Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka/torka kött  (läst 39 gånger)

Schwartz kalle

• -
Röka/torka kött
« skrivet: Igår kl. 22:02 »
Jag har gjort om spisen till en multifunktionell eldstad genom att koppla en täljstenskamin till spisen. Så jag eldar i kaminen och röken färdas genom ett järnrör och vidare in i spisens ask lucka, så spisens eldstad ger mig möjlighet att använda den för något i rök väg. Jag har redan rökt ett par tonfisk burkar i den och gjort tonfisk pulver av dem och det funkade.

Min fråga är kan jag hänga kött där inne och röka eller torka på samma sätt? (jag menar tonfisk är ju redan tillagade).

(Fråga 2) i så fall hur kan det påverka köttet om jag t ex eldar med återvunnet gammalt trä alltså vissa behandlade och vissa med faluröd färg osv?

Ljunghonung

• Västergötland
SV: Röka/torka kött
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 22:14 »
NEJ, det är väldigt olämpligt att röka eller grilla med behandlat trä.
Man kan röka med de flesta träslag, men enris är det vanligaste här i kring, varmröker mest. Men eldar du al, ek, bok, fruktträd så borde det gå utmärkt att röka med.

Vilken temperatur får du på röken?

Schwartz kalle

• -
SV: Röka/torka kött
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 22:44 »
Den har jag inte mätt men den kan ökas eller sänkas har jag märkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1037 gäster, 2 användare
ärt, Tove Turesdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser