Som fd. akademiker och jobbat innom branchen i 10 år så kan jag nog hjälpa med en del tipps.
Socken bolgen är mycket trevliga, är man flera kan man dessutom taöver ett mindre av dessa då de oftast är intresserade av att leva vidare och inte av att profitera. De delar som det lilla bolaget inte sjäv klarar av återförsäkras i Sofab(gemensamt ägt) således har man det stora bolagets fördel och det lillabolagets ömsesidighet.
Bilda ett eget bolag är egentlige mycket lätt om ni inte tar ut någon premie förrän skadan sker. Det enda undantaget är trafikförsäkringen där staten som vanligt stödjer stor finnansen.
Försäkrings upplägget går ut på att alla värderar sitt eget hus. Jag anser att mitt hus är värt 1.000.000 kr olika anser olika och totalt kommer vi fram till 100.000.000 kr. Sker nu en skada så ska jag betala 1 % d.v.s min andel av det totala försäkringsbeloppet.
Utdebitering sker således först efter skadan och staten behöver därför inte ha vetskap om organisationen, vilket sparar en herrans massa pengar i tillsyn och liknande. Svårigheten är att en hemförsäkring består egentligen av 14 moment, men det är bara att göra en värdering utifrån varje moment.
Glöm aldrig att 40-90% av en försäkringspreme är omkostnader och vinst för bolagen.