Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på utbildning för djurtransporter  (läst 5509 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Krav på utbildning för djurtransporter
« Svar #20 skrivet: 05 jul-08 kl 10:59 »
Gäller ju att säljaren tolkar reglerna på det viset också.

Jag köper inte från struliga säljare, och detta är ett utmärkt sätt att se om säljaren är en strulpelle.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 jul-08 kl 11:12 »
Det där med lantraser och genbanksdjur har jag aldrig hört talas om förut. Nu har jag läst förordning 1/2005 igen och hittar inte heller den här gången något om genbanker eller bevarandeprogram.

Det är i och för sig inte första gången jordbruksverket läser saker i EG-förordningar som ingen annan kan se, men annars brukar deras tolkning vara åt fel håll. Som vanligt gäller dock att det är förordningen som gäller: jordbruksverket kan inte hitta på egna regler som strider mot förordningen.

Byracka

• -
« Svar #22 skrivet: 05 jul-08 kl 11:46 »
Gäller ju att säljaren tolkar reglerna på det viset också.

Säljaren har överhuvudtaget ingen anledning att tolka något, om hen inte är en anal personlighet som lägger sin näsa i blöt där den inte hör hemma. Detta är på något sätt inte dennes ansvar.

Precis som take säger är detta en människa man inte skall ha att göra med.

Varje gång man ser ett idiotiskt EU-beslut brukar politikerna gömma sig bakom att politik handlar om att kompromissa för att få igenom det man vill ha igenom.
Man kan fundera vad det är som svenska politiker är villiga att offra sunt förnuft för.
Åtminstone jag har svårt att hitta exempel på några exempel som inte hade kunnat regleras nationellt utan överstatlig lagstiftning.
EU kostar bara mer och mer (såväl ekonomiskt som politiskt) utan att ge mer än marginellt tillbaka.
Enda potentionella ljusningen är dom ökande jordbruksproduktpriserna vilken efter sunt förnuft borde innebära ett förtida avvecklande av det bottenlösa hålet jordbruksstöd så att jag (och alla andra) slipper betala för att bönder baxar icke EU-godkända storstenar ur stenmurar och agera som kyrkogårdsvaktmästare vars huvudsakliga uppgift att hålla gräset kort och utan buskbeväxtlighet.

Birgit

« Svar #23 skrivet: 05 jul-08 kl 16:52 »
Efter mötet i våras med Samverkansgruppen för hotade husdjursraser hos SJV, fick vi reda på att om man hämtar eller flyttar enstaka djur för avel, eller betesbyten osv. Behöver man egentligen inga kurser. Gäller mer yrkesverksamma. Hotade raser går också före regeln. Där får man förflytta sig över 50 km utan intyg.
Kolla med SJV om ni är osäkra.

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 05 jul-08 kl 20:15 »
Efter mötet i våras med Samverkansgruppen för hotade husdjursraser hos SJV, fick vi reda på att om man hämtar eller flyttar enstaka djur för avel, eller betesbyten osv. Behöver man egentligen inga kurser. Gäller mer yrkesverksamma. 
Beslutet har troligen kommit till stånd för att stärka djurskyddet vid längre eller kortare transporter där transportören är någon annan än den kärleksfulle och enl. lagen djurskyddsansvarige djurägaren.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 05 jul-08 kl 21:15 »
Pratade med en Irländs fårbonde i veckan. Han sa att Sverige är ökänt för att tolka EU´s regler ordagrant och huvudlöst!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sommartorparn

« Svar #26 skrivet: 05 jul-08 kl 21:25 »
Pratade med en Irländs fårbonde i veckan. Han sa att Sverige är ökänt för att tolka EU´s regler ordagrant och huvudlöst!!!

I andra länder tolkar man förstås EU-regler till sin fördel för att förbättra sin position i konkurrensen. Och man skärper inte till EU-regler och skyller sen på EU, när konkurrenskraften minskar och befolkningen klagar. Fast fårbonden måste ju vara expert om han känner till Sveriges rykte i ett sånt sammanhang. De flesta européer vet ingenting om Sverige utom div. positiva fördomar, tack vare IKEA faktiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser