Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tycker Ni??  (läst 11043 gånger)

mes

• Gäst
Re:Vad tycker Ni??
« Svar #20 skrivet: 25 jul-07 kl 20:15 »
jag e ny här på forumet....men jag ska nog gå ur igen!!! Har nog hamnat fel.....DAGISNIVÅ!!! e ni 12 år eller?? person angrepp och andra påhopp, skamligt att ingen stoppar detta!!! Jag e chockad med eller utan smilys!!!! tack och hej

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #21 skrivet: 25 jul-07 kl 20:20 »
Jag vill återigen poängterat att tråden från första början handlade om en fråga/undran om märkning/ickemärkning kontra anmälan/icka anmälan till JBV och hur andra hade ställt sig i samma situation som Minus hamnat i. Alltså ingen nämnd, ingen anmäld eller utpekad på något sätt.  ::). Att vi alla har olika åsikter är ju helt klart om detta, och det är väl liksom det som är vitsen med forumet - dela med sig av erfarenheter/tips/frågor m.m.  Sen att tråden blev något helt annat är ju bara att beklaga......
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #22 skrivet: 25 jul-07 kl 20:21 »
jag e ny här på forumet....men jag ska nog gå ur igen!!! Har nog hamnat fel.....DAGISNIVÅ!!! e ni 12 år eller?? person angrepp och andra påhopp, skamligt att ingen stoppar detta!!! Jag e chockad med eller utan smilys!!!! tack och hej

Tycker jag absolut inte du ska göra. Den typ av peronangrepp som exotica visade prov på är fruktansvärt ovanligt här.

Gruff: Kanske du borde fundera på att ta bort eller låsa tråden????

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #23 skrivet: 25 jul-07 kl 20:23 »
och Mes (i inlägget ovan). Nivån brukar inte alls vara här den blivit nu (tyvärr). Och jag kan bara återigen beklaga och be om ursäkt åtminstone från min sida - även att det som sagt från början bara var en allmän fråga. Vad gäller personliga påhopp svär jag mig nog fri......
Hoppar över att lägga in smiley för din skull Mes och hoppas att du i fortsättningen tar del i detta annars mycket trevliga forum....

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #24 skrivet: 25 jul-07 kl 20:27 »
Dagisnivå och personangrepp! Håller med om att det är lågt - även från min sida (eller ni menar kanske att det bara var från minsida?). Jag ber om ursäkt, men jag kände mig oerhört kränkt för saker som inte var sanna. Varför ventilera saker som inte är hela sanningen?

Jag vänder andra kinden till! :(
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Eldens Väktare

• -
« Svar #25 skrivet: 25 jul-07 kl 20:30 »
Den gamla ägaren menar också att hon köpt föräldrarna till getterna omärkta och därför inte kan märka killingarna ??? ??? Att föräldrarna är omärkta är ju faktiskt inget skäl till att inte märka killingarna man säljer!!!

Synd bara att någon så rar och duktig med djuren (som den nya ägaren är) råkar ut för ett sådant här bemötande!!! Vad tycker Ni, anmälan till jordbruksverket???

Förlåt mig "Tjorven" (jag är okunnig) hur kan man ordna märken om inte föräldrarna är registerarde?  Låter helt ogörligt.
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #26 skrivet: 25 jul-07 kl 20:32 »
Låter som om detta hade kunnat lösa sig er emellan, utan att dra in "allmänheten" i diskussionen.

Tack!

Jag hoppas att "minus" inte tror att jag är sur på henne och hoppas att hon inte är sur på mig. Vi jobbar ju faktiskt på en lösning, åtminstone jag!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #27 skrivet: 25 jul-07 kl 20:35 »
Du märker dina getter med ditt SE-nummer dvs, vem som har fött upp dem. Så föds det en get på min gård så skall den märkas senast 6 månader efter födseln med mitt nummer eller vid försäljning. Sedan kan jag ju i i min tur köpt föräldrarna från andra uppfödare, det har inget med killingen som lämnat gården att göra. Märkningen är SE-märkning, detsamma som man har på kor - och i min stalljournal för jag in inköp, försäjning, födesel, dödsfall - dvs händelserna på gården. Sammanfattningsvis; killingen som föts hos mig märks med mitt SE-nr så man kan härleda djuret till mig om det blir sjukt samt ett individnummer på brickan som kan matchas mot min stalljournal

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #28 skrivet: 25 jul-07 kl 22:17 »
Ny Eu-bestämmelse from i år säger att samtliga getter skall öronmärkas oberoende om du har en eller flera, sysslar med avel eller har djur för sällskap. Har ringt och dubbelkollat med JBV.

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #29 skrivet: 25 jul-07 kl 23:03 »
Hej!

Missade detta, kollade i mina papper som skickades ut i slutet på förra året och du har rätt.
Kolla dessutom denna länken:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/farochgetregister/fragorochsvar.4.7b4ed7103caa9d4af8000985.html

Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 25 jul-07 kl 23:26 »
Jag har dessutom gått på en väldans massa utbildningar gällande får och andra djur inom lantbruket.
Summering:Bry er inte om att skaffa SE-nummer, Hoppas att detta har gett lite klarhet.

Jodå... det har gett klarhet  ::)

Snälla du, skriv inte saker som är totalt FEL, vad det gäller djurmärkning och journalföring !!
ALLA ska ha djuren märkta och ha djurjournal och produktionsplats nummer !

Precis som Sajjbertjorven skrev.
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 23:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #31 skrivet: 25 jul-07 kl 23:51 »
Jodå... det har gett klarhet  ::)

Snälla du, skriv inte saker som är totalt FEL, vad det gäller djurmärkning och journalföring !!
ALLA ska ha djuren märkta och ha djurjournal och produktionsplats nummer !

Precis som Sajjbertjorven skrev.

Jo jag rättade mig själv i inlägget efter, missade nya regler för i år:-)
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Balbina

• -
« Svar #32 skrivet: 26 jul-07 kl 00:22 »

Förlåt mig "Tjorven" (jag är okunnig) hur kan man ordna märken om inte föräldrarna är registerarde?  Låter helt ogörligt.

Det är inte hundar vi pratar om. Föräldrarna har inget  med märkningen att göra. Killingar märks med numret som uppfödaren har...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #33 skrivet: 26 jul-07 kl 01:49 »
Att anmäla som hämd förstår jag inte riktigt vad du menar gruff. Lagen e väl till för alla att följa eller? Hämd gynnar väl ingen ..oavsett vad man har för åsikt.Det gynnar iallafall inte geten!

Minus, du har helt rätt. Och läser du mitt inlägg en gång till, så ser du att jag jag menar samma sak. Men om det om hämnd; det förekommer rätt friskt. Och då ingen visste vems get det gällde, så kunde det inte ens vara riktat till dig. Ok? Att du själv inte skulle ha behov av hämnd, innebär inte att någon annan aldrig skulle ha det. Folk gör sånt, ofta. Tyvärr. Det räcker med att man påpekar den minsta lilla sak för att man ska få en anmälan på sig om precis vad som helst. Alltså Minus, jag har bott här ute i tre år nu. Och jag har sett hela spektrat på vad folk hittar på redan. Mina första getter var som dina, omärkta. Jag gjorde precis som du. Och lärde mig av det. Läs igen, så ser du att jag bara ville väl. Peace.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 26 jul-07 kl 02:13 »
Gruff: Kanske du borde fundera på att ta bort eller låsa tråden????

Om någon hade klickat "anmäl till moderator" hade jag funderat lite tidigare *hint* Jag läste allt först för en kvart sen. Men, då hade vi inte fått läsa allt bra som kom fram efter sammandrabbningen.

Balbina

• -
« Svar #35 skrivet: 26 jul-07 kl 20:04 »
Om någon hade klickat "anmäl till moderator" hade jag funderat lite tidigare *hint* Jag läste allt först för en kvart sen. Men, då hade vi inte fått läsa allt bra som kom fram efter sammandrabbningen.

Sant... Men tycker de personliga påhoppen var lite väl aggresiva. Speciellt med tanke på att inga som helst uppgifter om ägaren fanns med i inläggen...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #36 skrivet: 27 jul-07 kl 03:21 »
De som själva känner att dom i ilskan gick över några gränser, får gärna självsanera lite.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #37 skrivet: 27 jul-07 kl 08:33 »
Tråden som från början bara var en allmän fråga hur Ni andra tyckte Minus skulle gå tillväga blev i mitten en rätt tråkig historia på väldigt låg nivå men mot slutet riktigt lärdomsrik tråd för de som kanske tittat in här och letar tips vad man ska tänka på vid inköp av sin get. Och oj så många som läst den, undra vad det kan bero på?
Hursom helst så får de personliga påhoppen stå för Exotica , en person jag aldrig träffat eller någonsin köpt getter av.
Summan av kardemumman har i allafall blivit att jag under det senaste två dagarna fått 6 telefonsamtal/mail som vill köpa getter av oss, öronmärkta getter.

Balbina

• -
« Svar #38 skrivet: 27 jul-07 kl 09:57 »
Tråden som från början bara var en allmän fråga hur Ni andra tyckte Minus skulle gå tillväga blev i mitten en rätt tråkig historia på väldigt låg nivå men mot slutet riktigt lärdomsrik tråd för de som kanske tittat in här och letar tips vad man ska tänka på vid inköp av sin get. Och oj så många som läst den, undra vad det kan bero på?
Hursom helst så får de personliga påhoppen stå för Exotica , en person jag aldrig träffat eller någonsin köpt getter av.
Summan av kardemumman har i allafall blivit att jag under det senaste två dagarna fått 6 telefonsamtal/mail som vill köpa getter av oss, öronmärkta getter.

Inget ont som inte för något gott med sig....

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #39 skrivet: 27 jul-07 kl 17:07 »
Jo, Balbina! Jag vill protestera!!! Plastmärken i getöron är onda ( Ivarfall om geten får leva som get och gå fritt i skog och mark. Då kommer de förr eller senare att fastna i något och slita upp örat. Usch! :( ) och vad gott för de med sig? Att man lätt kan spåra BSE eller liknade? Om man har mer än femtio getter och ger dem kadavermjöl kan jag förstå det, men varför då plastmärken?
Om kadavermjöl till djurfoder bryr jag mig inte om att skriva-jag tror nog ni förstår att jag finner det sämre än skit.
Har hört av flera getägare att de avlånga aluminium-märkena inte fastnar lika lätt som de "vingade" plastmärkena och att getterna inte lika ofta "befriar" varandra från dessa mer osynliga märken.
Vilka erfarenhetwer har NI av olika typer av märken?

Om hundar kan "chippas" eller tatueras i öronen borde väl getterna kunna få det också!

Känner dessutom till att vissa djurskyddsinspektörer konsekvent "missar" :) att kolla öronmärken på getter (om de INTE finns) då dessa inspektörers erfarenhet lärt dem att getter inte är rätt djurslag att märka med plastbricka!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser