Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på utbildning för djurtransporter  (läst 5507 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Krav på utbildning för djurtransporter
« skrivet: 14 jul-07 kl 14:01 »
Någon som hört talas om detta. Är inte detta en skärpning? Det låter som man som djurhållare (uppfödare) nu alltså måste ha gått en tredagars kurs för att ens få sälja livdjur (eller köpa, dvs hämta själv), än mindre få transportera sina egna till slakt eller ens få dem hämtade till slakt utan tredagars utbildning.

Djurskyddsmyndigheten skrattar i sin grav.

http://www.ja.se/nyheter/visanyhet.asp?nyhetID=8375
Kompetensbevis obligatoriskt för djurtransportörer

Från den 5 januari 2008 krävs det kompetensbevis för utbildning inom djurs välbefinnande under transport vid alla transporter av djur i ekonomisk verksamhet. Det skriver Transportfackets yrkes- och arbetsmiljönämnd i ett pressmeddelande.

...

Förordningen berör transportörer, transportorganisatörer, chaufförer, djurhållare (personal vid uppsamlingsställen, marknader, slakterier och uppfödare).

Se även

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/transporter/ansvaretvidtransporter.4.b1bed211329040f5080004458.html

"Om du är djurägare och ska låta transportera dina djur är det ditt ansvar att anlita en registrerad och godkänd transportör. Alla registrerade och godkända transportörer hittar du via länken i högermenyn."
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 14:07 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Krav på utbildning för djurtransporter
« Svar #1 skrivet: 14 jul-07 kl 14:26 »
Tänkte mest på kostnaden. Plus att man behöver registrera sig a 800:- var femte år, eller liknande.

Åtminstone slipper man registrera fordonet om transporten understiger 65km och är ringa i omfattning, dvs enskilda djur.

Lösningen är förstås att slakta allt hemma, alltid. Så slipper man en himla massa overhead om man nu inte har hundratals djur att slå ut kostnaden på. Svårare med inköpen av livdjur eller försäljning av dito dock. Skall man sälja ett livdjur så behöver man alltså gå en tredagars kurs först, är min tolkning.

Alla dessa regler och kostnader är vad som gynnar storskalig industri, och missgynnar småbrukande. Inget nytt förstås.

Vill också påminna om att man inte får dra eller lyfta sina får i varken horn, huvud, päls, ben, nacke eller någon annan kroppsdel som kan orsaka dem obehag. Dvs vill de inte gå ombord frivilligt så slipper de. Fast man kanske får putta? Om man inte rör pälsen (hur det nu skulle gå till)?
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 14:30 av larso »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jul-07 kl 17:18 »
Om man läser EG-förordningen som ligger till grund för detta:

KAPITEL I

RÄCKVIDD, DEFINITIONER OCH ALLMÄNNA VILLKOR FÖR TRANSPORT AV DJUR

Artikel 1

Räckvidd

...

2. Endast artiklarna 3 och 27 skall tillämpas på

a) transporter av djur som utförs av uppfödare med användning av jordbruksfordon eller egna transportmedel i sådana fall där de geografiska förhållandena kräver en transport för årstidsbetingad transhumance för vissa typer av djur,

b) transporter av egna djur som uppfödarna utför med egna transportmedel på avstånd understigande 50 km från deras anläggning.

...

Artikel 3

Allmänna villkor för transport av djur

Ingen person får transportera eller låta transportera djur på ett sådant sätt att de riskerar att skadas eller orsakas onödigt lidande.

Dessutom skall följande villkor vara uppfyllda:

a) Alla nödvändiga åtgärder skall ha vidtagits på förhand för att transporttiden skall begränsas till ett minimum och djurens behov skall vara tillfredsställda under befordran.

b) Djuren skall vara i skick för planerad befordran.

c) Transportmedlen skall vara utformade och konstruerade samt underhållas och handhas på ett sådant sätt att skador och lidande förhindras och djurens säkerhet tryggas.

d) Anordningar för i- och urlastning skall vara utformade och konstruerade samt underhållas och drivas på ett sådant sätt att skador och lidande förhindras och djurens säkerhet tryggas.

e) Personer som hanterar djuren skall vara utbildade eller ha vederbörlig kompetens för sin uppgift och utföra sitt arbete utan att använda våld eller andra metoder som i onödan kan skrämma djuren eller tillfoga djuren skada eller lidande.

f) Transporten till bestämmelseorten skall genomföras utan dröjsmål och förutsättningarna för djurens välbefinnande skall kontrolleras regelbundet och upprätthållas på lämpligt sätt.

g) Djuren skall förfoga över tillräcklig golvyta och ståhöjd i förhållande till sin storlek och den planerade befordran.

h) Djuren skall få vatten, foder och vila med lämpliga intervall och i en mängd och av en kvalitet som skall vara anpassad till djurart och storlek.

...

Artikel 6

Transportörer

1. En person får agera som transportör endast om vederbörande har ett tillstånd som utfärdats av en behörig myndighet enligt artikel 10.1 eller, i fråga om långa transporter, artikel 11.1. En kopia av detta tillstånd skall tillhandahållas den behöriga myndigheten underdjurtransporten.

2. Transportörer skall till den behöriga myndigheten anmäla eventuella förändringar i förhållande till informationen och handlingarna enligt artikel 10.1 eller, i fråga om långa transporter, artikel 11.1 senast 15 arbetsdagar räknat från den dag då förändringarna inträffade.

3. Transportörer skall transportera djur i enlighet med de tekniska föreskrifter som anges i bilaga I.

4. Transportörer skall anförtro djurhanteringen till personal som har fått utbildning om tillämpliga bestämmelser enligt bilagorna I och II.

5. Vägfordon för transport av tama hästdjur eller tamdjur av nötkreatur, får, getter, svin eller fjäderfä får endast framföras av personer som innehar ett kompetensbevis enligt artikel 17.2 och endast personer som innehar detta bevis får fungera som skötare. Detta kompetensbevis skall föreläggas den behöriga myndigheten i samband med djurtransporten.

6. Transportörer skall se till att en skötare följer med varje sändning av djur utom i de fall

a) djuren transporteras i behållare som är säkrade, adekvat ventilerade och vid behov försedda med foder och vatten, i behållare som inte kan vältas, i tillräcklig mängd för en befordran som varar dubbla den förväntade transporttiden,

b) föraren utför skötarens åligganden.

7. Punkterna 1, 2, 4 och 5 gäller inte för personer som transporterar djur över ett avstånd på högst 65 kilometer räknat från avsändningsorten till bestämmelseorten.

8. Transportörer skall i samband med djurtransporten tillhandahålla den behöriga myndigheten det intyg om godkännande som avses i artikel 18.2 eller artikel 19.2.

9. Transportörer som utför långa transporter på väg av tama hästdjur, med undantag av registrerade hästdjur, och av tamdjur av nötkreatur, får, getter eller svin skall använda sig av ett sådant navigeringssystem som avses i punkt 4.2 i kapitel VI i bilaga I från och med den 1 januari 2007 för vägfordon som är i bruk för första gången och från och med den 1 januari 2009 för alla vägtransportmedel. De skall bevara journalerna över de uppgifter som erhållits genom detta navigeringssystem under minst tre år och skall på begäran ställa dem till den behöriga myndighetens förfogande, särskilt när sådana kontroller som avses i artikel 15.4 görs. Genomförandeåtgärder som avser denna punkt får fastställas i enlighet med det förfarande som avses i artikel 31.2.

Läser jag detta rätt får man fortfarande transportera sina egna djur 50 km i egna transportmedel om man har erforderlig kompetens för det.

Ännu mera byråkrati som en rättskaffens medborgare borde skita i, IMHO.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 14 jul-07 kl 23:13 »
så enligt detta så måste alla som tex har travhästar o åker land o rike runt ocskå gå denna utbildning?..

för ofta åker man ju mer n 50 km...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

bushwomen

« Svar #4 skrivet: 23 jul-07 kl 00:23 »
väntat tycker jag!!!men saken e nog den att detta e till för alla de stackars djur som åker till slakterierna,det har varit sånt ramaskri i pressen många gånger,så var ska gränsen dras???däremot tycker jag som du larso,ska nu småbrukarna"straffas",ska det bli omöjligt att ha djur i småskalighet???många männskor hittar sina små utvägar ändå!!!för ska det nu finnas "färd-bevis-jägare ute på vägarna,eller ska bilarna vara försedda med märken,hur ska detta kontroleras???det e en sak att skriva en lag.men hur har dessa makthavare tänkt att följa upp dessa???vi nya småodlare får väl ta reda på var de andra småodlare bor å köpa fastghet på ett avstånd så vi inte behöver tänka på detta,alltså inom 50 kms avstånd.jag t.e.x.ska köpa ett ställe nästa sommar,kan du rekomendera nåt vid den tiden,så tala gärna om det,tack.på så sätt kan vi leva bra.jag läste boken "odla ekologiskt på kvinnligt vis",mannen å qvinnan bakom boken sökte upp par på en kärngård å bosatte sej där i närheten å odlade tillsammans,det e ju ett bra sätt att göra,så kan vi samköra så kan vi hushålla med ekonomin genom att hjälpa varandra,itack för ordetdee,idee,idee!!!m.v.h.bushwomen

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 10:09 »
Förutsättning för travhästar att åkal and o rike runt är att tränaren har tränarlicens, den utbildningen är tillräckligt omfattande för att få transportera djur.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Krav på utbildning för djurtransporter
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 08:47 »
Pingar upp.

Lite siffror för kostnad att kunna komplettera sin besättning med en tacka:

5600:- för kursen hos TFY. 800:- för registrering hos Jordbruksverket.

Kul.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 jul-08 kl 08:53 »
Så med andra ord om jag har gått transportarbetarutbildningen på TYA (dock som värdetransportör) så behöver jag bara kompletera med en 1 dagarsutbildning?  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 05 jul-08 kl 08:56 »
Så med andra ord om jag har gått transportarbetarutbildningen på TYA (dock som värdetransportör) så behöver jag bara kompletera med en 1 dagarsutbildning?  :P

Tja, är du är företagare ansluten till TYA kostar det bara 2600:-.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 05 jul-08 kl 08:57 »
Tja, är du är företagare ansluten till TYA kostar det bara 2600:-.

Dessvärre, anställd och har mitt yrkesbevis genom TYA bara.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 05 jul-08 kl 09:04 »
Hittar inga gutefårsbesättningar med M3-status inom 50km. Utom djurparksdjur (Slottsskogen och Borås). Lite tveksam till djurparksdjur, utom Nordens ark där de har riktiga betesmarker.

Allt blir väldigt jobbigt om man skall anlita en transportör för något så banalt som inköp av 1-2 tackor.

Någon som känner till en besättning gutefår inom 50km från Sätila, som har M3-status?

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jul-08 kl 09:30 »
Vad händer om man skulle bli påkommen, böter eller vad?
Risken att bli upptäckt bör ju vara synnerligen liten om man inte anmäls av en illvillig granne.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 05 jul-08 kl 09:44 »
Hittar inga gutefårsbesättningar med M3-status inom 50km. Utom djurparksdjur (Slottsskogen och Borås). Lite tveksam till djurparksdjur, utom Nordens ark där de har riktiga betesmarker.

Allt blir väldigt jobbigt om man skall anlita en transportör för något så banalt som inköp av 1-2 tackor.

Vansinnig, men det här kanske hjälper?
 Klippt från http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/transporter/fragorochsvar.4.8464c7511816bfd5c380001887.html#3

Citera
Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd och kompetensbevis om du transporterar djur enligt följande undantag:
Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)
- av egna djur som ingår i bevarandeprogram, ex i regi av djurparker eller lantrasföreningar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 jul-08 kl 09:46 »
Jippie! jag slipper utbildning  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 05 jul-08 kl 09:48 »
Tack o lov för lantraser ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 05 jul-08 kl 09:51 »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 05 jul-08 kl 10:02 »
Vansinnig, men det här kanske hjälper?
 Klippt från http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/transporter/fragorochsvar.4.8464c7511816bfd5c380001887.html#3

Får man EU-bidrag för sin lantras så ingår den ju bevisligen i ett bevarandeprogram. Och eftersom man erlägger betalning vid hämtningen så är det ju ett eget djur redan innan det lastas. Och därmed kan man transportera lantraser bäst man vill.

Vad gäller att bli påkommen, så handlar det hela om journalföringen. Eftersom transportdokument skall visa vem som transporterat, så åker man ju dit vid en kontroll, speciellt om man får EU-bidrag och därmed ibland råkar ut för kontroll inklusive all dokumentation.

Det är lite svårt att hävda att ett djur från en viss produktionsplats inte alls åkt 150km när det är avståndet mellan din produktionsplats och uppfödarens.

Angående lantrastransport, någon utbildad transportör i forumet som har en åsikt?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 05 jul-08 kl 10:08 »
Tack o lov för lantraser ;D.

Blir ju ett kraftfullt argument för lantraser, om detta skall tolkas som att man slipper kompetensbevis och avståndsbegränsningr för transporter av lantraser inom bevarandeprogram (=avel). Iaf för de som vill ha djur på väldigt liten skala som inte ekonomiskt kan motivera 6000:- i kostnad för att få lov att köpa in djur.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 05 jul-08 kl 10:27 »
Jag är visst ansluten till TYA som almega-medlem. Då blir det billiga kurser, bra.

När det gäller transport av 2 tackor skulle jag inte oroa mig och bara ta den diskussionen vid en kontroll och berätta hur man tolkade reglerna vid transport av lantrasdjuren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #19 skrivet: 05 jul-08 kl 10:35 »
Jag är visst ansluten till TYA som almega-medlem. Då blir det billiga kurser, bra.

När det gäller transport av 2 tackor skulle jag inte oroa mig och bara ta den diskussionen vid en kontroll och berätta hur man tolkade reglerna vid transport av lantrasdjuren.

Gäller ju att säljaren tolkar reglerna på det viset också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser