Nu är det gjort och jag har lite blandade känslor om det hela
Så klart var det inte den veterinären jag talade med på telefon som sedan åkte till mig utan en annan. Jag antog förstås att veterinärerna pratat ihop sig, men det förstod jag för sent att de inte hade. Han jag talade med på telefon sa att man inte behövde sedera och att baggens horn skulle sågas halvvägs upp i böjen (jag hade mailat bilder innan). Jag antog att det var första böjen eftersom det inte var tal om någon sedering och därför trodde jag inte att pulpan eller nerverna skulle kommas åt. Hon som sedan kom och sågade valde att sedera och att såga vid sprickan högt upp på hornet (Se tidigare bild). Hon använde sig av en vajer med två handtag på. Det blödde ganska mycket och såg inte allt för roligt ut med en stråle blod som sprutade ut ur hornet. Det tog ett tag innan blödningen var stoppad och det gick bra att linda om ordentligt.
Jag upptäckte sen att hon bara hade tänkt såga av det ena hornet (!) att hon inte tyckte det andra var lika illa inväxt, men jag sa att jag hade bett att få bägge hornen sågade eftersom de växt ganska snabbt på sistone. Dessutom hade baggen inte sett klok ut med ett och ett havt horn och till råga på allt fått en ojämn tyngd att bära på huvudet. Den här gången kapades inte hornet lika långt upp, utan vajern tog bara spetsen av pulpan så det var lättare att stoppa blödningen.
Det kändes lite oroligt när jag förstod att hon nog inte var så van att göra ingreppet. Jag bad henne ge honom en spruta mot stelkramp utifall att. I efterhand började jag fundera om han skulle haft något mer på en gång, antibiotika? Jag blev nog lite chockad efter det hela eftersom jag var beredd på en sågning utan att pulpan skulle sågas. Den ena avsågade hornspetsen är ca 35-40 cm lång varav åtminstone 15 cm är med pulpan i. Det andra avsågade är ca 25-30 cm långt och har bara ca en cm av pulpan i.
Balder piggnade i alla fall till så småningom. Jag ska ta hans temp lite då och då för att kolla att han inte får någon feber och infektion. Hornen är ordentligt lindade och bandaget får sitta kvar tills det trillar av (om inte det blir någon infektion förstås). Imorgon får han flytta tillbaka till sina två kompisar, hoppas inte det blir för mycket styrkemätning då eftersom Balder tidigare varit ledaren.
Eftersom veterinären kapade så mycket av hornen så funderar jag på att spara baggen ett år till som sällskapsdjur. Någon som har en aning om hur snabbt hornen växer på en bagge som blivit över 2,5 år? Växer det långsammare nu?