Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa foder till höns?  (läst 22479 gånger)

KochinEllie

• Gäst
Bästa foder till höns?
« skrivet: 08 aug-07 kl 16:49 »
Hej är ny här.

Jag undrar vad ni ger till era höns? Vi har alltid låtit dem sprätta fritt någon gång om dagen, dem får rester och sen är det havre som gäller.

Men nu undrar jag om det behövs lite mer? Vad är det bästa fodret?

ankfarm

• Halland
Re:Bästa foder till höns?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-07 kl 16:55 »
Beror på vad det är för höns. Lantraser ska helst ha lite dåligt med mat och gärna gå runt och sprätta lite, så då verkar det som du kör med bra. Har du andra raser så kan det behövas värpfoder för att de ska orka värpa, finns på Granngården. Hel vete brukar pyttorna värpa bra av oxå, hellre det än havre enligt mina erfarenheter.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 08 aug-07 kl 17:11 »
Snäckskal måste de väl ha också? Eller krossade tvättade äggskal (från sina egna ägg har jag hört att det ska vara) något som ger kalk till äggskalen i alla fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 08 aug-07 kl 17:22 »
Jag är också nybörjare på höns, vi har haft våra hönor (brun Lohmann, en värphybrid) i en månad nu. De får ett foder från Granngården som heter fenix, jag har förstått att det finns en del olika sorter, men vi har lagt över det i en fodertunna och slängt säcken tyvärr... tror det heter Fenix hel.

De får även snäckskal extra eftersom de även får hel havre till 'kvällsmat' och går fritt nästan hela dagen (släpper ut dem ur rastgården när de lagt sina ägg vilket de brukar ha gjort vid elvatiden, sen är de ute till sextiden) och äter gräs, insekter, sniglar, maskar och vad de kan få tag på.

De får även matrester, havregrynsgröt, ris, potatis, grönsaker (fast de avskyr tyvärr morötter...) men även små kött bitar och korvbitar och sånt vet inte om det är bra för andra har nämnt att de bara ger vegetariska matrester? Men de älskar korv. Speciellt den gången jag råkade ge dem wienerkorven min make sparat, jag trodde det var vanlig varmkorv... korv som korv.. (ingen korvfantast själv)

När vi inte är hemma får de vara i rastgården hela dagen, de har betat av det mesta gröna där så då slår vi ett fång klöver och gräs med lien och slänger in till dem.

Jag vet inte om det är bra eller dålig fodergivning. Det är ju värphöns som sagt så de kräver kanske lite mer. Fast har de annat att äta så är helfodret lägst prioriterat och enligt pappa är det bra om de inte får för mycket sånt, att det driver dem att värpa för mycket, vet inte hur det fungerar riktigt...)

Frågan är hur jag ska mata dem när/om jag får tag i blommehöns som är en liten dröm jag har just nu... De kommer ju få gå ihop åtminstone när de går ute på dagarna.
« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 17:24 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 17:25 »
Jag har köpt allfoder till mina dvärgkochin men det äter de bara i nödfall... :-[ Jag skämmer nog bort dem för mycket med annat. Jag undrar också över t. ex hirs och sesamfrön, är det OK att ge?

Skalade solrosfrön älskar de!! Men har hög fetthalt.
Snäckskal har de i en skål vid sidan av och de är faktiskt där och pickar i sig i bland.

Om du låter dem sprätta fritt så hittar de nog en massa föda, men jag har läst att de måste ha minst 8 timmars födosök/dag för att få i sig tillräckligt med näring.  :)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #5 skrivet: 08 aug-07 kl 17:50 »
"Industrimaten" står inte överst på listan hos mina höns heller. Men jag blandar alltid i det i skålarna ändå ihop med matrester, undulatfrön( innehåller hirs) krossad havre, krossad vete, ibland majs. Oskalade sesamfrö får dom ibland, mineralrikt. Hampfrön och skalade solroskärnor som godis. Vitkål är populärt :D Delar ett vitkålshuvud och slänger in en halva i vardera hönsgården.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-07 kl 18:13 »
Mina höns får varje morgon sin hink med diverse matrester - ja allt utom citron och lök (för det gillar dom inte).
Något komposteringskärl behövs inte här inte  ;) Jag har en levande kompost!

Inomhus finns en automat alltid fylld med Allfoder. Snäckskal bredvid. Säd i form av vete och havrekross/kornkross får de en skopa av en gång om dagen. Färskt vatten har de hela tiden tillgång till inomhus.

Ute i det fria hittar de massor av godsaker; grönt, hallon, vinbär, småkryp, maskar, grodor, ... osv. Tacksamt nog har vi inga mördarsniglar, vilka de annars gärna skulle få äta upp  :D
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 18:17 »
Matrester kan man ge som ett stimulerande tillägg men bör inte utgöra mer än maximalt 1/3 av hönsens dagliga foderintag.De behöver fri tillgång till vatten, snäckskal,värpfoder +helsäd ca 50g/stor höna välj vete korn och havre i lika delar.Sen skall dom ha gräs eller gräsklipp och på vintern kan de få torkade nässlor och lite krossad majs
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

KochinEllie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 20:04 »
Dvärgkochin är den ras jag har.

Okej, jag vet inte riktigt nu, vi brukar ge dem äggskal, fast det kanske inte räcker. Vart kan man köpa snäckskal? Granngården?

Ska dem ha värpfoder året runt, för om man nu inte ger dem det värper dem väl bara på sommaren/våren/hösten? Om hönorna får värpa för mycket dör dem väl i förtid?

Vad ska man ge som basfoder? Vi har ju alltid gett havre, har funkat super, men vad använder ni mest? Fick lite delade meningar.

(för övrigt har jag haft höns under alla mina levnadsår utom 2, men nu har jag skaffat en ny ras och undrar om det är något speciellt för den.)

ankfarm

• Halland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-07 kl 22:50 »
Snäckskal finns på Granngården och det bör de ha fri tillgång till. Mina värphöns får en blandning av värpfoder, Fenix hel som någon nämnde, och vete och havre. I december brukar jag börja ta bort värpfodret så de ska gå ner och vila, men det brukar inte räcka utan man får ta bort vattnet ett dygn efter ett par veckor. Sedan får de vila till februari då jag börjar ge dem lite värpfoder succesivt och sedan värper de fint igen till våren. Man får prova sig fram vad som funkar för dina höns. Går de i ett hus där det blir mörkt på vintern kanske de slutar värpa av sig själva. Hur kallt man har påverkar också värpningen och storleken på äggen. Men vila bör de definitivt göra, annars kan de bli nersatta och bli sjuka och dö i förtid.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 23:03 »
Man ska alltså sluta med värpfodret i december och bara ge helsäd? Matrester och grönfoder som vanligt? Men vatten måste de väl ha tillgång till hela tiden, det kan man väl inte ta ifrån dem ett helt dygn, är inte det farligt?

De får två månader ungefär utan värpfoder då? Hur börjar man ge det igen? Blandar lite lite i havren? Mina har haft värpfoder i automat nu och havren har de fått utströdd att picka i sig.

Vi har stort öster fönster och lampa i hönshuset men kommer inte ha tänt för att förlänga värpsäsongen utan mer för hönsens trevnad (fast de kanske inte bryr sig så mycket?) och när man ska ge mat, hämta ägg och städa.

Jag har plockat och hängt upp nässlor på tork i sommar men vi har inte mycket nässlor här tyvärr (konstigt att tänka så om nässlor) så jag måste få tag i något mer grönfoder i vinter, vad brukar ni använda?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 23:33 »
Det är ju värphöns som sagt så de kräver kanske lite mer. Fast har de annat att äta så är helfodret lägst prioriterat och enligt pappa är det bra om de inte får för mycket sånt, att det driver dem att värpa för mycket, vet inte hur det fungerar riktigt...)
Hälsa din pappa att det där är en seglivad "skröna" det finns inget värpdrivande i helfoder.
Om nu inte t.ex havre vete och ärter ska räknas som det då  ::)
för det är ju vad det är i, det vissa kallar "industrimat" tex Fenix Hel...

Varför blandar ni förresten ut vete o havre med vete o havre  ???
Och hur i hela fridens namn skulle hönsen kunna dö i förtid av att värpa  ???

När hönsen ruggar(byter fjädrar) så har de ett extra stort behov av protein och då ska man inte ta av dem prpteinfodret!
Och när ruggar dom  ;) jo när dom inte värper..

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 08 aug-07 kl 23:34 »
Jag krossar havre och korn. Är det bättre att ge dom hel säd i stället?

(dom äter krossad havre och krossad korn blandat med värp. Sen har dom hela dyngstacken att söka mask och småkryp på. Givetvis så får dom matrester när det blir över.)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-07 kl 00:22 »
Krossat är bra. Hela sädeskorn är vassa och kan fastna i krävan.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 09 aug-07 kl 00:34 »
Krossat är bra. Hela sädeskorn är vassa och kan fastna i krävan.

Flera av våra grannar som har värphöns i stor skala har nu gått från krossat/malt köpt helfoder till köpt koncentrat och hela sädkorn (de använder sin egen spannmål nu isf att sälja den och sen köpa tillbaka den som hönsfoder),
En jag frågade om detta sa "Varför mala fodret till hönsen när de har sån fint fungerande kvarn i kroppen = krävan"
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #15 skrivet: 09 aug-07 kl 07:50 »
Värpfordet skall vara koncentrat om man lägger till hel havre och vete.
När hönorna äter grus hjälper det till att mala sönder säden i krävan.
Att inte ge hönsen vatten i ett dygn är djurplågeri,tänk dej själv att vara utan vätska i ett dygn.Hönorna kan också börja hacka sönder sina ägg i brist på vatten och har dom väl fått smaken på det slutar dom aldrig.
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Torry

« Svar #16 skrivet: 09 aug-07 kl 09:50 »
Hmn, liten rättning :-[, Maten mals INTE i krävan, detta sker i muskelmagen, där hamnar småstenen som hönsen äter. I krävan blandas och mjukas maten upp och om muskelmagen är full används den också som lagringsplats för foder.
Hälsn Torry

ankfarm

• Halland
« Svar #17 skrivet: 09 aug-07 kl 10:32 »
Värpfordet skall vara koncentrat om man lägger till hel havre och vete.
När hönorna äter grus hjälper det till att mala sönder säden i krävan.
Att inte ge hönsen vatten i ett dygn är djurplågeri,tänk dej själv att vara utan vätska i ett dygn.Hönorna kan också börja hacka sönder sina ägg i brist på vatten och har dom väl fått smaken på det slutar dom aldrig.

Har man värperihöns så slutar de inte värpa om de inte blir utan vatten, men absolut inte mer än ett dygn. Bättre gå törstig en dag än att värpa ihjäl sig. Lantraserna slutar värpa ändå. Ett alternativ till att ta bort vattnet är att täcka för alla fönster så de får mörkt, men det tar längre tid och är omständigare... Är det becksvart varken äter eller dricker de, så det blir ju nästan samma sak...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 aug-07 kl 10:38 »
Hmn, liten rättning :-[, Maten mals INTE i krävan, detta sker i muskelmagen, där hamnar småstenen som hönsen äter. I krävan blandas och mjukas maten upp och om muskelmagen är full används den också som lagringsplats för foder.
Hälsn Torry

Ja förståss, sorry, klockan var för mycket när jag skrev mitt inlägg, som jag antar var det du syftade på  :-[
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 09 aug-07 kl 10:47 »
Flera av våra grannar som har värphöns i stor skala har nu gått från krossat/malt köpt helfoder till köpt koncentrat och hela sädkorn (de använder sin egen spannmål nu isf att sälja den och sen köpa tillbaka den som hönsfoder),
En jag frågade om detta sa "Varför mala fodret till hönsen när de har sån fint fungerande kvarn i kroppen = krävan"
Jag har tyvärr ingen sten på dyngstacken. Skall jag köra in en kärra? Hönsen får krossad säd. Eller fixar snäckskalen samma sak?
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 10:47 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare
Aquamaja, Numera, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser