Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra med all mjölk?  (läst 12234 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vad ska man göra med all mjölk?
« Svar #60 skrivet: 30 jul-07 kl 16:44 »
Jag vet inte hur ni har det på andra ställen... men jag har en kvigkorsning och för henne får jag betala  dels för bvd provtagning samt en registreringsavgift varje år till Semin (ca 1000 kr). Dessutom så kostar det i år (2100 kr) för en miljö och djuravgift till kommunen (återkommande vart tredje år). Denna avgift är samma oavsett om man har en ko eller flera (eller tex hästar) Då är inte foder och veterinäravgifter medräknat eller el om jag nu väljer att maskinmjölka. Och jag känner att för de pengarna så kan jag köpa en hel del mjölk att göra ostkaka mm av när jag har lust och inte för att jag måste.
Ja jisses ;D, när man sitter där med deklarationen varje vår, det är då man inser hur mycket det kan kosta att leva i ett paradis, med djuren omkring sig, och dessutom få mjölk, ägg, honung o annat av dem.

Så visst kostar det, men det är värt varje krona :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
Re:Vad ska man göra med all mjölk?
« Svar #61 skrivet: 31 jul-07 kl 18:46 »
Hejsan köp kon ledsar du har du provat (bättre lyss till den sträng som brast än alldrig spänna sin båge) sen äter du upp kon och allt är frid och fröjd.

Sörgårdaren

  • Inlägg: 11
Re:Vad ska man göra med all mjölk?
« Svar #62 skrivet: 10 aug-07 kl 14:36 »
Hej Tokan för att få mjölk krävs en kalv.
Det går ju att låta kalven sköta mjölkningen och när du önskar mjölk tar du vad du behöver sen tar kalven resten det klart lindrigaste alternativet. Ha det så gutt på landet.

woodcutter

  • Inlägg: 26
Re:Vad ska man göra med all mjölk?
« Svar #63 skrivet: 11 sep-07 kl 21:25 »
Låt kalven dia  kon.När du sedan behöver lite mjölk bara mjölkar du.Så gör vi.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Elke

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser