Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickmaskin  (läst 13506 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Stickmaskin
« skrivet: 13 okt-04 kl 15:35 »
Är det nån som har erfarenhet av att sticka på maskin? Jag funderar på att försöka lära mig, men då måste jag ju skaffa en maskin först och eftersom det inte är gratis tänkte jag höra vad ni tycker om att sticka på maskin. Är det svårt? Går det fortare? Blir det bra? Nån som har provat?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

manna

• -
Re:Stickmaskin
« Svar #1 skrivet: 14 okt-04 kl 08:24 »
Jag var en gång på väg att bli med stickmaskin, men backade. Vad jag förstod var det tvunget att använda en speciell sorts garn, som var behandlat för att inte "hamsa" sig. Inte läge att klippa hemmafåret och köra igång, alltså.

Jag var intresserad av att kunna sticka grova vintertröjor o likn, men enligt säljaren var detta inte möjligt. I stället berättade hon om hur fina långkjolar hon hade gjort... Inte riktigt min typ av väska, kan man väl säga.

Kanske är det så att det finns flera olika sorters stickmaskiner? Eller kanske en sorts maskin, men med flera tillbehör? Det borde väl gå att hitta information på webben, eller i en handarbetsbutik?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 16 okt-04 kl 00:12 »
 Snart kan jag berätta hur det är med stickmaskiner!
Jag har köpt en begagnad maskin som jag hoppas få hem snart...
 Denna maskin ska gå att använda till alla möjliga sorters garn, tunna, tjocka och t o m "buckliga", det ska bli SÅ spännande!
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kökshäxan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 okt-04 kl 19:49 »
jag har en stick maskin ligger oanvänd har inte börjat med den ännu men jag ska försöka använda den. jag har inga får att klippa så jag måste nog försöka få ihop köpe garn att använda.

hur går det är det krångligt att använda den?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 16 okt-04 kl 20:10 »
 Den har inte kommit hem ännu, min stickmaskin, men jag väntar med spänning!
                           Mvh
                        Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elin G

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-04 kl 17:18 »
Jag var intresserad av att kunna sticka grova vintertröjor o likn, men enligt säljaren var detta inte möjligt. I stället berättade hon om hur fina långkjolar hon hade gjort... Inte riktigt min typ av väska, kan man väl säga.

Nä, långkjolar låter ju inte så jättespännande i längden, jag är mer inne på tröjor och mössor jag också.

Att man behöver särskilt garn är OK med mig, för jag är så kass på att spinna att jag aldrig kommer få till eget användbart garn.

Elin G

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-04 kl 17:19 »
Den har inte kommit hem ännu, min stickmaskin, men jag väntar med spänning!
                           Mvh
                        Charlotte

Jag väntar också med spänning... Berätta hur det går. Vad är det för sorts maskin och vad fick du ge för den?

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 22 okt-04 kl 09:05 »
 Det hela blev mer spännande än jag trott... ;)
Jag köpte den osedd begagnad och till min fasa är det ingen riktig bruksanvisning med...
Säljaren ska kolla om hon har den kvar hemma, annars undrar jag om det möjligen finns någon här som har bruksanvisning till Bond The Incredible Sweatermachine??
 Eftersom jag aldrig provat maskinstickning så fattar jag noll av alla nålar och grejor :)
 Men jag hoppas det ska lösa sig på något sätt.
                      Mvh
                   Charlotte

Elin G

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-04 kl 11:10 »
Det finns en webring för användare av just den här stickmaskinen. Kanske något där kan hjälpa dig. Du kan ju titta efter:
http://a.webring.com/webring?ring=sweatermachine;list

Annars får du väl kontakta tillverkaren, men det är nog inte gratis att få en ny instruktionsbok...

Lycka till!

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 23 okt-04 kl 09:23 »
Bond The Incredible Sweatermachine??

Hehe, det är ju bara James som fattas...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 23 okt-04 kl 09:48 »
 Vore inte fel om James Bond blandade sig i lite, han kanske kunde hitta en manual åt mig ;D
                   Mvh
               Charlotte

eksjotjejen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 okt-04 kl 16:04 »
Jag har en oöppnad stickmaskin med instruktionsvideo band, instruktruktionsbok med - finns det någon intresserad - min heter sweater machine  - den och alla tillbehör är till salu.

kökshäxan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 okt-04 kl 22:33 »
jag ska ta hem min i början av november. Egentligen är den inte min utan min sambos systers stickmaskin, men jag fick låna den sen sa hon att hon inte ville ha den tillbaka vet inte riktigt om hon menade det.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 24 okt-04 kl 09:58 »
 Hurra! Det verkar lösa sig med manualen! En tjej i USA som jag hittat på Bond ISM maillista ska maila den till mig. Det finns både mail lista och webring för den stickmaskinen så man kan få tips och mönster.
                        Mvh
                   Charlotte

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 30 okt-04 kl 07:53 »
 Nu har jag stickat min allra första provlapp på maskinen, det var riktigt kul! Men jag "fuskade" lite och hade en kompis som kunde sen förut som var med. Men med hjälp av beskrivningen hade det nog löst sig ändå.
                              Mvh
                           Charlotte

Elin G

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-04 kl 12:12 »
Jag har köpt en stickmaskin på annons. Den kommer nästa vecka. Spännande!

Var det svårt, Charlotte?

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 30 okt-04 kl 12:31 »
 Nej, inte ett dugg! Men fascinerande att det funkar.
  Men jag har inte kommit till dom krångliga bitarna ännu. Så småningom tänkte jag försöka mig på spetsstickning och mönster. Dessutom tänkte jag se hur det fungerar med handspunnet angoragarn, någon som har försökt? Lycka till med din stickmaskin!
                        Mvh
                      Charlotte

Marieberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 mar-07 kl 20:34 »
Vad kan man, bortsett från långkjolar  ;) , sticka på en stickmaskin?
Stickar man rektangulära bitar, som sedan sys ihop för hand?
Kan man rundsticka?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 07 mar-07 kl 20:56 »
Du kan sticka allt. Rundstickning om man har dubbelbädd, intarsia, mönster, strukturer, ta in, lägga ut, infällda fickor, fålla, spets......typ allt.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 mar-07 kl 21:14 »
Jag har en gammal stickmaskin från 30-talet, Favorit heter den, men saknar lite delar. Någon som har en aning om var jag kan hitta det?

Bor i textilbygderna och har hört både med Textilmuseet i Borås och med hemslöjdskonsulenterna men de har ingen aning.

Det som saknas är.. ja, vad heter det, liksom där öglorna ska gå, några små krokar..  Så vansinnigt frustrerande för den verkar gå att få igång utöver att det fattas kanske fem såna där krokar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser