Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativa försäkringar  (läst 3604 gånger)

nomi

• Gäst
alternativa försäkringar
« skrivet: 16 sep-04 kl 14:17 »
Jag skulle vilja veta om det finns ngt försäkringsbolag med ett större etiskt tänkande. Jag vill inte ställa upp på de stora bolagens handlande. Det finns ju redan alernativ bank och jag hoppas att även inom detta området kunna hitta något som bildats för helhetstänkande.
Jag syftar på t ex hemförsäkring, olycksfallsförsäkring osv.

Du som känner till ngt ,berätta genast!

knippet

• Gäst
Re:alternativa försäkringar
« Svar #1 skrivet: 16 sep-04 kl 16:18 »
Min erfarenhet av försäkringar är bara negativa.

Vi gör så här: Vi har tagit reda på alla försäkringar som behövs, och vad det kostar och vad det ger, sedan tar vi det beloppet, som det skulle kosta och sätter in det på ett konto, OM det skulle behövas pengar för att något har hänt så finns det det utan att man behöver betala självrisk eller annat skit, som typ att vänta på det negativa beskedet som försäkringbolagen ger. Fin liten summa på banken, OM man skulle behöva.

;D

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 16 sep-04 kl 17:37 »
Klart att det funkar att spara pengar, det är bra med en buffert. Men jag tycker att det skulle vara nervöst att inte ha t ex huset försäkrat. För vad gör jag om huset brinner ner och jag inte har hunnit spara ihop till ett nytt hus? "Fanken, husbranden var ju inte tänkt att få ske förrän 2007!"

Håller emellertid med om att det är ruggigt mycket pengar som går rakt i fickan på andra än de som faktiskt är offer i en situation.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

john

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 sep-04 kl 18:57 »
"Fanken, husbranden var ju inte tänkt att få ske förrän 2007!"

2070 låter mer rimligt. Annars gör man ju inget annat än sparar till sin lilla "försäkring".

Som jag ser det så får man lov att hitta det minst dåliga försäkringsbolaget, för någon form av grundförsäkring måste man bara ha.

nomi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 sep-04 kl 12:38 »
Tack för era tankar. Ja, det är ju faktiskt ett bra tips att spara själv.

Jag tycker också att det behövs mer än att spara. En husbrand är ju inte alls kul. Förresten så läste jag nyligen om att det har hänt. En ung kille fick hela sin bostad förstörd och han hade ingen försäkring. Inbrott är också ngt som skulle kunna  bli kostsamt.

Jag menar inte att fokusera på dåligheter men det händer ju faktiskt en del mindre roliga saker och jag vill gardera mig.

Vad ska vi göra då? Är det ingen som har tänkt på alternativt tänkande vad gäller försäkringar? Kanske får jag själv sätta ihop en bra idé och skapa ett nytt, etiskt bolag!

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 18 sep-04 kl 15:07 »
Kanske får jag själv sätta ihop en bra idé och skapa ett nytt, etiskt bolag!

Gör det! Och kontakta oss sedan, så har du dina första kunder!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 19 sep-04 kl 15:34 »
2070 låter mer rimligt.

Eeeh... Till mitt hus räcker det nog att spara till 2007...  ;D Speciellt i det skick som det är nu!  :P Tror att en mäklare skulle använda sig av uttrycket "massor av potential" för att lura en människa att köpa det. Jag fick inte ens höra något i den vägen - jag var bara dum...

ej

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 okt-04 kl 11:18 »
Hej
Jag tycker att små ömsesidiga bolag är de mest sympatiska. Se här:
http://www.sockenbolagen.se/

Skrot nisse

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 okt-06 kl 15:13 »
Som fd. akademiker och jobbat innom branchen i 10 år så kan jag nog hjälpa med en del tipps.

Socken bolgen är mycket trevliga, är man flera kan man dessutom taöver ett mindre av dessa då de oftast är intresserade av att leva vidare och inte av att profitera. De delar som det lilla bolaget inte sjäv klarar av återförsäkras i Sofab(gemensamt ägt) således har man det stora bolagets fördel och det lillabolagets ömsesidighet.

Bilda ett eget bolag är egentlige mycket lätt om ni inte tar ut någon premie förrän skadan sker. Det enda undantaget är trafikförsäkringen där staten som vanligt stödjer stor finnansen.
Försäkrings upplägget går ut på att alla värderar sitt eget hus. Jag anser att mitt hus är värt 1.000.000 kr olika anser olika och totalt kommer vi fram till 100.000.000 kr. Sker nu en skada så ska jag betala 1 % d.v.s min andel av det totala försäkringsbeloppet.
Utdebitering sker således först efter skadan och staten behöver därför inte ha vetskap om organisationen, vilket sparar en herrans massa pengar i tillsyn och liknande. Svårigheten är att en hemförsäkring består egentligen av 14 moment, men det är bara att göra en värdering utifrån varje moment.

Glöm aldrig att 40-90% av en försäkringspreme är omkostnader och vinst för bolagen.
Gift och två små pojkar. På landet i Hässleholm.
Månskensbönder med djur och jakt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 okt-06 kl 16:41 »
Vi har varit kunder hos Trygg Hansa sedan 1984. Nu senast ville de höja vår hus- och hemförsäkring med 11% till drygt 6300 kronor. Det tyckte jag var hutlöst.

Jag har inget intresse alls av att försäkra lösöre eller våra skraltiga uthus. Nu gick det inte att komma ner till 0 kronor på lösöret, men med hög självrisk och byte av försäkringsbolag kom premien ner till under 3000 kronor.

Etik hade inget med detta att göra, bara pengar, men jag ogillar att bli rånad.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 03 okt-06 kl 22:45 »
Jag föredrar ömsesidiga bolag. Skulle aldrig falla mig in att vara oförsäkrad, det finns inte en chans att vi skulle spara ihop till vad vi har lån på huset för, framtida inkomstförluster om vi eller barnen blir skadade eller sjuka osv.
Ett tips kan vara att höra vad folk har att berätta om skadereglerarna på bolaget man väljer, en bra och rättvis skadereglerar uppväger i de flesta fall en något dyrare försäkring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser