyr på porslinet...

Bara ett påpekande så att ingen upprepar det här: Porslin innehåller inget kalk alls, det är gjort av porslinslera som nästan helt består av aluminiumsilikat.
http://www.shenet.se/ravaror/kaolin.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaolin

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #51 skrivet: 11 aug-07 kl 17:07 »
Men vad konstigt?  ???

Det har jag hört på fler ställen, läst i böcker till och med tror jag, att de gav hönorna förr. Jag har alltid förmodat att det hade med kalkbehovet att göra? För inte behöver de aluminiumsilikat?

Jag ger mina snäckskal, jag hade nog aldrig kommit på ideen att sitta och slå sönder porslin, dels för att det inte låter något vidare (vasst) att ge dem, och dels hade jag nog varit orolig för glasyren.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #52 skrivet: 11 aug-07 kl 17:22 »
Allt som de gjorde förr var inte bra.
Gotlandskaniner, genbank.

ankfarm

• Halland
« Svar #53 skrivet: 11 aug-07 kl 17:24 »
Eftersom alla här verkar ha höns som lever, värper och mår fantastiskt bra och ingen gör likt som någon annan så kan man nog mata höns med lite vad som helst, allt verkar fungera, t.o.m. krossat porslin   ???

Poängen med att inte ge lantrashönor för mkt mat är för att de är gamla raser som är vana att leta sin egen mat. Dumt att vänja dem av med ett mkt sunt beteende. Men på vintern när det inte finns så mkt att äta bör man kanske ge dem lite mer mat så de inte svälter ihjäl  ::)

Använd ert sunda förnuft människor!
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

BK

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 11 aug-07 kl 18:38 »
matrester, helkorn,vitaminpulver i dricksvattnet, krossat porslin då o då plus att nu går dom fritt ute. gissa om jag har friska hönor och underbara ägg!

Krossat porslin!!! Visserligen har jag hört många äldre människor säga att hönsen kan äta allt t om porslin, men det kan väl ändå inte var speciellt nyttigt?  Av vilken anledning låter du detta ingå i dieten?

BK

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 11 aug-07 kl 18:40 »
nässlefrö som foder är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat  ;D även fast jag ännu inga djur har.
Nässelfrön sägs ha otroligt hög näringsinnehåll. Jag kommer definitivt mata mina djur med det, och undrar om jag inte ska börja äta det själv också?

Var får man tag på nässelfrö? Skördar från nässlorna antar jag??
Eller finns det att köpa?

Eulalia

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 11 aug-07 kl 19:52 »
bla Örtagubben säljer nässelfrö, säkert hälsokost med..
i större skala vet jag inte om nån gör det..affärsmöjlighet?

här en bra artikel om nässlor, de säger att nässelfrö användes förr för att mata hästar o höns..

http://www.kullberg.info/artiklar/nassla.htm

men jag kommer plocka själv
http://www.henriettesherbal.com/blog/?p=154

http://www.henriettesherbal.com/blog/?p=12

Blomme

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 12 aug-07 kl 13:11 »
Eftersom alla här verkar ha höns som lever, värper och mår fantastiskt bra och ingen gör likt som någon annan så kan man nog mata höns med lite vad som helst, allt verkar fungera, t.o.m. krossat porslin   ???

Poängen med att inte ge lantrashönor för mkt mat är för att de är gamla raser som är vana att leta sin egen mat. Dumt att vänja dem av med ett mkt sunt beteende. Men på vintern när det inte finns så mkt att äta bör man kanske ge dem lite mer mat så de inte svälter ihjäl  ::)

Använd ert sunda förnuft människor!

Ja det stämmer, på sommaren klarar dem sig fint på gräs och det som finns mellan stråna. En giva helfoder då och då kan dem få. Förutsätter ju visserligen att man har utegård till hönsen...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #58 skrivet: 16 aug-07 kl 08:19 »
Jag ska köpa mer hönsfoder i dag. Det vi har haft de här första månaderna är Fenix hel veg. Vad säger ni som vet mer, är det bra foder eller ska jag köpa något annat?

Jag är lite osäker iofs på om de har någon mer sort på Lantmännen/Granngården i Jönköping dit vi ska, jag såg bara den här sortens hönsfoder när vi köpte det, det fanns ett till kalkoner också.

Nu när det går mot hösten, ska man dra ner på sådant foder så de drar ner på värpningen, vilket kanske är svårt för såna små värpmaskiner som mina Lohmann eller behöver de den maten för ruggningen vilken någon påpekade?

Jag brukar hälla upp den här maten i en foderautomat, blandat med snäckskal, så får de äta hur mycket eller hur lite de vill av den. De är ju ute i trädgården ca åtta timmar om dagen så de borde få i sig en hel del annat som det är nu, men framåt vintern blir det kanske att de får vara inne mer och då äter de kanske mer av det här helfodret?

Var får ni tag på kornkross och vete? Jag hittade bara hel havre på Lantmännen som jag köpte till mina, det brukar de få ett par muggar av på kvällen när de går in i hönsgården. Jag tänkte att det kanske kunde vara bra att blanda upp det eller variera med annan helsäd.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 16 aug-07 kl 08:31 »
Det spelar inte så stor roll vilket foder du använder men har du snäckskal brevid så kan du lika väl köpa Allfoder veg. Korn och vete köps på lantmännen. De är bra vilket som, här på forumet delar alla olika uppfattning.Själv köper jag hel säd och varierar mellan allfoder och värpfoder. Om de inte har just nu tar de säkert hem åt dig! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 3 användare (1 dolda)
långfot, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser