Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på el med vindkraft?  (läst 7460 gånger)

louise

• Gäst
Helt självförsörjande på el med vindkraft?
« skrivet: 25 jun-07 kl 17:28 »
Vågar man "klippa ledningarna" till elbolagen och satsa på att klara sig helt själv med vindkraft?

Tänkte skaffa ett vindkraftverk men tänkte behålla abbonemangen på el. Sen tänkte jag att om det verkligen ska löna sig med en sådan investering borde jag försöka bli av med abbonemangsavgifterna till elkraftverken. Okej för att jag inte köper deras el, men bara att ha tillgång till den kostar.

Och lönar det sig att investera i ett vindkraftverk? Man brukar ju säga att det inte är lönt. Först tänkte jag ett som ger 5000 kWh/år men börjar tänka om till ett som ger 10000. Idag använder jag ca 5000, men när jordbruket och hotellet är igång, lär jag ju dra mer el.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Helt självförsörjande på el med vindkraft?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 18:19 »
Då lär du behöva spara el till när det inte blåser, alternativt låta bli att använda el när det inte blåser. Det är nog svårt att få ekonomi på en produktion på 5000 kWh/år jämfört med två hål i väggen.

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 19:44 »
Har du kollat att du har en lämplig plats för vindkraftverk? Om du t ex har ett berg i närheten blir det turbulenser i luften och då fungerar det kanske inte.

Erik F

« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 19:59 »
Såvitt jag kan förstå måste man iallafall ha elmätare och betala samma
skatt för den el man producerar själv som den man köper.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 20:06 »
Skatt!? Var har du hört det? När man i jordbruk tar ut gröda för eget energibruk betalar man inte skatt, fast det är kanske en helt annan regel.

Ja tanken är ju att spara el i batterier, annars går det ju inte med vindkraft. Men är det möjligt att spara så mycket så att man klarar sig några dagar, eller kanske tom veckor?

Vet inte riktigt hur jag bor, men tror att det är bra läge för att vara i skogsbygd. På en kulle mellan andra kullar i skogen skulle man kunna säga. Här blåser det alltid nästan. Har öppna fält (200 meter "långa" till 400 meter) åt tre håll och skog bakom huset men den ska tydligen huggas ner.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 20:29 »
Ledsen, men Erik har rätt. Du får betala samma skatt på egenproducerad el som om du köper den av nåt bolag. Detta oavsett om du producerar den på lantbruket eller i annan verksamhet.
Sorry :-\.
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 20:30 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

KJE

« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 22:27 »
På den här länken kan du läsa om privata vindkraftverk: http://www.hannevind.com/index.htm

De båda minsta modellerna kostar om jag minns rätt 25 000 kr respektive 60 000.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 22:33 »
Jag har läst allt på Hannevind men det jag undrar i min fråga står inte där. Å priserna på deras vindkraftverk står inte heller där. Vilka är det du syftar på med 25 resp 60000? Vad menar du med "de minsta"? Det jag tänkte mig är 5,5 kw, det nästminsta kan man väl kalla det. Ger 8-10000 kW per år säger de på Hannevind. Men räknar de inte med lite väl starka vindar? Får man verkligen så mkt el?

KJE

« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 01:47 »
Det minsta är väl på 2,5 kW och det näst minsta är det på 5,5 kW, men det var ganska länge sedan jag fick prisuppgifterna.

Vet inte hur mycket el man får men man måste hursomhelst komplettera med batterier och kanske också med ett elverk som slår till vid behov, med automatik i alla fall om man vill klippa ledningen till kraftbolaget helt och hållet.

Eget vindkraft borde kunna fungera bra om man värmer huset med ved eller pellets, men knappast med el-element.

Hasse

• Gäst
Varning för Hannevind!
« Svar #9 skrivet: 26 jun-07 kl 08:56 »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jun-07 kl 10:47 »
KJE, dina gamla prisuppgifter, vilka kraftverk gällde det? jag vet hur stora de minsta och nästminsta kraftverken är, men priset?

jo jag har följt Hannevinds upp och ner, tydligen ska de nya ägarna vara igång nu och kontakta kunder som fått vänta.

Kul med nån positiv som tror jag kan klara mig med bra vindkraft! Huset eldas med ved så elen behöver jag bara till hushållet och maskiner (vedkap å sånt).

Men hur länge kan man lagra el i batterier? Å hur många kW kan man spara på varje batteri? Och vilken typ av batteri använder man?

Hasse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jun-07 kl 11:36 »
Här är en länk till:
http://www.litenvindkraft.se/5kw.php
Pris för 6kW 100 000 kr, enligt vad de skriver här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=233437&highlight=litenvindkraft#233437

Att köra maskiner på batteri blir mycket dyrt och ännu mycket dyrare om det är trefasmaskiner. Det är växelriktaren som kostar pengar. Då blir det mycket billigare med en bränsledriven generator.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jun-07 kl 11:48 »
Hur menar du? Är det en engångsinvestering som är dyr, den där växelriktaren? Vad är skillnaden att använda batterielen till hushållet och till maskiner?

Hasse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 11:59 »
Ja, det är en dyr investering, fast billigare än ett vindkraftverk.
Maskiner i verkstan brukar vara större och dra mera ström än maskiner i hushållet. Jämför vedkap med elvisp.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jun-07 kl 12:00 »
Ja men behöver man en dyrare sån där mojäng om man har maskiner? Måste man inte ha den oavsett? Elen måste ju spara i batterier.

KJE

« Svar #15 skrivet: 26 jun-07 kl 14:05 »
KJE, dina gamla prisuppgifter, vilka kraftverk gällde det? jag vet hur stora de minsta och nästminsta kraftverken är, men priset?
Det lilla på 2,5 kW tror jag kostade runt 25000:- och det lite större på ca 5,5 kW låg på 60000:-

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 jun-07 kl 15:36 »
Har du nån aning om vad det kan bli totalt? Installation, fundament, batterier, koppling till elpatronen å allt annat som inte ingår.

KJE

« Svar #17 skrivet: 26 jun-07 kl 20:28 »
Har du nån aning om vad det kan bli totalt? Installation, fundament, batterier, koppling till elpatronen å allt annat som inte ingår.
Tyvärr så är prisuppgifterna allt jag kan bidra med och de är som sagt inte särskilt färska. Fast det skulle vara intressant att veta, måste ju finnas någon på Alternativ.nu som kör med vindkraft.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 27 jun-07 kl 12:23 »
Anette i Bugared och Erik F:

Det där med skatt på egenproducerad vindkraft gör mig fundersam. Kan det verkligen stämma?

Ok, om man kommersiellt producerar el för leverans ut på elnätet så kan det kanske anses vara en "skattepliktig förmån" att ta av den till eget behov.

Men om man sätter upp en snurra och kapar ledningar till stora elbolaget har jag svårt att tänka mig att det skulle vara aktuellt? Eller?

Likaså om man som jordbrukare använder en snurra på gården för att ladda ett bilbatteri till ett elstängsel eller en stuga i skogen eller annat kan jag inte tänka mig att det skulle vara skattepliktigt.

Finns det några regler?

A.

trädman

« Svar #19 skrivet: 28 jun-07 kl 23:38 »
Anette i Bugared och Erik F:

Det där med skatt på egenproducerad vindkraft gör mig fundersam. Kan det verkligen stämma?

Ok, om man kommersiellt producerar el för leverans ut på elnätet så kan det kanske anses vara en "skattepliktig förmån" att ta av den till eget behov.

Men om man sätter upp en snurra och kapar ledningar till stora elbolaget har jag svårt att tänka mig att det skulle vara aktuellt? Eller?

Likaså om man som jordbrukare använder en snurra på gården för att ladda ett bilbatteri till ett elstängsel eller en stuga i skogen eller annat kan jag inte tänka mig att det skulle vara skattepliktigt.

Finns det några regler?

A.

Jo då det finns regler, massor av regler... Med reservation för fel och missuppfattningar: Vid installerad generatoreffekt under 100 kW utgår ingen elskatt på produktionen, förutsatt att man inte säljer någon del av sin produktion för då utgår elskatt, även för den egna förbrukningen. För förnyelsebar elproduktion får man elcertifikat som kan säljas på marknaden (priser tror jag finns på exv nordpool). Producerar man el i sin näringsverksamhet och använder en del av den privat ska den väl antagligen uttagsbeskattas som det mesta annat, bränslen undantaget (kan det undantaget gälla även eluppvärmning av bostad?).

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser