Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävlingattack..  (läst 7188 gånger)

Månskensbonden

• Uppland
Grävlingattack..
« skrivet: 01 jul-07 kl 02:10 »
Skriver detta inlägg med en sorgsen min . :(
Kom just på en grävlingfamilj på bar gärning, de drog iväg med orpingtontuppen Båtsmans surhöna .

Jag hörde att något var på tok i hönshuset och sprang ut i tofflor o skrek som en tok ! Mitt på stallbacken möter jag moder grävling + minst 2 avkommor i nästan vuxen storlek. Hönan skrek, och jag har nog aldrig känt mig så maktlös. . Jag blev tokig och började jaga dom, troligen så hade en av ungarna hönan och tappade henne plötsligt i sin flykt. *Emil skriker oavbrutet* Jag upptäcker aldrig att den tappar hönan utan fokuserar blicken på grävlingarna. Kvickt vänder en av dom och börjar jaga mig, ( nu har jag fått det bevisat, grävlingar är snabba! ) När den är max 5 meter ifrån mig vänder den , jag springer in och hämtar gummistövlar. Jag är snabbt nere i hönshuset och hämtar hennes ägg, jag är chockad o skakar i hela kroppen. Jag hör hur grävlingarna springer nere vid bäcken ca:30 meter ifrån mig, snabbt plockar jag på mig alla 9 ägg o går i rask takt till kläckaren, på vägen glider 2 stycken ur mina händer.   :-\

Jag går och väcker pappa, jag är i chocktillstånd och mina tankar kretsar bara runt att DÖDA DOM JÄVLARNA! Pappa och jag går ut och jag får berätta händelseförloppet. Vi går och tittar där de drog iväg med hönan och finner henne !! Hon ligger där helt vettskrämd o uppriven, nästan helt söndertuggad på ryggen. Vi får lov att avliva henne snabbt:(

Sedan spikade vi igen alla dörrar och luckor, och nu sitter jag här .. :'(

Igår natt var det värre, då tog de 17 kycklingar . :( Varav 15 var orpingtonkycklingar där 11 av 15 var hönskycklingar.

Imorgon är det jakt som gäller ! NU ÄR DET KRIG  >:(
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Erik F

Re:Grävlingattack..
« Svar #1 skrivet: 01 jul-07 kl 05:52 »
Jag har också varit utsatt för grävlingar i hönshuset för några år sen.
Nästa kväll satte jag upp tre ståltrådar med 15 cm mellanrum 15cm från
hönsgården. Vattnade runt om med vattenspridare och kopplade till
elstängsel för tjurar.
Jag var uppe på natten när den kom. Jag trodde aldig att en grävling
kunde skrika så högt och springa så fort.
Har inte haft mera problem med dem.
Kanske till och med skulle funka på tvättbjörnar???

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-07 kl 14:20 »
Vi har slagit lås och bom för hönshusen. I förmiddags hämtade vi en grävlingfälla som ska sättas på prov inatt, även jag ska sitta uppe med bössa. Nu har de lekt färdigt ...

fortsättning följer.
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 14:36 »
När vi hade problem, så lånade vi en grävlingfälla av jägaren som hade vår jaktmark.  Lägg i ett gammalt wienerbröd med honung på som bete sa han! Fungerade finfint, vi fick på kort tid 4 grävlingar.

Edgar

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 14:47 »
Tack för tipset Edgar! Det är ju ungar också, de ska väl lära sig att jaga nu .. Men jag tror att jag kan få en inatt. En av ungarna går nog i fällan, värre är det nog med mamma grävling, hon är nog lite klurigare. Jag sparade hönan, så henne ska jag lägga som bete . *hemskt, men jag tror att de är effektivast* :-\

Frågan är bara vart jag ska ställa den... ? ???

De har härjat runt lite överallt på gården..

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 08:33 »
Hej Emil!

Jag är så himla ledsen för din skull!  :'(

Kramar Carmen

Lena A

« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 08:45 »
Jättetråkigt med dina hönor, Emil.  :'(

Hur har det gått i natt?

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 20:09 »
I natt var det lugnt , vi har fixat elstängsel runt kaninburen. Hönshusen kommer de inte in i! Buren stod tom imorse, under dagen har 2 katter lyckats ta sig in .. I natt kommer de förmodligen, man kan ju inte göra annat än att hålla tummarna ..  / Emil

Konsulinnan

« Svar #8 skrivet: 03 jul-07 kl 09:15 »
Fy vad ledsen jag blir Emil!
Hoppas verkligen du får något i buren nu...
Jätte tråkigt :-\
Lycka till med "jakten"

Mvh Anette/Mälarälvan
Vi har Brahma höns och dvärgKochin höns, några blanisar. Samt en Springerspanieltik.

carmencha

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jul-07 kl 21:29 »
Hej Emil!

Hur går det?  ??? ??? ???

mvh Carmen

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 03 jul-07 kl 21:37 »
Hej Emil!

Hur går det?  ??? ??? ???

mvh Carmen

Ingen grävling i fällan! De kommer snart hoppas jag, annars så har jag skrämt bort dom! *de blev ordentligt ställda när jag kom på dom* .. Vem vet, de kanske planerar att komma ikväll? Jag kan inte göra anat än att vänta ..

Försökte skicka privat inlägg till dig precis, men det funkade inte ?  ??? försökte flera ggr. det var angående "dina" ägg. ;)

Mvh Emil

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 03 jul-07 kl 22:37 »
Pröva wienerbröd med honung på!

Edgar

carmencha

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-07 kl 02:24 »
hej Emil!

Jag får PM hela tiden... ???
Har skickat dig min mailadress!

mvh Carmen

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 04 jul-07 kl 02:45 »
Jag har också varit utsatt för grävlingar i hönshuset för några år sen.
Nästa kväll satte jag upp tre ståltrådar med 15 cm mellanrum 15cm från
hönsgården. Vattnade runt om med vattenspridare och kopplade till
elstängsel för tjurar.
Jag var uppe på natten när den kom. Jag trodde aldig att en grävling
kunde skrika så högt och springa så fort.
Har inte haft mera problem med dem.
Kanske till och med skulle funka på tvättbjörnar???
Nej det fungerar tyvärr inte på tvättbjörn, jag har också starkel i staketen, dom river ner trådarna i allafall. Men det fungerar mot räv, groundhog, opossum, coyote och skunk.
Hör just nu att grannen är ute och skjuter, förhoppningsvis får han tag i de jag missat.
Hade minkbesök i natt....inga dödade hönor men äggen gick åt helvete.

Tror fan att man snart får sätta fåglarna i kassaskåp.

Men det löser sig nog till hösten....då ska lillkillen in på dagis och jag får mer tid till fällsättning.

/Fred
« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 02:47 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 jul-07 kl 00:12 »
I natt klockan 02.00 fångades första grävlingen. En varmt välkommen unge fick syna insidan av buren. Hämnden var ljuv ...

Hoppas på fler inom snar framtid. / Emil

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #15 skrivet: 05 jul-07 kl 09:55 »
Grattis till lyckad jakt!  :)
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 jul-07 kl 10:32 »
Har följt detta med spänning och kommer att fortsätta så.

STORT GRATTIS TILL LYCKAD JAKT ,, DÄR FICK UNGEN SÅ DEN TEG!!!!!
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
« Svar #17 skrivet: 05 jul-07 kl 22:26 »

Igår natt var det värre, då tog de 17 kycklingar . :( Varav 15 var orpingtonkycklingar där 11 av 15 var hönskycklingar.

Imorgon är det jakt som gäller ! NU ÄR DET KRIG  >:(

Lillasyster tänkte visa en bild ..

Här är några av de kycklingar som grävlingarna tog.
Så de förtjänar faktiskt att dö!  :(

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 06 jul-07 kl 00:58 »
Ååh, våra pluttisar!  :-\ ... :(

Sitter och väntar på att fällan ska slå igen !! , tyckte jag hörde något nyss ??? ..

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 23 jul-07 kl 22:29 »
Väcker liv i denna tråd igen för er som följt den .. I lördags natt fångades grävling nr.2 , för övrigt en efterlängtad sådan.

Ännu är det inte slut!

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser