Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa foder till höns?  (läst 22522 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Bästa foder till höns?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-07 kl 10:47 »
Bättre gå törstig en dag än att värpa ihjäl sig. Lantraserna slutar värpa ändå.

Vadå "värpa ihjäl sig"  ???
Hur tänker du nu  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ankfarm

• Halland
« Svar #21 skrivet: 09 aug-07 kl 11:04 »
Vadå "värpa ihjäl sig"  ???
Hur tänker du nu  ???

De här stackars gamla värperihönsen som man hämtar hos värperier är så drivna till att värpa att de värper året runt om man inte hjälper dem att vila. 365 ägg om året tär på krafterna. De blir nersatta och sjuka, brukar få diarre, och ser allmänt skräpiga ut innan de får sluta värpa på vintern, byta fjädrar och vila. Antar att de får problem med diverse ohyra eftersom de blir nersatta och dör tillsut. Hade massdöd i hönshuset innan jag fick rådet att ta bort vattnet så de slutade värpa. Så jag vet faktiskt vad jag pratar om. Men som sagt, lanthöns fixar det där själva. Det är den stora fördelen med mer "naturliga" raser....
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Simon

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 aug-07 kl 11:34 »
Hybridhöns av typen Lohmann, Hyline,Bovans mfl är skapade för att värpa maximalt under perfekta förhållanden. Deras livslängd är inte lika lång som hos vanliga höns. Många överlever inte ruggningen eftersom man ha avlat dem för att de INTE ska göra det. Det som styr om hönan värper eller ej är framförallt ljuset ... så vill du minska värpningen så ska du minska ljuslängden! Att de slutar värpa när du inte ger dem vatten är inte så konstigt- kroppen orkar inte  både leva och producera ägg.. Detta skapar störningar och är inte hälsosamt för hönan - det är djurplågeri!

Hybridhöns funktion är att de SKA värpa året om, de ska INTE vila, de ska inte leva LÄNGE... så är de gjorda  :-\
Vill man ha hönor som vilar över vintern och värper mindre ska man välja en ras som gör det.
Att exprimentera med djurs hälsa är ingen god idé...

mvh Simon

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 09 aug-07 kl 11:59 »
Om man har Lohmann som jag har då?

(de är mina första hönor, visste inte något om hönor när min syster frågade om jag ville ha några när hon köpte fler, men tog givetvis reda på allt jag kunde innan de kom, läste böcker och byggde hönshus och hönsgård och bestämde att de skulle få gå ute i trädgården på dagarna etc)

Hur gör jag för att de ska kunna leva så länge som möjligt och inte må dåligt? Jag vill ju gärna att de vilar på vintern men vill inte experimentera med deras hälsa, givetvis inte, vill bara att de ska ha det bra.

Jag tycker väldigt mycket om mina hönor även om det är inte är några fina renrasiga lantrashönor...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ankfarm

• Halland
« Svar #24 skrivet: 09 aug-07 kl 12:04 »
Menar du att jag ska låta dem värpa tills de dör??? Snacka om djurplågeri.... Ingen tar skada av att vara utan vatten ETT dygn. Bättre det än att behöva nacka dem, alternativt självdö. Jag har haft mina värperipyttor i flera år. De vilar ett par månader på vintern och resten av året värper de, funkar fint. Känns som värre djurplågeri att bara låta dem leva ett par år. De trivs lika bra som andra raser med att gå ute och sprätta.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 09 aug-07 kl 12:07 »
Om man har Lohmann som jag har då?

(de är mina första hönor, visste inte något om hönor när min syster frågade om jag ville ha några när hon köpte fler, men tog givetvis reda på allt jag kunde innan de kom, läste böcker och byggde hönshus och hönsgård och bestämde att de skulle få gå ute i trädgården på dagarna etc)

Hur gör jag för att de ska kunna leva så länge som möjligt och inte må dåligt? Jag vill ju gärna att de vilar på vintern men vill inte experimentera med deras hälsa, givetvis inte, vill bara att de ska ha det bra.

Jag tycker väldigt mycket om mina hönor även om det är inte är några fina renrasiga lantrashönor...

Då tror jag att detta med ljuslängden är mest naturligt och snällt, ha inte tillskottsljus för många timmar hela vintern utan låt dem ha ett naturligt vintermörker.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 09 aug-07 kl 12:11 »
Jag har tyvärr ingen sten på dyngstacken. Skall jag köra in en kärra? Hönsen får krossad säd. Eller fixar snäckskalen samma sak?

Går de ute ??
Då hittar de lagom stora gruskorn att pilla i sej själva.
Annars kan du väl köra in en kärra sand till dem, ordna sandbad inomhus i en balja eller nåt liknande. Eller ge dem sand i en automat.

Och de mår alltså inte alls dåligt av krossad spannmål, men det är inget absolut tvång att krossa den åt dem.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Simon

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 aug-07 kl 13:30 »
Hybridhöns gillar självklart också att få leva ett "vanligt" hönsliv.. :-[ Att hönserierna säljer ut dem är ju för att den  bästa värpperioden är över, samt att äggvikten oftast blir förhög..och de är inte avlade för att leva så länge till... Men visst är det roligt om det fungerar några år till  :)
Håller dock fortfarande kvar, att succesivt minska ljuslängden är det skonsammaste sättet att bromsa värpningen på.. dvs att hormonerna får styra äggläggningen!

Visst, jag tror inte heller att det är så farligt att djuren är utan vatten 1 dygn.. Men att de slutar värpa tyder på att det inte är bra...Kroppens övriga funktioner belastas också...  Hönor precis som alla andra djur SKA ha tillgång till vatten. Säger inte att du gör fel - vill bara visa på andra lösningar.. :-[

Rakadero Ge dina hönor ett välbalanserat foder, minskad ljuslängd (inte styrkan) på vintern ..kärlek och omtanke så går det nog finfint :)

mvh Simon

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 09 aug-07 kl 14:11 »
 Jag vet inte vad det är för konstiga Hybridraser ni har träffat på?
De vi har haft ruggar och slutar värpa precis som alla andra hönor när dagarna blir kortare och det utan både mat eller vattenbrist. ;)
 Om jag inte kommer ihåg fel nu (det kan jag mycket väl göra men vill ni så ska jag ta reda på det exakt, jag kännr människor som jobbar på ett "Hönseri"), så är det så att man förlänger 1:a säsongen för hönsen på hönseri genom att ha mycket tillskottsljus och får då bort ruggningen. Men eftersom man inte kan hålla på så i evighet och en ruggande höna är olönsam så slaktas/säljs dom sedan. Alltså är inte ruggningen "bortavlad", allt kan vi inte styra och ställa med.
 Jag har själv aldrig haft "Begagnade" hybrider utan vi köpte antingen unghöns eller daggamla kycklingar när vi var små, dom var inte alls på något sätt "programerade" att dö i förtid utan levde lika länge som andra höns.
Eftersom jag som sagt bor inte allt för långt från ett hönseri så har jag många kompisar som köpt "begagnade" värphöns som lever i allra högsta välmåga i massor av år. Men det kan ju bero på att dom alltid får vatten och mat ;) Det där med att låta bli att ge vatten har jag aldrig hört förut.
                             Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 14:13 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 09 aug-07 kl 15:19 »
Mina hönor var unghöns som inte hade börjat värpa än när vi fick dem, de började några veckor senare, kan de ha varit tjugo veckor då eller något mindre? Inte några begagnade värphöns alltså, men jag tror de kommer från ett ställe där de föder upp hönor till hönserier. Jag vill inte tänka på hur trist de måste haft det där... De har det väldans bra nu och jag hoppas de blir riktigt gamla!

Men vad lätt det är att skämma bort dem... när de kommer springande när de ser en och säger: har du nåt gott åt oss matte??? då måste man ju ge dem något...

En fråga då, barnen gav dem jordnötter som de sköljt av saltet på, men är de bra för hönorna eller är de för feta? för stora? De tyckte mycket om dem speciellt tuppen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ankfarm

• Halland
« Svar #30 skrivet: 09 aug-07 kl 15:22 »
ok, sista inlägget här sedan struntar jag i vattendebatten. De här hönsen får jag från hönseri och normalt brukar de sluta värpa, det har de andra omgångarna jag fått gjort. Men nu är det så att hönshuset de går i har fönster åt öst, väst och syd, vilket innebär gott om dagsljus hela dagen, de får ingen tillskottsbelysning, inte ens på vintern. Men de slutade aldrig värpa och de mådde sämre och sämre och jag frågade då värperiföreståndaren om råd. De jag fick var antingen, täck för fönstren, men det tog lång tid innan det fick effekt och var krångligt, stora och många fönster. Nästa råd var, ta bort vattnet. Provade det och det funkade. Men innan dess har jag trappat ner på fodret, så de har redan börjat värpa mindre, men de slutar inte helt och börjar därför inte heller rugga. Så för att få igång den processen så tar jag bort vattnet. De här djuren är ju lite manipulerade med och det verkar bara bli värre och värre. Jag har 15 st och försörjer mig och halva släkten med ägg nästan året runt och det är andra året jag har dem. De värper som galningar. Men det är ju väldigt praktiskt att få sprätthönsägg som man själv producerat samtidigt som de här hönsen får en trevlig sista tid under sitt hönsliv.

Men som tillägg då, ha det som sista alternativ. Antagligen börjar de rugga av sig själva. Naturligt dagsljus med naturlig skymning är förresten det bästa för hönsen, då brukar de sköta allt med äggläggning och ruggning själva.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #31 skrivet: 09 aug-07 kl 19:56 »
 :-[Kanske kan vi låta hönorna göra som de själva vill! Har man i flera år värpt ägg året runt kanske det är svårt att bara sluta ;). Vissa av oss har gott om dagsljus pga gott om fönster i hönshus och andra inte. Jag har litet fönster så det blir inte så ljust i hönshuset. Ibland önskar jag att fönstret var större men nu när jag hör detta på forumet så är litet fönster kanske bra :D.De kan ju faktiskt gå ut och få mer ljus!  :oAtt inte ge hönor vatten låter inte snällt  :'(men som sagt jag har inte de problemen men kan det vara så att hönorna värper för att de trivs me det.Om det finns ett stort behov av vila kanske det är på tid att täcka för en del fönster? Hoppas att det löser sig och att du finner vad du söker och hönorna blir nöjda ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 09 aug-07 kl 20:17 »
Förlåt :-[ Bästa foder till höns var frågan! :-[  Jag ger mina Allfoder. (har sv lanthöns, och de ska ha det lite snålt). Jag har även en säck snäckskal (granngården), vete och havrekross (Hel. Från en bonde).

Du kan även använda dig av värpfoder Det är inte mer "drivande" innehåller lite mindre protein men det är helt ok.  Kompletera med lite hushållsrester kan man göra i båda fallen!
Så länge de har något och äta och dricka och ser friska ut är det inga problem. Jag tycker det är kul att gå ut och slänga till dem en näve hel säd som lite godis! Då tycker de att jag är sååå snäll! ;D

Allfoder är för Kycklingar upp till att de börjar värpa.
Värpfoder är till för hönor som värper.

Meningen med dessa foder är att här i finns vad hönan behöver. Med lanthöns vill man att de i största utsträckning söker egen föda därför ger vi allfoder (lite snålare).Hoppas detta ger dig svar på din fråga ;D

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #33 skrivet: 09 aug-07 kl 20:22 »
Jag vet inte vad det är för konstiga Hybridraser ni har träffat på?
De vi har haft ruggar och slutar värpa precis som alla andra hönor när dagarna blir kortare och det utan både mat eller vattenbrist. ;)
 Jag håller helt med ,citerad,mina hönor (ej hybrider) sköter sin vilo period alldeles själva,men de skulle bli väldigt olyckliga om de inte fick vatten varje dag
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 10 aug-07 kl 13:43 »
Jag har hört att torkade nässlor ska vara bra att ha till hönorna på vintern. Jag har också hört att de inte får ha gått i blom (eller om det var frö) varför är det så?

Jag har samlat nässlor på åkern som bonden slog för ensilage vid midsommar, det har kommit upp en andra omgång nässlor alltså, för på försommaren när nässlorna kom första gången hade jag ingen aning om att hönor åt det.

Är näringen sämre i de jag tagit in nu? En del hade börjat blomma, är det farligt? Är det bättre eller sämre än inga nässlor alls?

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 10 aug-07 kl 17:21 »
När det gäller nässlor så är de späda skotten mest näring i. Ju äldre skott.... ;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #36 skrivet: 11 aug-07 kl 11:26 »
Lantraser ska helst ha lite dåligt med mat och gärna gå runt och sprätta lite,  :o ???
Men snälla nån, lantraserna skall väl visst ha lika bra mat som vilka andra höns som helst, gå runt och sprätta lite (som vilka andra höns som helst) och ALLA höns skall ha FRI TILLGÅNG till vatten >:(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #37 skrivet: 11 aug-07 kl 11:27 »
Hela stycket är ej ett  :-\citat
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 11 aug-07 kl 11:40 »
curumbox
Naturligtvis ska alla höns ha det bra men ibland kan hönsen bli lite lata om det serveras gott hönsfoder så struntar man i att sprätta. När det gäller lanthöns är det ju sprättandet " så mycket som möjligt" man vill bevara.,Dess naturliga beteende! Fodret blir som utfyllnad inte tvärt om ;D

dockmamman

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 aug-07 kl 12:34 »
Jag har funderat kring huruvida men kan ge sina hönor för mycket mat? Mina små Chabosar har en automat med värpfoder (inte koncentrat) som jag brukar blanda lite snäckskal i, vilket de också har i ett separat kärl. Dessutom brukar de få lite hel havre i ströet varje dag och en skål med godis, grönsaker, kanske lite bröd ibland, några solrosfrön... Och så får de gå ute i trädgården så mycket de vill på dagarna och äta vad de vill i naturen...
Nu när jag räknar upp det så låter det mycket...men jag har tänkt att de själva äter och väljer vad de vill och behöver.
Jag har bara haft dem i ett par veckor, så jag är verkligen nybörjare, men de verkar må bra och är väldigt trevliga och väluppfostrade och levererar världens godaste och sötaste små ägg.

Men frågan alltså: Ger jag dem för mycket?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser