Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.  (läst 21505 gånger)

Sia

• Dalarna
Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.
« skrivet: 27 jun-07 kl 13:15 »
Åhhh, Svenska Dvärg!!!!

Den bästa rasen av dom ALLA! :-*

Jag har en liten flock härhemma och dom är helt underbara! Nyfikna, mycket sällskapliga och personliga, värper bättre än dvärgkochin och ruvar lagom mycket. Pratar gärna med lite hesare gällare röst än dom andra hönorna.
Dock väldigt små ägg, men det är ju trots allt små hönor  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
SV: Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 14:11 »
jag har ingen bok om lantraser... (ännu)

Vad är de uteseendemässiga skillnaderna mellan svensk och gammelsvensk dvärghöna?

Är faktiskt inte säker på om vi har svenska eller gammelsvenska dvärgar, har fått dem genom en släkting. Jämförde våra höns med de gammelsvenska på Skånes djurpark. Våra är lite större än parkens, det är den enda tydliga skillnaden jag kan se.

Nån som vill hjälpa mig?

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 jul-07 kl 22:47 »
Jag är ingen expert, jag kan bara utgå från egna höns och boken "Hönsraser":
Citera
Svensk dvärg finns i färgerna brun och vetefärgad. Tuppvikt 650gr.  Hönvikt 550gr.

samt http://www.kackel.se/Old/gammalsvenskdvarghona.htm
Citera
Den mest oförädlade delen av rasen bevaras under namnet gammalsvensk dvärghöna.Vikt höna 0,5-0,8 kg, tupp 0,6-1 kg.

Jag upplever "Gammelsvensken" som mycket större och inte alls lika homogen i typ och färg som "Svensken".
Jag föredrar Svensk Dvärg, för att jag tycker att dom är mycket finare i typen, mindre och framför allt personligare.
Dom utmärker sig i både uppförande och röst till skillnad från andra hönor.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jul-07 kl 13:37 »
Citera
Jag är av den åsikten att det säkraste beviset för att du har Gammelsvensk Dvärghöna är ett genbanks-/härstamningsintyg på dina djur. Kan vara värt att kontakta genbanksansvarig för rasen (Svenska Lanthönsklubben www.kackel.se).  

Japp, låter mest säkert. Skall kolla mina höns ursprung lite närmare. Det låter iallafall som de är de gammelsvenska vi har, eftersom de är lite större. Trevliga är de oavsett vad de är! Vi tycker mycket om dem.

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 06:48 »
Har haft svensk dvärg , har en snygg höna kvar.
Trevliga livliga krabater, ruvar gärna och får många kycklingar.
Velar fram och tillbaka om jag ska börja igen.
Har tänkt i flera år.
Rasen har problem med, att de har vitt i öronskivorna.
Du kommer att bli nöjd med rasen.
Bra val   ;D
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 07:37 av Lycka »
Hedemorahöns

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #5 skrivet: 23 mar-08 kl 21:37 »
Hoppas att ni som håller er med svensk dvärg oxå tänker på bevarande arbetet...

dom är så få och värda att bevaras  som dom är och inte blandas upp

lev väl...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

höna bönan

• -
« Svar #6 skrivet: 01 maj-08 kl 15:59 »
Nu är jag lite förvirrad. Det finns altså två olika typer av svensk dvärghöna..Är det olika raser eller .Härstammar någon sort från någon annan..Trodde bara det fanns Gammelsvensk dvärghöna..klassas den svenska dvärghönan också som lantras??
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #7 skrivet: 01 maj-08 kl 16:27 »
Citera
Nu är jag lite förvirrad. Det finns altså två olika typer av svensk dvärghöna..Är det olika raser eller .Härstammar någon sort från någon annan..Trodde bara det fanns Gammelsvensk dvärghöna..klassas den svenska dvärghönan också som lantras??
Jag förstår din förvirring...svensk dvärg är en standardiserad variant som härstammar från gammalsvensk dvärghöna (lantras).
« Senast ändrad: 01 maj-08 kl 16:30 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 01 maj-08 kl 16:30 »
På samma sätt är svensk svarthöna en standardiserad variant som härstammar från Bohuslän-Dals svarthöna (lantras).
Gotlandskaniner, genbank.

Ce

« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 08:38 »
När du pratar "hotad" och "Svensk dvärghöna" så tror jag det gäller att vara observant!

Om jag fattat det hela rätt så finns det två "varianter" på denna ras.
Den som är hotad heter Gammal Svensk dvärg och den är med i genbankssystemet som hanteras av SLK (Svenska Lanthöns klubben). Sen finns rasen även som utställningsras och då heter den något liknande...

Men vill ni ha den för att den är hotat så kontakta SLK (www.kackel.se) så får ni hjälp att hitta uppfödare och kan fråga mer om bevarandearbetet om det intresserar er.

Mvh //CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #10 skrivet: 20 maj-08 kl 09:57 »
Förvirrande ;DGammal svenskdvärghöna menar jag. Hittade en rödlista på någonsida & länk till Kackel, det var där jag hittade den lilla rasen. Så spännande för ett före detta statsbarn ;D
höns, hundar & alpackor

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 07 aug-08 kl 08:25 »
Kul att du har Gammelsvensk dvärg! De är väl ganska ovanliga har jag för mig. Om jag skulle starta genbank skulle jag kunna tänka mig den rasen. Funderar dock på om mina grannar skulle uppskatta tuppgalet. Har idag en åsbotupp. Den har ganska dov röst. Har hört att dvärgar har så ljus röst att det skär i öronen. Är det så?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

höna bönan

• -
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 12:07 »
Nej jag har alldrig uppfattat tuppgalet som gällt och apsolut inte att det skär i öronen..neej..
Min tupp låter "normal"..
han gal inte heller så mycke..På morgonen så kalrt ,för att tala om att han är störst och bäst..Ibland på eftermiddagen..ett par kuckeliku

Men jag tror att det är väldigt indeviduellt på tuppar...Vissa är mer högljudda än andra..

Jag vill värkligen slå ett slag för Gammelsvensk..Dom är tåliga , jättebra hönsmammor ..

höna bönan

• -
« Svar #13 skrivet: 25 nov-08 kl 22:06 »

Här kommer några bilder på mina Gammelsvenska dvärghöns..Har inte sett så många här på forumet..
Så jag vill visa mina små ...
Den första bilden är Tuppen Napoleon almänt kallad Nappe...han är en lugn och snäll herre. Som tar väl hand om sina hönor..

här är hans lilla flock..en ungtupp skymtar bakom honom..han har växt till sig nu ..och än så länge fungerar dom ihop..

Ja det var några sommarbilder på mina höns..

Dom kanske inte är de färggladaste hönsen..Men så goa och tåliga ,lägger många ägg och ruvar och sköter om sina små bra..
Eftersom jag vet deras härstamning sedan långt tillbaks..blir så på liten ort..Känns det bra att bevara dom som de är..

Det var en liten hälsning från Gammelsvenska dvärghönsen...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #14 skrivet: 25 nov-08 kl 22:59 »
Oh vad fina! Så små och näpna!   :-* Tuppen Nappe ser härlig ut - och stolt - som en tupp ska vara!  ;D
Jag tycker absolut att de är färgglada. Hönorna har en alldeles fantastisk teckning!
Vad väger de små liven?
Kul initiativ med bildtråd! Är så kul att sitta och mysa över hönsfoton så här på vintern!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #15 skrivet: 26 nov-08 kl 08:57 »
Dom är riktigt fina.
Har själv en tupp och en höna.
Dom må vara små i storlek med han flyttar på höns och tuppar som är många gånger större än han.

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #16 skrivet: 04 dec-08 kl 16:55 »
Jag bara älskar mina små. Har en så länge bara 3. Det är Ruvbert, Katrin & Plommon. De är födda i maj & nu har vi börjat få ägg. Ovanligt vackra ägg & ovanligt välsmakande  ;D Jag är som ni ser helt objektiv. Trion är väldigt glada i oss, inklusive hundarna, men kommer det okända & vill titta på dem blir de lite oroliga & går gärna undan.
höns, hundar & alpackor

höna bönan

• -
« Svar #17 skrivet: 05 feb-09 kl 21:04 »
Hej!

jag har Gammelsvensk dvärghöns. Och är så nöjd med dessa små..har ingen genbank. Men känner till deras släkt sedan långt tillbaks..blir så när man bor på liten ort..Då känner man sig också motiverad, att behålla och värna om den grupp man har.
Mina höns är tåliga, värper bra. Ruvar och sköter om sina små..Dom vill inte värpa eller ruva i redena.Utan gräver gropar i halmen..Tuppen är lugn och fin.Tar hand om hönsen bra.

har bara positivt att säga om den rasen..Men alla har vi våra favoriter.

Bowmore

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 maj-09 kl 08:31 »
Hej, mitt första inlägg på forumet!

Vi planerar att skaffa några höns, men det kanske inte blir förrän nästa år. Har bestämt oss för Svensk dvärg, men har en liten nybörjarfråga. Är gammelsvensk dvärg och svensk dvärg samma ras? Eller som jag misstänker att gammelsvensk har att göra med genbank mm. Om det är olika raser vad är i så fall för skillnad i övrigt?

Hade själv dvärghöns som liten för 30år sedan och valet var givet när det nu är dax igen.

Var på bytardag i Kinna förra helgen. Utmärkt tillfälle att lära sig ett och annat ;)

http://www.bt.se/nyheter/mark/fjadertatt-pa-marknad(1291415).gm

Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #19 skrivet: 01 maj-09 kl 10:55 »
Det är i grunden helt samma ras men Svensk dvärg är en smalare stam som rasfjäderföreningen tagit upp som standardras.

Gammal svensk dvärg är de djur som bevarad innom genbanken. Dessa har en bredare rasram.

Man kan förenklat säga att Svens dvärg avlas för att se så lik en ideal höna som möjligt , medan Gammal svensk dvärg avlas för att bevara hela den genetiska bredden i rasen med sina variationer. De har fortfarande samma teckning alla, men genbanksdjuren har tex större variation i storlek.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser