Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra med all mjölk?  (läst 13174 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad ska man göra med all mjölk?
« Svar #20 skrivet: 24 jul-07 kl 01:53 »
Så sant. Tänkte fel  :-[

nordtravare

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 24 jul-07 kl 08:55 »
Hej du måste ha en mjölkmaskin 15 -20 l handmjölkning på nykalvad ko med otränade händer är orealistiskt .Köp handtränings prylar kör stenhårt tempo 10 min så ser du.låt kalven gå kvar osh handmjölka några liter till husbehov.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 24 jul-07 kl 09:12 »
Inte alls orealistiskt. Det beror mer på om kon är svår eller lätt-mjölkad.
Just efter kalvningen släpper hon dessutom mjölken lättare, och mjölkningen går snabbt.

Svårare då att dra ur henne de litrarna som hon ger mot slutet av sin laktation.

Menar Anette, som inte hade mjölkat sen barnsben då Fina Fjällko kom hem till oss och gav 15 liter handmjölkad mjölk vid första mjölkningen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 24 jul-07 kl 12:08 »
Jag tror nog vi kan komma överens om att det finns olika lättmjölkade djurindivider. Och att upplevelsen, hur jobbigt vi tycker att det är att mjölka också kan skilja sig. En person kan mjölka 10 kor med ett leende, medans nästa grinar illa inför att mjölka en enda get. Allt beror på.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 24 jul-07 kl 12:21 »
Jag tror nog vi kan komma överens om att det finns olika lättmjölkade djurindivider. Och att upplevelsen, hur jobbigt vi tycker att det är att mjölka också kan skilja sig. En person kan mjölka 10 kor med ett leende, medans nästa grinar illa inför att mjölka en enda get. Allt beror på.

Det finns nog inte många i Sverige idag som HAND-mjölkar 10 kor med ett leende  :o

Att skaffa en ko som ska handmjölkas är ett stort åtagande. Ett tips kan ju vara att åka till nån som har kor och träna. Åk dit morgon och kväll, mjölka kon och gör det en vecka eller två. Är det fortfarande kul så kan man ju fundera på att skaffa kon !

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 24 jul-07 kl 16:41 »
Det finns nog inte många i Sverige idag som HAND-mjölkar 10 kor med ett leende  :o

Att skaffa en ko som ska handmjölkas är ett stort åtagande. Ett tips kan ju vara att åka till nån som har kor och träna. Åk dit morgon och kväll, mjölka kon och gör det en vecka eller två. Är det fortfarande kul så kan man ju fundera på att skaffa kon !

RaggarBonden  8)

*applåderar*    åk oxå varje julafton, nyårsafton, midsommarafton, födelsedag osv osv.............så in i h**vete romantiskt och underbart är det inte varje dag.....*veta*
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 16:42 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Sommartorparn

« Svar #26 skrivet: 24 jul-07 kl 16:43 »
Det var väl det som menades med den vita piskan på den tiden det begav sig för statarhustrurna.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 24 jul-07 kl 18:04 »
Öh, klart det finns. Jag pratar om uppgiften nu. Inte om geografiska företeelser. Kanske inte här i fina "moderna" Sverige kanske nej. Men det finns även några här och i Norge. Du kanske bara inte känner just dom personerna.

Att handmjölka en ko (eller 6 getter) går bra för vissa. Och sämre för andra. Men uppgiften är inte omöjlig. Och lite "prova på" hos någon, kan ju ge en lite skinn på näsan om vad det handlar om. De som vill prova, ska få bilda sin egen uppfatning. Tycker jag.

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 jul-07 kl 20:42 »
Min farmor handmjölkade 3-4 kor morgon och kväll i 30 år :o...puh! Så det är klart att det går!
Hon tyckte visserligen att det var skönt när de lade ner och sålde korna...men det kan man ju förstå!  ;)
Men hon pratade mycket gott om korna också!! Hur de kom hem vid samma tid varje kväll (de hade korna lösa på skogen sommartid) för att bli mjölkade 8)...och så blev det så fina stigar upptrampade i skogen...
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 20:43 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jul-07 kl 20:56 »
Såg ju nu att tråden faktiskt handlar om vad man ska göra med mjölken...inte hur jobbigt det är att få ur den ur kon! ;)
Pannkakor är mycket gott! Kalvdans (väldigt tidsbegränsad tillgång men GOTT!) Mannagrynspudding!! mums, baka bröd, bullar etc. katten vill säkert ha lite... :D

Grädde kan man få och efter utbildning så kan man göra goda ostar... ;D
Har du en drös halvvuxna barn så går det åt mycket mjölk!

Eulalia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 jul-07 kl 21:28 »
men alltså...måste man ta hand om/dricka upp all mjölk själv?
det går väl att sälja till bekanta som ystar/smörar osv

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 24 jul-07 kl 22:44 »
Har också försökt att få fram det budkapet här, att sälja av överskottet. Har själv både köpt av en en-kos-bonne och sålt mjölk, från min enaste ko.
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 22:44 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 jul-07 kl 23:03 »
..självklart inte! Det var bara några tips på goda saker man gör på mjölk..

Villola

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 24 jul-07 kl 23:30 »
Blir helt besört o förvånad,över hur ni så kallade altrnativa resonerar,ang mjölkningen!Mina föräldrar hadde ett förhållande stort jordbruk i västerbottens inland.Min mor mjölkade 9-13 kor dagligen FÖR HAND, samt ett antal getter för kaffeosten.!958 satte min far in en mjölkmaskin,men efter en veckas strul beslutade min mor att det fick vara nog.Har själv mjölkat 7-8 kor för hand samt lite getter o åkt 4 mil till arbetet, i alla väder,o fått det bästa ord om kvaliteten.Men med en mjölkmaskin så får du ju in ALLT som vi inte vill ha i mjölken;pga diskmedlen för mjölkmaskinerna.Men det är ju bedrövligt om man nu ska ha maskin för att mjlka en eller två kor?Då är det frågan om man ska skaffa sig kor+

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 25 jul-07 kl 00:35 »
Villola, det var bland andra dig och din släkt jag tänkte på när jag sa att det visst finns sånt folk  :)  Tack för att du gör dig hörd.

Margit, för att inte tala om killingdans  ;) Och brylépudding Eulalia  ;D Egen keso är hur bra som helst. Och jisses, ostkakan. Chevre, vitost och caprin står och mojsar sig i ostkylen. Fetan likaså. God som den är tillsammans med tomat och basilika. Eller smulad i en quiche. Nä, att "bli av med" mjölken är inte svårt. Det svåra är att få något kvar till sig själv i kylen efter att man haft besök. Tjockpannkaka, tunnpannkakor, yorksire pudding, mousaka. Idag vart det fylld aubergine med feta i och vitsås med riven vitost över. Och så dricker jag runt en liter, mot kramper och ledbesvär. Det enda jag inte gör ännu är getsmör.  :-[ Ja, och så fryser jag så det räcker genom sinperioden.

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 25 jul-07 kl 08:08 »
Den här diskussionen är nog väldigt grundläggande. Alla argument för och emot är jätteviktiga. För visst var det naturligt förr att fixa handmjölkningen morgon och kväll (och det ser ju så romantiskt ut på TV), men numera är det dels en kunskap som inte är särskilt utbredd och dels är det andra saker som anses vara naturliga - som att inte binda sig, att ha tid och råd att flyga över till Thailand, att unna sig sovmorgon ibland - och det är något som man ska vara medveten om. Så tråden kan både ge en övertygad ny-bonde kraft och mod att sätta igång och hindra en mindre motiverad mjölkare från att köpa en ko som han/hon inte orkar med.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 25 jul-07 kl 10:21 »
Men med en mjölkmaskin så får du ju in ALLT som vi inte vill ha i mjölken;pga diskmedlen för mjölkmaskinerna.

??? ??? ??? ???

Detta skulle jag gärna vilja ha utvecklat för mej...........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 25 jul-07 kl 13:38 »
Den här diskussionen är nog väldigt grundläggande. Alla argument för och emot är jätteviktiga.
Det är också viktigt HUR informationen uttrycks, för att den som, förhoppningsvis, får tillräckligt med stöd att våga skaffa sin ko, också skall VÅGA be om råd vid de problem eller oklarheter som dyker upp, efter anskaffningen.

Detta oavsett vad man tycker om oss "romantiska småbönner" ;).

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 25 jul-07 kl 14:35 »
Det är också viktigt HUR informationen uttrycks, för att den som, förhoppningsvis, får tillräckligt med stöd att våga skaffa sin ko, också skall VÅGA be om råd vid de problem eller oklarheter som dyker upp, efter anskaffningen.

Detta oavsett vad man tycker om oss "romantiska småbönner" ;).

Det är bättre att man avskräcker en för mycket än att nån skaffar sig en ko och sen inte klarar av det !
Det är ett MYCKET stort ansvar att ta på sig.

En mjölkko är bland det svåraste av husdjur man kan skaffa sig. Det krävs mycket kunskap inom en hel massa olika områden för att handha en mjölkko. Vare sig den ska mjölkas för hand i en trädgård eller skötas i en vanlig lagård.

Romantiska personer brukar inte se de vardagliga situationerna i sin rätta färg utan ser allt i ett rosa skimmer..... Och den som råkar illa ut i slutändan är ju den oskyldiga kon om något blir fel.

Sen är man inte bonde för att man skaffat sig en ko i trädgården som man ska mjölka för husbehov !!

RaggarBonden  8)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 25 jul-07 kl 14:56 »
Blir helt besört o förvånad,över hur ni så kallade altrnativa resonerar,ang mjölkningen!Mina föräldrar hadde ett förhållande stort jordbruk i västerbottens inland.Min mor mjölkade 9-13 kor dagligen FÖR HAND, samt ett antal getter för kaffeosten.!958 satte min far in en mjölkmaskin,men efter en veckas strul beslutade min mor att det fick vara nog.Har själv mjölkat 7-8 kor för hand samt lite getter o åkt 4 mil till arbetet, i alla väder,o fått det bästa ord om kvaliteten.Men med en mjölkmaskin så får du ju in ALLT som vi inte vill ha i mjölken;pga diskmedlen för mjölkmaskinerna.Men det är ju bedrövligt om man nu ska ha maskin för att mjlka en eller två kor?Då är det frågan om man ska skaffa sig kor+

Det finns en hel massa argument emot ditt resonemang men jag tar de jag kommer på så här direkt.

* Dina föräldrar hade detta som Jobb och Livsstil i en helt annan tidsålder med helt annorlunda förutsättningar än vi har idag.

* De kor de hade på den tiden var annorlunda i både Juver och Psyke än de vi har idag.

* Dina föräldrar hade vanan frånbarnsben att mjölka kor och sköta om dem på rätt sätt. Vilket de flesta idag inte har.

* Dina föräldrar levererade mjölken till ett mejeri och behöll bara den mjölk de själva behövde.

* Att mjölkmaskinen skulle tillföra en massa saker i mjölken är BS. Den blir mycket mer hygienisk med mjölkmaskin. Vid handmjölkning kommer mjölken i kontakt med stallmiljön och det kommer ned smuts från korna i hinken.

* Diskmedlet sköljs bort lika bra i mjölkledning/mjölkspann som den sköljs bort från den rengjorda hinken.

Som svar till de som tycker att det är lätt att bli av med överskottet säger jag detta :

Att när man fär 10 liter mjölk över VARJE dag så blir man evigt trött på att behöva göra ostkaka, keso, fil mm mm. Efter en vecka eller två så stär mjölken en upp i halsen. Det blir i praktiken ett heltidsjobb att bereda överskottet till något användbart. Och dessutom surnar den opastöriserade mjölken otroligt snabbt så allt måste lagas till eller användas direkt.

Och Ja ! Jag vet vad jag pratar om, Jag har en fjällko som diko och mjölkar av henne överskottet den första månaden  :-\

RaggarBonden  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser