Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvjakt?  (läst 20586 gånger)

louise

• Gäst
Re:Duvjakt?
« Svar #20 skrivet: 19 sep-07 kl 10:07 »
jo, fråga väl inte fel.

Zeke, nu ej du igång å driver med mig va? Några hundra om dan å en gocartbana..

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 19 sep-07 kl 12:47 »
Nu är vi inne på mitt specialområde. ;)
Att jag inte sköt mer än på bilderna kommer an på att jag håller på att renovera en kåk och att tiden då inte räcker till. http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=24927

Det går att få några hundra kronor per jägare och dag. Om jakten är bra och den ligger nära en storstad. Givetvis så kan du skörda ärtorna och använda dom till grisfoder eller till hönsmat. ( i normala fall så är det grisbönder och äggbönder  som odlar ärtor.)Jägarnas uppgift blir ju att försvara dina ärter från duvorna. Men samtidigt så måste du också locka duvorna. För att jägarna skall betala.
Ärtåkern bör ligga under några elledningar eller telefonledningar. Duvorna vill ha ett bra ställe att spana från innan dom landar. Det kan gå bra med ett stort träd men det blir aldrig så bra som under en ledning.

Du kan givetvis sprida ut ärtor istället för att odla men det kommer inte att ge samma drag och då kommer inte heller jägarna att betala. 2 hektar är nog det minsta som kan ge bra duvdrag.

Hur många hektar har du och hur ser marken ut? Beskriv lite mera så skall jag hjälpa dig med vad som kan vara lönsamt att hyra ut till jägare.
Varför tar du inte jägarexamen och fyller frysboxen med kött själv?

Nej, jag narras inte.
Däremot undrar jag nästan om du gör det, när du föreslår att man kan strö ut lite ärter på marken och kassera in storkovan.
Jag har fått lära mig (ofta den hårda vägen) att det inte finns några lättköpta vinster att göra på landet.
Med undantag för fastighetsaffärer och skogsskövling.
Det brukar krävas massor av jobb till låg timpeng, ofta dyra investeringar som inte betalar sig på många år och mycket erfarenhet.
Mitt bästa råd är att hålla hårt i en inkomst utanför gården, är du trött på det du har så skaffa ett annat.
Då får du det bästa av två världar, brödfödan fixad på kortaste tid och skönt boende på landet.
Samtidigt kan du smyga igång en egen verksamhet som du är intresserad av,
oundvikliga nybörjarmisstag blir inte ödesdigra och du slipper stressen av oregelbundna och ojämna förtjänster.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 sep-07 kl 18:17 »
Det är nog där missuppfattningen mellan oss ligger, du utgår ifrån att jag ska "tjäna storkovan". Det har jag inte skrivt nånstans vad jag vet.. Letar efter småinkomster som kan göra "det sista" för att jag ska kunna försörja mig.

Eller , jaha! Jag har läst fel hos dig också .Tyckte det stod några hundra JÄGARE om dan, tänkte du måste vara en positiv galning som tror att så många vill komma hit på skjuta duvor:) Några hundra kronor per jägare, det är också vad jag förväntat mig.
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 18:20 av Lollo »

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 19 sep-07 kl 22:48 »
Jag själv har ju också några hektar och jag kommer att satsar på köttproduktion av kanin och försäljninga av vaktelägg till resturanger istället för jaktturism.

Jag vet folk som har betalat 500:- för en dags duvjakt på ett halvkasst ställe utan att dom varit missnöjda. Själv så jagar jag gratis då duvor räknas som ohyra bland bönder.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 19 sep-07 kl 22:51 »
Funderar vidare på jaktturismen.. Skulle man kunna ha nån sorts halvtama duvor till jägarna? Ett duvslag. Då flyger åtminstone djuren fritt som de skjuter.
Vid en bra åker så finns det några hundra duvor samtidigt.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 19 sep-07 kl 23:03 »
Hm.. två hektar, då kan jag lägga ner resten av mitt jordbruk känns det som. Jag har 4,8 varav drygt två kan användas till vall/åker. Det blir isåfall ingen höproduktion, grunden för att ha djur.

Men åkrarna gränsar till skog åt ena hållet, och åker åt andra. Elledningar har jag inga.

Visst kan jag ta jägarexamen, men jag letar efter inkomster som jag kan leva på. Har kommit en bra bit på väg, men skulle behöva någon/några enkla inkomster till som ger en 100-200.000 brutto, före utgifter och skatt.

Hej igen
Jag trodde du räknade med dom inkomsterna du nämnde, och det är storkovan för mej åtminstone.
Har du modestare förväntningar så blir besvikelsen mindre.  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 sep-07 kl 20:01 »
Ja ja, den där summan skrev jag ja. Fast då menade jag att jag skulle skrapa ihop blandade inkomster. Men det är möjligt att jakten inte ens är lönt att räkna in där. Får se vad konsulenten säger imorgon! Hon kommer hit å är kreativ:)

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 21 sep-07 kl 12:50 »
Ja ja, den där summan skrev jag ja. Fast då menade jag att jag skulle skrapa ihop blandade inkomster. Men det är möjligt att jakten inte ens är lönt att räkna in där. Får se vad konsulenten säger imorgon! Hon kommer hit å är kreativ:)
Bästa priserna hade du nog fått om du hade biotop för fasan eller liknade "finfågel"
Då kunde du hyra ut träningsmöjligheter.
Då blir det sällan någon fågel skjuten.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 sep-07 kl 14:45 »
facit: 2 remsor havre/ärtor på 15 meters bredd längs skogskanterna= 600 kr/jägare ochdag, ca 2 jägare/vecka.

Omvandlar en bit sankmark till damm med vilda änder och kräftor som ger lite bonuspaket. "skjut en duva på lördagen och en and på söndagen" Övernatta på mitt fina B&B
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 14:47 av Lollo »

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 23 sep-07 kl 09:13 »
facit: 2 remsor havre/ärtor på 15 meters bredd längs skogskanterna= 600 kr/jägare ochdag, ca 2 jägare/vecka.

Omvandlar en bit sankmark till damm med vilda änder och kräftor som ger lite bonuspaket. "skjut en duva på lördagen och en and på söndagen" Övernatta på mitt fina B&B

Det låter ju som om du har en del "fin" biotop på din mark.
Men det kostar att bygga om sankmark till sjö. Sen så måste du sätta upp andkorgar. Om du inte bara skall leva på flyttfåglarna.
Själv så har jag bara åker och inga elledningar/träd i närheten av marken. Så det är ingen vidare duvbiotop. Men även vi kommer att satsa på B&B. På sommaren för turister. Övrig tid så hoppas vi på ett litet barnfamiljeprojekt. Att en familj kan komma ut här och bo från fredagkväll till söndag eftermiddag för en viss kostnad. Under den tiden så får man också hjälpa till på gården med att sköta djur/ montera staket och liknande saker. (jobba på lantgård. ;)) Jag har kollat runt bland vänner och bekanta och dom tycker attt det är en smart tanke. Det har några fördelar för gästerna. Priset, barnen får träffa djur, se hur det funkar på en småskalig gård, sen är det också många som går och funderar på att flytta ut och börja odla. Här har man en möjlighet att komma ut och prova.
Även ensamstående föräldrar kan för en billig peng komma bort från vardagen med barnen och få testa något annorlunda.
Jag tror stenhårt på det.

Lycka till med planerna.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 09:26 av Rosten »

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 sep-07 kl 00:54 »
Rådgivaren sa att man skulle köpa väldigt unga ankor å placera ut i dammen. Då kommer de alltid återvända dit för äggkläckning. Korgar pratade hon inte om.. Däremot minkfällor, för de äter upp kräftorna i dammen annars.

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 24 sep-07 kl 04:29 »
Skum rådgivare som ger råd om flyttande ankor.  ;)
Änder behöver korgar eller flottar att häcka i/på.  
Fåglar skitar ner vattnet medan kräftor kräver rent syrerikt vatten.
Gräva en grop räcker inte, finns inte vattendrag i närheten som ger friskt vatten måste man syresätta med pump.

http://www.astacus.org/Kraftodling.htm

Rosten

• Närke
SV: Duvjakt?
« Svar #32 skrivet: 30 jul-08 kl 00:37 »
Nu börjar snart årets duvjakt. ;D
Duvorna samlas just nu på grannens ärtåker.
Så det kan nog bli lite jakt i år också.

Neiklot

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 jul-08 kl 16:26 »
Såg nere på rapsfälten (där dom tagit rapsen) häromdagen ett helt virr av duvor.

.. det kliade i fingrarna..

Moraggarn

• -
« Svar #34 skrivet: 31 jul-08 kl 18:06 »
Ser dom i mängder från köket. Man blir att jäklit sugen

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 31 jul-08 kl 20:48 »
Dom börjar komma här också. ;D

Så jag skall nog gå över till bonden och fråga om han vill ha bort dom från ärtorna. ;)
Det jaktlaget som arrenderar marken bryr sig inte om duvorna.
Så bonden har då rätt att upplåta "skyddsjakten" åt någon annan. ;)

Så har ni duvor i närheten men inte jakträtten.
Fråga bonden om han vill att ni skall utföra "skyddsjakt" på dom.
I 9 fall av 10 så brukar man få göra det.
Blir man lite skicklig på det så blir det mycket kött i frysen.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 31 jul-09 kl 17:23 »
Årets skyddjakt på duva för mig började för en vecka sedan.
Allt har gått snett. Jag har flyttat mig, byggt nya skydd, gjort nya camokläder mm.
Så till slut blev det 2 duvor.
I morse hade jag laddat med alla knep som jag kan. Duvorna var runt mig hela tiden men utan att jag kom åt dom.

Så till slut höll jag på att ge upp igen. Gick ner till första kojan och klurade.
Duvorna flög stora omvägar runt bulvanerna. Så jag flyttade bulvanerna till  sidan av kojan och plötsligt så duvorna landa.
Så några timmar senare hade jag fått 38 stycken.

Så nu sitter jag och halvsover. Har precis stoppat i mig 3 duvburgare. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 01 aug-09 kl 14:54 »
Satt 3 timmar i morse.
Det blev 10 duvor till slut..

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 04 aug-09 kl 21:41 »
Satt ett par timmar i kväll och fick 7 duvor. Nu är jag uppe i 57 ringduvor totalt i år så det går trögt.
Dom är superskygga så var 7 duva som dyker upp framför mig hinner jag med.
Resten har flugit utom skotthåll när jag har fått upp bössan.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #39 skrivet: 04 aug-09 kl 22:01 »
Vi har problem med duvor i en lagård så här är det snart dags för skyddsjakt. Men det är lite knöligt - de är skygga och dessutom verkar dom känna på sig när man har bössan med. Och inte vill jag skjuta sönder taket heller då blir mannen sur...  ;D

Några tips till en ny och grön jägare när det gäller duvjakt?  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser