Jag har en liten grupp höns (nu tre höns och en tupp) som jag haft sedan september 2023 då de kom till oss som kycklingar.
De har värpt på bra fram tills i våras (maj) då det avtog drastiskt. Då det samtidigt var mycket fjädrar så misstänkte vi ruggning. En av hönorna blev dock hängig, stod mest stilla, blundade och hade lös avföring (slemmig, genomskinligt och ibland gul som äggula). Åt och drack dock ändå. Efter drygt en vecka blev hon pigg igen och var tämligen frisk hela sommaren. Upplevde också att en av de andra hönorna hade liknande symptom men det var bara någon dag sen blev det bättre. Fortsatt inga ägg i sommar från någon av hönsen. Nu i september blev samma höna dålig igen på exakt samma sätt som tidigare och en morgon hittade vi henne plötsligt död. Nu har även den andra hönan, som jag också upplevt symptom på i våras, börjat bajsa väldigt löst. I princip bara en slempöl under henne. Än så länge ser hon inte medtagen ut men jag är orolig för att det är något smittsamt då det påminner om samma som den nu döda hönan hade.
Enbart en av hönorna har börjat värpa igen efter sommarens uppehåll. Denna höna har inte haft några sjukdomssymptom alls och har nu väldigt fin ny fjäderdräkt. Vilket ändå enligt mig tyder på att hon har ruggat, såsom vi misstänkte.
Jag har försökt söka om det finns någon sjukdom eller tillstånd som går i skov på detta sätt men jag hittar inget som riktigt stämmer överens.
Någon som känner igen detta?