Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på el med vindkraft?  (läst 7459 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Helt självförsörjande på el med vindkraft?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-07 kl 12:55 »
OK!

100 kW låter som en hyfsat stor snurra. Då "måste" man (rent ekonomiskt) ju troligen kunna leverera ut överskott till övriga elnätet.

Men med en liten snurra är det inte så noga. Då känner jag mig lugnad och kan fortsätta fundera på möjligheten...

A.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 jul-07 kl 22:50 »
En 100kw snurra kopplar man ju i första hand till nätet, och sen köper man sin el som vanligt istället. Det blir allt för dyrt att först ta sin el så att säga, och sälja resten.  Du får ju runt 50 öre/kw när du säljer vindel, medan t.ex jag bara betalar 29öre. Att det blir så beror på betalningen för elcertifikaten som producenten av vindel får, dessa sprids ju sen ut på alla konsumenter så alla betalar en liten del, det ser man om man kikar på sin elräkning, att det finns en liten post på 3-4 öre.  En 100kw snurra producerar ca 200 000 kw/år om det är ett hyfsat bra läge, så det blir ju ca 100 000 i intäkt, när sen alla avdrag är gjorda får man ju betala vanlig skatt på det eventuella överskottet.
Kommunen här håller just på med mina papper,, så just nu är man lite inne i det.. :)

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 08 jul-07 kl 09:50 »
Själv så har jag funderat på en mindre snurra. Som skulle dockas mot en elpatron i acktanken. På så sätt får jag värme när det blåser utan att behöva koppla upp sig mot nätet.

Är det någon som gjort det här?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 jul-07 kl 14:11 »
Håller på att snickra på en liten rackare som jag ska koppla just så, om man bara kör mot patron så är det ju inte kinkigt med frekvenser och volt osv, utan den kan börja värma direkt när den snurrar. Jag tänker mig en ack-tank på 10m3 som jag eldar med halm när det blåser för dåligt.

teufel

« Svar #24 skrivet: 18 jul-07 kl 00:47 »
Ang. vad "Trädman" skrev om förmånsbeskattning:

Inför årets deklaration tog jag kontakt med skattemyndigheten om eventuell förmånsbeskattning av att min flickväns firma har jordbruksarrende som jag tar del av genom "gratis boende" i boningshuset.

Svaret som jag fick från Skattemyndigheten var i korthet att på fastigheter som klassas som jordbruksfastigheter, utgår ingen förmånsbeskattning för det som jordbruket producerar och som man nyttjar privat. Om jag fattade svaret rätt, så gäller det all produktion som görs "in the name of jordbruksföretget". Följdaktligen skulle det även gälla om jordbruksföretaget producerar el till företaget och som man till viss del utnyttjar privat.

Men som sagt - det gäller alltså endast om produktionen finns i ett JORDBRUKSföretag och gården är klassad som JORDBRUKSfastighet.

Det är många saker som särskiljer jordbruksfastigheter. Den mest klassiska är väl att det är ok att uppföra nya ekonomibyggnader utan bygglov, under förutsättning att man äger marken, den inte är detaljplanerad, området är k-märkt eller att fastigheterna utgör hinder för luftfart, militär eller allemansrättsutnyttjande. :)

Mvh Patrick

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser