Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.  (läst 21512 gånger)

Sothönan

• Skåne
SV: Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.
« Svar #20 skrivet: 07 maj-09 kl 16:22 »
Har haft svensk dvärg , har en snygg höna kvar.
Trevliga livliga krabater, ruvar gärna och får många kycklingar.
Velar fram och tillbaka om jag ska börja igen.
Har tänkt i flera år.
Rasen har problem med, att de har vitt i öronskivorna.
Du kommer att bli nöjd med rasen.
Bra val   ;D

Hamnar säkerligen i fel tråd...   men noterade i inlägget att det vankas problem med öronskivorna hos denna svenska dvärghöna och då min fråga;  Vad menas ???    Är det en åkomma eller att de får vitt anslag, vilket inte verkar vara accepterbart... 
Tacksam för svar!

Ce

« Svar #21 skrivet: 07 maj-09 kl 20:28 »
Jag vet inte, men gissar att det är utställningsvarianten som man upplever det som ett problem att det blir vitt i öronskivorna - hos gammalsvensk dvärg är det helt ok med vitt i de i övrigt röda öronskivorna!

//Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Bowmore

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 11 sep-09 kl 13:46 »
Hej,

Jag har nu fått klart hönshus och allt annat. Bara kvar att köpa hönsen+tupp. Har sedan tidigare redan bestämt oss för Svensk dvärg ;D

Ringde precis till uppfödaren som jag tidigare pratat med och allt var ok tills jag frågade om hur tuppen är. Han är väl inte aggresiv eftersom vi har små barn och troligtvis vill kunna släppa ut dom på gården ibland? Då svarar han att alla de tuppar han har av svensk dvärg alltid är mer eller mindre aggresiva...

Skit också.  >:(  Någon annan här som kan bekräfta att så är fallet med rasen? Jag har läst en del här om arga tuppar och ser att det finns en del lösninger, men det är främst tuppar som blivit aggresiva med tiden. Jag finner ingen anledning av att köpa en redan aggresiv tupp. Uppfödaren rekomenderade i stället att köpa någon av de andra tupparna han hade över, holländsk dvärg t ex. De har inte alls samma problem med aggresioner som sin svenska släkting...

Hade sett fram emot Svensk dvärg eftersom vi hade såna när jag var liten på 70-talet, men men... hönorna är ju svensk dvärg i alla fall. Får väl ta dom och holländaren och se vad som händer i framtiden.

« Senast ändrad: 11 sep-09 kl 13:50 av Bowmore »
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

dennya

« Svar #23 skrivet: 11 sep-09 kl 14:04 »
Min mor har svensk dvärg och hon har inte haft någon ilsken tupp. Är säkert lite olika på olika linjer. Du skall inte behöva blanda.
Mvh Denny
Lycka står de djärva bi

Bowmore

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 23 aug-10 kl 22:10 »
Jag börjar tröttna på att vänta på äggproduktionen ska komma igång!!! Ruggning eller ej, den enda som saknar fjädrar är tuppen och alla hans rump-fjädrar. Killen ser inte riktigt funtad ut när han kommer springande. De andra hönorna verkar inte tappat en fjäder... Om det är så att de (svensk dvärg) ska lägga mellan 100-200ägg/år som jag läst någon stans så får de allt lägga i en annan växel. Mina kommer inte i närheten av 100 om året om jag får gissa. Det är inte kul att behöva gå till grannen och köpa ägg hela tiden.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #25 skrivet: 07 maj-11 kl 21:41 »
Ville bara höra mig för om det är fler än jag som har denna ras?

Misonten

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 maj-11 kl 11:37 »
Jag har endast 1 tupp  ;D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

karsan

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 12 maj-11 kl 21:01 »
Jag vet en som har i Vagnhärad (eller hade i alla fall för två sedan), men han är med i alternativ vad jag vet. Genbank.

murrelina-01

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 18 maj-11 kl 22:57 »
Hej!

Jag har också  gammal Svensk Dvärghöns 6 Hönor och 1 Tupp och 2 kycklingar.

MVH
Patrizia
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #29 skrivet: 19 maj-11 kl 07:11 »
kan man få tag i gammelsvensk dvärghöna? vad jag har förstått så håller den rasen på att dö ut, är det så :o, Jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan liten flock här hemma  ;D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Monica H

• Halland
« Svar #30 skrivet: 19 maj-11 kl 09:49 »
Jag har svensk dvärg. Har inte genbank då ursprungsdjuren är köpta som ägg (från genbanksdjur) och då tappar de tydligen ordet "gammel". Konstiga regler!!! Det är i alla fall samma gamla ras och helt klart värda att bevara. Skick helst PM om du är intresserad. 300;- för ett par, finns mellan Falkenberg-Halmstad.
Halland è bäst

Alternativen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 maj-11 kl 09:52 »
Om du vill BEVARA rasen är det bättre att du köper djur med genbank.. ta kontakt med kackel.se

murrelina-01

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 20 maj-11 kl 21:37 »
åh vad skoj, är dina med i genbanken? Mvh Anna
Nej, det är dom inte men jag ska ta hem mer Avelsägg nu om jag hitta så att jag får fler Svensk Dvärg ( kan inte tar från mina Svensk Dvärg dom går just nu ihop med mina Dv kochin )

MVH
Patrizia 
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

AnGu

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 20 maj-11 kl 23:10 »
Okej, jag har kommit underfull med att mina svenska dvärghöns inte är renrasiga utan måste vara en blandras. Har ej fött upp dem själv!

emindy

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 21 maj-11 kl 01:44 »
jag vill skaffa gammelsvenska dvärghöns men det visar sig vara något svårare än jag trodde. nån som vet en genbank som har/kommer att ha kycklingar till salu i år?

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #35 skrivet: 21 maj-11 kl 08:51 »
Jag var oxå lite sugen på att ha en grupp av denna, men det verkar inte helt lätt att hitta några..... men jag fortsätter att ha ögon och öron öppna :D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

AnGu

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 21 maj-11 kl 10:50 »
Det är svårt att få tag på, det lättaste är att ta kontakt med genbanksansvarig på kackel.nu. Han förmedlar med intyg för dem som vill bevara rasen och där kan man se vilkoren också. Annars är det inte lönt att köpa kycklingar/höns med genbanksintyg. Finns speciella regler.

Just nu har jag kycklingar som är en blandras med svenska dvärghöns. Super fina är dem och ruvglada. Nyfikna och tillgivna.

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #37 skrivet: 22 maj-11 kl 15:08 »
Skånes djurpark har. Kanske de kan undvara några ägg?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

kjuge

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 17 jun-11 kl 07:50 »
Kan man, och får man, köpa höns/ägg från genbank utan att vara ansluten själv? är ute efter svensk dvärg

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 17 jun-11 kl 08:06 »
Ja, men man kan inte få genbanksintyg på äggen! Du kan alltså inte (per automatik) köpa genbankade ägg, kläcka dem, och sedan ansluta djuren till genbanken.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser