Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga av hornen på gutebagge?  (läst 10817 gånger)

Martin S

Re:Såga av hornen på gutebagge?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-07 kl 12:05 »
Hej Mia
At jag sågade i horn var för at se om hornen gick at använda til t.ex. knivskaft. Jag trodde då att horne var massiva längre in. Men vist är det et vackert material som kan användas, t.eks til knappar. Sådanna som syslar med forntida hantverk skulle säkert uppskatta fina horn.

Jag hade f-ö ett bagglam som fick ena hornet avrivet av en äldre bagge. Det blödde rätt fult, men han repade sig och hornet växer återigen, fast mindre än det andre. Men han är slagtlam i vilket fall.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 aug-07 kl 15:05 »
Citera
Jag fick betala 1275:- för det hela. Det var för timtid, vet.resa, stelkrampsspruta, sedering och sågning samt bandagering.

Sablar! Då vet jag.. isåfal är det lika bra att slakta på en gång..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Martin S

« Svar #22 skrivet: 14 aug-07 kl 15:19 »
Man kan såga själv med en grovtandad bågfil eller ännu bättre en wiresåg, som kän köpes i sport- och friluftsaffärer. Där är de menade till at såga grenar med om man campar primitivt.
Men såga bara det som behövs för at ta bort problemet. Ofte syns ett ställe, där hornet blir tydligt tunnare och slätare. Såga en bit utan för detta, då skulle det inte blöda. (fast jag lovar inget...)
Förutsätter kanske att baggen är snäll, fast det är han nog om han har levt så länge...
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

« Svar #23 skrivet: 22 aug-07 kl 21:11 »
Har just sågat lite av hornen på vår 4-åriga värmlandsbagge, som altid har varit trång vid käken, men nu hade de börjat att ta i.
Tog det försiktig och har bara sågat det som behövs. Vi får se hur snabbt problemet återkommer, men han kanske ändå inte blir så mycket äldre. Sågningen var inga problem. Ner på sidan med honom och fram med en vanlig brädesåg.
Ingen blod här, skulle gissa att man kunde ha gått ytterligare en bit upp.

först en förr-bild. Han är snygg, men får ju inte ha besvär för det.

Martin S

« Svar #24 skrivet: 22 aug-07 kl 21:12 »
- sedan en efter-bild.

Har nog läst någonstans, at man inte skal avla på trånghornade baggar, och det är ju i alla fall ingen egenskap man vil ha. Men nästa år förventar jag, att alla lamm går till slakt, så då kvittar det.

Hans avkomma har dock horn i alla tänkbara varianter, så det verkar väldigt svårt att veta vilka anlag en given bagge egentligen bär på.

Jag har lagt ett längre inlägg om det på "bildtråd... BAGGAR"
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=18392;start=30
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 10:08 av Martin S »

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #25 skrivet: 24 aug-07 kl 22:36 »
Har just sågat lite av hornen på vår 4-åriga värmlandsbagge, som altid har varit trång vid käken, men nu hade de börjat att ta i.
Tog det försiktig och har bara sågat det som behövs. Vi får se hur snabbt problemet återkommer, men han kanske ändå inte blir så mycket äldre. Sågningen var inga problem. Ner på sidan med honom och fram med en vanlig brädesåg.
Ingen blod här, skulle gissa att man kunde ha gått ytterligare en bit upp.

först en förr-bild. Han är snygg, men får ju inte ha besvär för det.

Vad intressant att se och läsa. Tror jag testar att såga själv om problemet skulle uppstå på någon bagge igen. Vilken otroligt fin värmlandsbagge! Jag avlar inte efter horntrånga baggar eftersom vi sparar lamm varje år. Dessutom försöker jag få koll på vilka av våra tackor som bär på anlaget för att jobba bort det. Balder får vara kvar som sällskapskille så länge det funkar med hornen. Vore intressant att höra hur det går för din bagge och hur lång tid det tar innan hornen växt ut till käken igen. Jag ska mäta mina baggars horn för att få en uppfattning om hur fort de växer.
Balder är fortfarande i god vigör och har inga problem med sina baggpolare.
 :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Martin S

« Svar #26 skrivet: 25 aug-07 kl 22:11 »
Vilken otroligt fin värmlandsbagge! ... Vore intressant att höra hur det går för din bagge och hur lång tid det tar innan hornen växt ut till käken igen...

Bilder ljuger så lätt, vet du. Han har fina färger, men annars är han nog mest en småfet liten gubbe, och alltså med åldern även horntrång.
... efter de senaste dagars överväganden tror jag inte det kommer att gå något vidare för honom, om man inte ser rökt baggfiol som ett lyckligt slut.

Men annars skulle det vara kul at ha koll på, hur fort hornen egentligen växer. Kanske man kan jämföra med gamla foton.

« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 00:44 av Martin S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser