Om du förmedlar tjänster och tjänar tid på andras tid så måste du ha någon egenskap eller tjänst som gör att andra vill underställa sig dig och ge dig sin tid. Du kanske är en bra försäljare som har ett stort kontaktnät och drar in mycket jobb? Varför skulle man annars vilja ha en mellanhand eller tredje part i sina affärer?
Ja, precis som att vissa är anställda idag medan andra är sina egna företagare. Man skulle kunna kalla det nya systemets arbetare för tidsslavar istället för löneslavar.
Nej, du kan aldrig skapa mer tid. Vi har alla fått en viss tid här på Jorden. Tidsmängden förblir konstant. Det är ett nollsummespel. Om jag ger dig av mitt tidssaldo så förlorar jag lika mycket som du tjänar. Däremot värderar vi alla vår tid på olika sätt och beroende på vilka aktiviteter vi sysslar med.
Det finns inget system som är säkert.
Eftersom tidsmängden förblir konstant så kommer det varken finnas inflation eller deflation. Man kan aldrig spekulera och skapa bubblor i detta system, till skillnad från Bitcoin.
Om jag skottar snö åt folk i kris så kan jag få många timmar för det, som jag sedan utnyttjar till att betala äpplen med när det är låg efterfrågan på dem. Eller helt enkelt byter till mig reda pengar, fram och tillbaka i takt med att tidsvalutan står högt/lågt i förhållande till vald valuta. Så nog går det att spekulera.
Det enda sättet detta system kan krascha är om alla som deltar i tidbanken går ur den. Då finns den inte längre.
Ja, vad händer om ingen intressant finns kvar som kan ge mig av sin tid när jag stoppat in en massa timmar?