Nu är vi inne på mitt specialområde. 
Att jag inte sköt mer än på bilderna kommer an på att jag håller på att renovera en kåk och att tiden då inte räcker till. http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=24927
Det går att få några hundra kronor per jägare och dag. Om jakten är bra och den ligger nära en storstad. Givetvis så kan du skörda ärtorna och använda dom till grisfoder eller till hönsmat. ( i normala fall så är det grisbönder och äggbönder som odlar ärtor.)Jägarnas uppgift blir ju att försvara dina ärter från duvorna. Men samtidigt så måste du också locka duvorna. För att jägarna skall betala.
Ärtåkern bör ligga under några elledningar eller telefonledningar. Duvorna vill ha ett bra ställe att spana från innan dom landar. Det kan gå bra med ett stort träd men det blir aldrig så bra som under en ledning.
Du kan givetvis sprida ut ärtor istället för att odla men det kommer inte att ge samma drag och då kommer inte heller jägarna att betala. 2 hektar är nog det minsta som kan ge bra duvdrag.
Hur många hektar har du och hur ser marken ut? Beskriv lite mera så skall jag hjälpa dig med vad som kan vara lönsamt att hyra ut till jägare.
Varför tar du inte jägarexamen och fyller frysboxen med kött själv?
Nej, jag narras inte.
Däremot undrar jag nästan om du gör det, när du föreslår att man kan strö ut lite ärter på marken och kassera in storkovan.
Jag har fått lära mig (ofta den hårda vägen) att det inte finns några lättköpta vinster att göra på landet.
Med undantag för fastighetsaffärer och skogsskövling.
Det brukar krävas massor av jobb till låg timpeng, ofta dyra investeringar som inte betalar sig på många år och mycket erfarenhet.
Mitt bästa råd är att hålla hårt i en inkomst utanför gården, är du trött på det du har så skaffa ett annat.
Då får du det bästa av två världar, brödfödan fixad på kortaste tid och skönt boende på landet.
Samtidigt kan du smyga igång en egen verksamhet som du är intresserad av,
oundvikliga nybörjarmisstag blir inte ödesdigra och du slipper stressen av oregelbundna och ojämna förtjänster.