Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvjakt?  (läst 20584 gånger)

Rosten

• Närke
Duvjakt?
« skrivet: 19 jul-07 kl 23:50 »
Är det någon mer än jag som jagar duva här på forumet?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Duvjakt?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 16:41 »
Är det någon mer än jag som jagar duva här på forumet?
Jag jagar skogsduva då och då.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 10:36 »
Skogsduvan är fridlyst i Sverige. Här jagar vi ringduva. Med lite tur så kan det bli riktigt bra jaktdagar. ;)

halle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 23:03 »
Hejsan
Jag jagar också ringduvor, en välldigt intressant o spännande jakt.
Sedan är duvbröst väldigt goda :P
Mvh Halle

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 11:44 »
Hejsan
Jag jagar också ringduvor, en välldigt intressant o spännande jakt.
Sedan är duvbröst väldigt goda :P
Mvh Halle
Det bästa är ju att man kan ha med sonen. Det blir många tillfällen för skott och spänningen ligger i luften hela tiden. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 06 aug-07 kl 22:52 »
Nu har årets duvjakt börjat. Jag och min 9-åriga son tillbringade hela eftermiddagen i kojan.
Det blev tillslut 77 stycken.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 11 aug-07 kl 23:02 »
Hade med en kompis idag. Så det blev 68 stycken till.
Nu börjar frysen fyllas på ordentligt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 14 aug-07 kl 01:42 »
Får grattulera till jaktlyckan :). Vilken hagelstorlek/laddningsvikt kör du med?

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 14 aug-07 kl 23:57 »
6or, 24 gram. Pris 1.20:- styck
Funkar perfekt om man håller igen på avstånden och låter bli att skjuta duvorna i ryggen.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 sep-07 kl 21:50 »
Fan vad fåglar!

Jag har fått tips om att jag kan ta betalt för duvjaktsträning på mina marker, har ni nån erfarenhet av det? Finns ett jaktprojekt här som ska hjälpa lantbrukare att tjäna mer pengar. TYdligen måste jag odla "ett par hektar" ärter för att locka till mig duvorna. Är inte så pigg på att använda mer än.. max ett halvt hektar, helst inget alls... Skulle man kunna köpa in ärter och sprida ut på marken tror ni?

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 11 sep-07 kl 22:59 »
Fan vad fåglar!

Jag har fått tips om att jag kan ta betalt för duvjaktsträning på mina marker, har ni nån erfarenhet av det? Finns ett jaktprojekt här som ska hjälpa lantbrukare att tjäna mer pengar. TYdligen måste jag odla "ett par hektar" ärter för att locka till mig duvorna. Är inte så pigg på att använda mer än.. max ett halvt hektar, helst inget alls... Skulle man kunna köpa in ärter och sprida ut på marken tror ni?

Nu är vi inne på mitt specialområde. ;)
Att jag inte sköt mer än på bilderna kommer an på att jag håller på att renovera en kåk och att tiden då inte räcker till. http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=24927

Det går att få några hundra kronor per jägare och dag. Om jakten är bra och den ligger nära en storstad. Givetvis så kan du skörda ärtorna och använda dom till grisfoder eller till hönsmat. ( i normala fall så är det grisbönder och äggbönder  som odlar ärtor.)Jägarnas uppgift blir ju att försvara dina ärter från duvorna. Men samtidigt så måste du också locka duvorna. För att jägarna skall betala.
Ärtåkern bör ligga under några elledningar eller telefonledningar. Duvorna vill ha ett bra ställe att spana från innan dom landar. Det kan gå bra med ett stort träd men det blir aldrig så bra som under en ledning.

Du kan givetvis sprida ut ärtor istället för att odla men det kommer inte att ge samma drag och då kommer inte heller jägarna att betala. 2 hektar är nog det minsta som kan ge bra duvdrag.

Hur många hektar har du och hur ser marken ut? Beskriv lite mera så skall jag hjälpa dig med vad som kan vara lönsamt att hyra ut till jägare.
Varför tar du inte jägarexamen och fyller frysboxen med kött själv?
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 23:09 av Rosten »

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 21:52 »
Hm.. två hektar, då kan jag lägga ner resten av mitt jordbruk känns det som. Jag har 4,8 varav drygt två kan användas till vall/åker. Det blir isåfall ingen höproduktion, grunden för att ha djur.

Men åkrarna gränsar till skog åt ena hållet, och åker åt andra. Elledningar har jag inga.

Visst kan jag ta jägarexamen, men jag letar efter inkomster som jag kan leva på. Har kommit en bra bit på väg, men skulle behöva någon/några enkla inkomster till som ger en 100-200.000 brutto, före utgifter och skatt.
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 21:53 av Lollo »

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 23:12 »
Hm.. två hektar, då kan jag lägga ner resten av mitt jordbruk känns det som. Jag har 4,8 varav drygt två kan användas till vall/åker. Det blir isåfall ingen höproduktion, grunden för att ha djur.

Men åkrarna gränsar till skog åt ena hållet, och åker åt andra. Elledningar har jag inga.

Visst kan jag ta jägarexamen, men jag letar efter inkomster som jag kan leva på. Har kommit en bra bit på väg, men skulle behöva någon/några enkla inkomster till som ger en 100-200.000 brutto, före utgifter och skatt.

4.8ha och djur?
Det kan nog gå att slänga ut ärtor men jag kan inte lova vilket resultat du får. Du måsta börja flera veckor innan duvjakten börjar så det är nog kört.
Om du vill tjäna snabba pengar så kan man odla lite olika saker för självplockning. Jag har en kompis som drog in 90 000:- på majs om året. Detta på ca 2ha eller något liknade.
I grannbyn så finns det en som odlar hallon. Han har planterat hallonen på sånt avstånd att han kan köra med sin lilla traktor imellan raderna. På så sätt så slipper han rensa en stor del av ogräset.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 sep-07 kl 23:45 »
oj! nåt sånt kanske inte är fel.. på sikt kan man kanske ha bärbuskar längs hela gränsen. tar ju ingen plats å blir mycket, knep från förr då man hade fruktträd å buskar så just för att utnyttja ytan maximalt.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 17 sep-07 kl 22:30 »
Jag håller som bäst på att planera dom nya hönsgårdarna. Har ett antal frukträd som står hos vänner och bekanta som skall grävas upp i höst och flyttas hit. Det är allt från vildaplar till dvärgfruktträd som skall placeras i den nya hönsgården. Även ett antal vinbärs och krusbärsbuskar skall placeras i vaktlarnas rastgård. Tankarna är att hönsen skall hjälpa till med bekämpning av skadeinsekter.

Av vildaplarna skall jag försöka framställa Cider.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 sep-07 kl 19:45 »
Funderar vidare på jaktturismen.. Skulle man kunna ha nån sorts halvtama duvor till jägarna? Ett duvslag. Då flyger åtminstone djuren fritt som de skjuter.

En vän till mig tycker att jag ska hägna in hela marken och ha ett "vilthägn" med kaniner. Men har lite svårt för den idéen.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 18 sep-07 kl 19:59 »
Jag tror att det krävs "lite" arealer för att ha jaktturism.
Har man grannar i närheten är det nog inte uppskattat om det smäller och regnar blyhagel från skyn (jag tror det är tillåtet ännu på landbacken).
Vill man få ut mesta möjliga ekonomiskt av några få hektar åkermark är nog någon form av trädgårdsodling säkrast, helst inte en enda gröda.
Eller strutsfarm kanske?

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 sep-07 kl 20:22 »
Vet inte om du läste inläggen i början. Har haft en konsult som säger att min lilla gård är utmärkt till fågeljaktsträning. Att grannarna skulle klaga verkar smått befängt i dessa skogsbygder där männen inte kan leva utan sin jakt. Men jag är inte beredd att odla uipp 2-3 ha med spannmål, och inte med grönsaker heller. Eller.. hur lönsamt är grönsaker? Vad tänkte du dig? Meningen med jakten var också att jag skulle hitta en inkomstkälla som inte kräver särskilt mycket arbete.  
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 20:22 av Lollo »

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 18 sep-07 kl 20:54 »
Jo, jag har läst igenom.
Det var också nån som skrev att man får några hundra per jägare och dag, om det är nära en större stad.
Svårt att hitta lätta snabba inkomster på landet, närmast omöjligt faktiskt.
Gokartbana då? Kräver närhet till stad.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 18 sep-07 kl 22:34 »
Att grannarna skulle klaga verkar smått befängt i dessa skogsbygder där männen inte kan leva utan sin jakt.

Bra ide är att fråga grannarna om deras åsikt innan man startar jaktturism  ;D 8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser