Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tycker Ni??  (läst 11121 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vad tycker Ni??
« Svar #40 skrivet: 27 jul-07 kl 17:39 »
Jag använder de små aluminiumclipsen. Sätts i på killingen så det finns lite utrymme för örat att växa sig fullväxt i. Getterna fastnar ingenstans med dessa och de "stör" inte getens utseende (konstigt formulerat men Ni förstår säkert alla vad jag menar). De är enkla att sätta dit och jag har aldrig varit med om att någon get tappat något heller, funkar som en Mollyskruv ungefär dvs när man skjutit genom den lilla biten genom örat så expanderar biten i den andra delen av fästet och det blir omöjligt att lossna av sig självt (och här förstår jag om ingen fattar vad jag menar för det var svårförklarat). Själva clipset är ungefär 2,3 - 3 cm avlångt och 0,5 cm brett och stör inte djuren alls, och syns knappt att de har dem. Jag minns nu bara inte vad clipsen och tången heter när man beställer dem, men det kan jag ta reda på om någon är intresserad. Jag rekomenderar dem varmt i allafall...
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 17:41 av Sajjbertjorven »
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #41 skrivet: 27 jul-07 kl 19:39 »
Pat Horten heter de små i aluminium. Jag använder dom också. Tycker dom verkar störa mindre och pinnen som går igenom örat är inte större än mina egna örhängen  :-[ Men, tången är lite otäck första gången man ska märka. Märket glider inte så lätt ur tången efter att man har klämt åt märket. Det gäller att med killingen i ett fast grepp peta loss märket lite lätt innan man släpper killingen.

Andra har säkert egna iaktagelser, men jag har getter med plastmärken med stora gapande hål efter infektioner i öronen. I "aluminiumöronen" är det inga hål alls.

Fast, nog tycker jag det borde finnas andra sätt att märka en buskätare som biter sina kompisar i öronen. *hoppas*

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #42 skrivet: 27 jul-07 kl 22:33 »
Biter sina kompisar i öronen?  ::)
Och Gruff jag håller med, att märka killingen själv är ju inte att rekomendera, en får hålla och en får märka så att killingen inte försöker smita innan man fått bort tången. Men sen sitter de där de sitter.....

?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 27 jul-07 kl 22:45 »
Jag använder de små aluminiumclipsen. Sätts i på killingen så det finns lite utrymme för örat att växa sig fullväxt i. Getterna fastnar ingenstans med dessa och de "stör" inte getens utseende (konstigt formulerat men Ni förstår säkert alla vad jag menar). De är enkla att sätta dit och jag har aldrig varit med om att någon get tappat något heller

nä, och du har sett mycket, förstår jag? Haft getter i... var det sen förra vintern?  ::)

märkena funkar säkert om getterna går i gräshagar, utan buskar och snår att fastna i, inga getkompisar att gnida huvud med och klämma märkena... jättebra är dom då, eller hur? *gör vågen*  ::)

se bifogad bild på två getter efter bara ett par veckor på naturbete och fundera på om det är så jäkla bra...

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #44 skrivet: 27 jul-07 kl 23:15 »
Eftersom detta meddelande verkar vara riktat mot mig så får jag väl ta och svara. Svar på fråga ett, jag har haft getter mycket längre än sedan förra vintern samt har vänner och familj som har haft getter i åratal. (Vad nu det har med saken att göra). För det andra så har jag både gräshagar, och hagar som bara består av sly, buskar och sten och aldrig råkat ut för det som du (vem du nu är som skriver). Märkena har aldrig klämts samman och sitter jättebra där de sitter. De getterna du visar upp på bild kan jag inte svara på vilken sorts märken de har haft de vet du nog bäst själv, men tycker personligen att hålen ser lite stora ut för att vara märkta med Pat horten märken. Förövrigt så har jag anmält detta meddelande till moderatorn här på forumet eftersom jag tycker det känns lite olustigt.
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 23:45 av Sajjbertjorven »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #45 skrivet: 27 jul-07 kl 23:20 »
Du frågetecken. Varför den arga tonen? Känner du dig ansatt av någon? Känner igen din stil lite, är du månne en gammal bekant som återuppstått i ny skepnad?

I alla fall, jag har en fråga till dig. Var bilden på getter som hade haft Pat Horten? Här går dom i alla fall i västa snårskogen och har ännu inte fastnat i något alls. Men jag tror inte att det är så enkelt som att enbart skylla på det ena eller andra märket. Saker som VILKEN vegetation och VILKA getter som går just i den vegetationen spelar in också.
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 23:31 av Gruff »

Balbina

• -
« Svar #46 skrivet: 28 jul-07 kl 08:34 »
Jo, Balbina! Jag vill protestera!!! Plastmärken i getöron är onda ( Ivarfall om geten får leva som get och gå fritt i skog och mark. Då kommer de förr eller senare att fastna i något och slita upp örat. Usch! :( ) och vad gott för de med sig? Att man lätt kan spåra BSE eller liknade? Om man har mer än femtio getter och ger dem kadavermjöl kan jag förstå det, men varför då plastmärken?
Om kadavermjöl till djurfoder bryr jag mig inte om att skriva-jag tror nog ni förstår att jag finner det sämre än skit.
Har hört av flera getägare att de avlånga aluminium-märkena inte fastnar lika lätt som de "vingade" plastmärkena och att getterna inte lika ofta "befriar" varandra från dessa mer osynliga märken.
Vilka erfarenhetwer har NI av olika typer av märken?

Om hundar kan "chippas" eller tatueras i öronen borde väl getterna kunna få det också!

Känner dessutom till att vissa djurskyddsinspektörer konsekvent "missar" :) att kolla öronmärken på getter (om de INTE finns) då dessa inspektörers erfarenhet lärt dem att getter inte är rätt djurslag att märka med plastbricka!

Det var inte själva märkena jag menade utan det var riktat åt Sajjbertjorven. Efter Exoticas anfall så fick sajjbertjorven sex potentiella köpare inom ett dygn...
Varken jag eller bekanta har haft några som helst problem med PAT Horten märkena. De sitter där de ska och inga infektioner.
Ni som råkat ut för infektioner... har ni desinficerat öra, märke och tång innan ni trykt dit märkena???
PS. Inga av mina getter får kadavermjöl men tycker likväl det är viktigt att kunna spåra ev. smittkällorDS
« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 08:35 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Balbina

• -
« Svar #47 skrivet: 28 jul-07 kl 08:40 »
nä, och du har sett mycket, förstår jag? Haft getter i... var det sen förra vintern?  ::)

märkena funkar säkert om getterna går i gräshagar, utan buskar och snår att fastna i, inga getkompisar att gnida huvud med och klämma märkena... jättebra är dom då, eller hur? *gör vågen*  ::)

se bifogad bild på två getter efter bara ett par veckor på naturbete och fundera på om det är så jäkla bra...

Även om man inte haft getter i all evighet så kan man lära sig mycket och se mycket på kort tid. Allt beror ju på intresse och engagemang.
Dessutom så tror jag att anledningen till att getterna på bilden blev av med sina märken var för att de var felmärkta. Ser på bilden ut som att märket har suttit på tok för långt ut från örat. Märket ska på en vuxen get ligga precis invid öronkanten. Är nästan helt omöjligt att riva av sig märket när de är märkta rätt.
Dessutom: var märken, tång och öra desinficerat vid märkningstillfället???????

Innan du uttalar dig vidare i saken tycker jag du ska ta och registrera dig på forumet. Ingen kommer att bry sig om dina uttalande annars....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 28 jul-07 kl 10:10 »
Om man har mer än femtio getter och ger dem kadavermjöl kan jag förstå det, men varför då plastmärken?
Om kadavermjöl till djurfoder bryr jag mig inte om att skriva-jag tror nog ni förstår att jag finner det sämre än skit.

Och du har koll eller  ::)
Kadavermjöl har varit FÖRBJUDET i foder sedan 1986 !!!!!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #49 skrivet: 28 jul-07 kl 11:27 »
Jag tycker att vi ska va glada för att man inte måste tatuera in se nummret i örat på getterna!! För det första e det mycket smärtsamt (man har inte så hög smärtgräns i örat ,varken djur eller människor) För det andra sker det sällan eller aldrig utan narkos....vilket varken är hälsosamt för djuret eller billigt. Jag tror att det nu ligger mellan 1000-1200:- beroende på var i sverige man bor. Chipet däremot går snabbt och enkelt ...dock ej smärtfritt. Djuret skriker till men det går över ganska snabbt. Men det kostar säkert mellan 400-800:-  Då ska man väl va glad för att öron märkningen e så billig och bra! Visserligen har jag ingen erfarehet om getter som fastna med märkningen ...men jag har väldigt svårt att tänka mej att det händer speciellt ofta. Både kor , får e väl märkta och inte klagar bönderna för det. Länge leve märkning för alla djur arter!   ;D
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #50 skrivet: 28 jul-07 kl 13:36 »
Kadavermjöl är väl ingen som ger sina djur längre kan man ju hoppas  ::).

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #51 skrivet: 28 jul-07 kl 13:48 »
Och min åsikt om att djuren skall vara märkta står fast.
 (trots diverse skrämseltaktik eller vad man nu kan kalla det, senast från (?) ett frågetecken. Får nog passa mig när jag går ut så det inte står ett frågetecken bakom dörren..... ::)
« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 13:49 av Sajjbertjorven »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 28 jul-07 kl 13:58 »
Jag vet inget om tatuering av getter, däremot en del om tatuering av kaniner. Själva nypet tar en halv sekund per öra. De är helt oberörda efteråt.

Balbina

• -
« Svar #53 skrivet: 28 jul-07 kl 17:47 »
Både tatuering och chipmärkning är bra mycket dyrare än våra öronmärken. och knappast varken mer eller mindre smärtsamt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #54 skrivet: 28 jul-07 kl 21:03 »
Sist jag chippade hunden kostade det under 300. Det hade jag kunnat tänka mig för mina 6 individer jag har över vintern.

När jag tattuerade katten hade den fått lugnande. ( Jo jag känner till riskerna med sedering av getter) Och en tattuering fastnar inte i något. Är det någon som vet hur det går till när man tattuerar under svansen?

Där emot när jag var och köpte kanin, så gapade den i högan sky i fler minuter fast den gick lös efter. Vi hittade den skrikandes under en rosenbuske.

Balbina

• -
« Svar #55 skrivet: 28 jul-07 kl 21:23 »
Sist jag chippade hunden kostade det under 300. Det hade jag kunnat tänka mig för mina 6 individer jag har över vintern.

När jag tattuerade katten hade den fått lugnande. ( Jo jag känner till riskerna med sedering av getter) Och en tattuering fastnar inte i något. Är det någon som vet hur det går till när man tattuerar under svansen?

Där emot när jag var och köpte kanin, så gapade den i högan sky i fler minuter fast den gick lös efter. Vi hittade den skrikandes under en rosenbuske.

300 per individ är bra mycket dyrare än ett metall märke på under 2:-/öra.
En tatuering mattas ner efter några år och kan bli helt oläslig. Då måste man tatuera på nytt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #56 skrivet: 28 jul-07 kl 23:19 »
300 per individ är bra mycket dyrare än ett metall märke på under 2:-/öra.

Tack för att du påpekar det självklara  ;) Men jag skrev också att det var en utgift JAG kunde tänka mig för MINA 6 individer. Och så nämnde jag summan 300SEK som ett svar på de "400-800SEK" som nämndes innan bara.

Balbina

• -
« Svar #57 skrivet: 29 jul-07 kl 09:18 »
Tack för att du påpekar det självklara  ;) Men jag skrev också att det var en utgift JAG kunde tänka mig för MINA 6 individer. Och så nämnde jag summan 300SEK som ett svar på de "400-800SEK" som nämndes innan bara.

Hänger inte riktigt med. Du tycker det är för dyrt med SJV:s avgifter och märkning. Men du kan tänka dig ett alternativ som är dyrare????
Eller har jag missat något??

I Norge tatueras djuren men du har fortfarande samma avgifter till deras jordbruksverk...

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #58 skrivet: 29 jul-07 kl 09:58 »
Det bästa hade ju varit om det fanns kanske ett par alternativ och alla kunde hitta ett som passade dem. Jag håller med Balbina att märkningen med 2:- per öra är lagom i kostnadsnivå för mig. Får man många killingar ett år så kan det ju annars springa iväg i summor...

Balbina

• -
« Svar #59 skrivet: 29 jul-07 kl 13:55 »
Det bästa hade ju varit om det fanns kanske ett par alternativ och alla kunde hitta ett som passade dem. Jag håller med Balbina att märkningen med 2:- per öra är lagom i kostnadsnivå för mig. Får man många killingar ett år så kan det ju annars springa iväg i summor...

Håller med. Fler alternativ hade varit bättre. Då kunde ju varje person välja själv vilken märkning de tycker är bäst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
EmilioElea, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser