Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävlingattack..  (läst 7197 gånger)

Silverfallet

• Gäst
Re:Grävlingattack..
« Svar #20 skrivet: 24 jul-07 kl 21:16 »
Åh vad trist hoppas du får dom alla nu...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #21 skrivet: 25 jul-07 kl 09:55 »
Vi blev av med våran ankdrake i lördags natt. Vaknade upp av ett förskräckligt liv utanför sovrumsfönstret, Lars gick ut för att kolla, när han står vid grinden som leder upp till ank/hönshuset så kommer en grävling sättande i full galopp för att ta en av honorna som ligger på andra sidan grinden. Han börjar på o vråla o skaka på grinden, jag höll på att skita knäck eftersom jag var inne o inte visste vad som hände, det kan ju vara inbrottstjuvar eller vad som helst!
Men det var grävlingen. Det skiljde bara grinden mellan dem. Hon manglade ankhonan men den klarade sig, hon är lite halt bara.
Så går det när man glömmer låsa in djuren på kvällen..

Tyvärr så finns det en fortsättning på den här historien. Igår morse när jag kom upp så låg en lapp på bordet: "Tyvärr har grävlingsjäveln varit inatt o tagit alla patrikhönsen".
Vi fick ägg av stora höns som våra dvärghönor ruvat fram. Efter mycket kämpande med skator som tagit ägg, misslyckade ruvningar osv så fick en höna fram fem stycken. Det blev tre hönor o två tuppar, våra första stora höns. Så har den skiten varit där o grävt sig in i kycklinghagen o tagit dem! Plus mamma höna.

Var får man tag i fälla att låna? Folk som kan skjuta finns men jag vet inte om nån vill sitta här hela natten på lur, den verkar springa här på efternatten. Vore smidigare att fällfånga den ringa in nån med bössa.. Lapp på ICA, är det knäppt?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Eldens Väktare

• -
« Svar #22 skrivet: 25 jul-07 kl 10:16 »
Kontakta jägarna på orten, våra jaktlag köpte t.ex. in fällor som alla intresserade kan få låna, kravet är att fällan kollas minst en gång per dag. Kolla kan du ju göra själv, och vid fångst ringa till vidtalad jägare.

Gillra fällan med kadaver och/eller annat äckligt *s* grävlingar gillar sådant, Men Du.... Ställ fällan utanför "luktavstånd" *s*
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #23 skrivet: 25 jul-07 kl 10:26 »
Går katterna i fällan?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
« Svar #24 skrivet: 25 jul-07 kl 10:51 »
slowlyblixten :
vi har haft flera katter som gått i fällan men det är när vi har haft en ganska nyslaktad höna.. Testa med wienerbröd med honung som någon skrev längre upp, det tror jag inte katterna är så intresserade av.
Ställ också fällan på ställen där katterna undviker att vara.

//Lillsystern till emilio__12

Simon

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 jul-07 kl 11:19 »
Hej ...tyvärr är det nästan oundvikligt att inte fånga någon katt när man satt ut en fälla... :-[ allt som finns inom deras närområde ska ju kollas upp.. Oftast så är katten så smart så den inte gör samma misstag att går in i fällan igen  :)

Placeringen av fällan är viktig! Sätt den ex längs hönshusväggen eller vid någon buske/häck ...ALDRIG på en helt öppen plats - dömt att misslyckas.. Gör gärna "ledarmar" av några stenar, ris eller bräder som leder in grävling i fällan. Grävlingar är så lata att de hellre följer dessa än kliver över..
   Som bete kan du gärna ha blod och fjädrar och/eller sirap. Lägg INTE allt bete på trampplattan utan fördela det i fällan ...   Lycka Till!

mvh Simon
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 11:20 av Simon »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Haha, nu har vi hittat en fälla..
« Svar #26 skrivet: 25 jul-07 kl 22:13 »
Vi ska få den imorgon, sen ska här bli andra bullar, wienerbröd med andra ord  ;D

Har rekat lite idag, det ser ut som det finns stigar mellan våran källare o fårstängslet, samt utmed fårstängslet bort mot syrenshäcken. Där ska vi prova!

Undrar om det är flera, Lars såg bara en men det var en stor rackare. Mamma grävling eller hane? Det visar sig får i hoppas..

Vad nöjd man kan känna sig ibland!

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
« Svar #27 skrivet: 25 jul-07 kl 23:43 »
hoppas du får tag i den!
Grävlingar är läskiga djur...  :-\

Om fällan har två öppningar så är det nog smartast att bara ha en öppen och lägga betet längst in. Större chans att ta rackarn då  ;)

Poe

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 26 jul-07 kl 16:58 »
Jag har nog aldrig skrattat och gråtit så mycket på samma gång.
Grattis för att ni fick fast två av gratis-ätarna i alla fall. ;)

Har aldrig haft besök av grävling (mamma råkade köra på en 200 meter från ankhuset en gång, hon var helt uppriven och jag var lättad över att den inte hann längre)
Räven har däremot kommit och gått. Men har inte lyckats norpa fler ankor sen jag började mer eller mindre tvinga in dem på nätterna.
   Men en natt när en kompis sov över tittade vi av en ren händelse ut genom fönstret, Och fick se räv-uschlingen helt fräckt spatsera omkring i vår hästhage!!!!

Med en blandning av panik och frustration Öppnade jag fönstrena på vid gavel och tjöt för full hals ett rivande indianvrål, i stil med: HIIAIAIAIAIAAAAAAA!!!
   den stackarn hoppade en meter upp i luften och sköt iväg mot skogs i ren skräck! Efteråt övervägde jag stilla om den stackars kraken faktiskt hade dött av en hjärtattack.... :-\   Jag har inte sen den sen dess, men det kan bero på att det bor ett x antal jägare i området...

Silverfallet

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 jul-07 kl 19:13 »
Hur går det har du fångat någon fler ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser