Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka höns -vad kan det vara?  (läst 86 gånger)

Elayabgäv

• Norrbotten
Sjuka höns -vad kan det vara?
« skrivet: Igår kl. 19:53 »
Jag har en liten grupp höns (nu tre höns och en tupp) som jag haft sedan september 2023 då de kom till oss som kycklingar.

De har värpt på bra fram tills i våras (maj) då det avtog drastiskt. Då det samtidigt var mycket fjädrar så misstänkte vi ruggning. En av hönorna blev dock hängig, stod mest stilla, blundade och hade lös avföring (slemmig, genomskinligt och ibland gul som äggula). Åt och drack dock ändå. Efter drygt en vecka blev hon pigg igen och var tämligen frisk hela sommaren. Upplevde också att en av de andra hönorna hade liknande symptom men det var bara någon dag sen blev det bättre. Fortsatt inga ägg i sommar från någon av hönsen. Nu i september blev samma höna dålig igen på exakt samma sätt som tidigare och en morgon hittade vi henne plötsligt död. Nu har även den andra hönan, som jag också upplevt symptom på i våras, börjat bajsa väldigt löst. I princip bara en slempöl under henne. Än så länge ser hon inte medtagen ut men jag är orolig för att det är något smittsamt då det påminner om samma som den nu döda hönan hade.

Enbart en av hönorna har börjat värpa igen efter sommarens uppehåll. Denna höna har inte haft några sjukdomssymptom alls och har nu väldigt fin ny fjäderdräkt. Vilket ändå enligt mig tyder på att hon har ruggat, såsom vi misstänkte.

Jag har försökt söka om det finns någon sjukdom eller tillstånd som går i skov på detta sätt men jag hittar inget som riktigt stämmer överens.

Någon som känner igen detta?

Elayabgäv

• Norrbotten
SV: Sjuka höns -vad kan det vara?
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 20:15 »
Kan tillägga att hönan som nu fått slem till avföring har legat i redet några gånger senaste veckan, dock utan att det resulterat i några ägg.

Efwa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 09:08 »
Ja, det är ju väldigt svårt att svara på såklart.

Med hönor är det så här ibland. De ser lite hängiga ut, några dör av det och några piggnar till och lever ett helt liv eller en stund till. Svårt att veta då. Vi har våran höna som heter Hunden. Hon har haft gapmask, behandlades, blev hängig, lever vidare idag, fem år senare men har varit hängig i några dagar nu men piggnat till igen.
Samma med en annan av våra hönor. Jag tänkte faktiskt nacka henne för hon var så hängig att hon stod i ett hörn i nästan två veckor men av någon anledning blev det liksom inte av, hon var inte så hängig att det var akut. Hon är idag helt återställd av någon anledning.

Sedan har vi de hönsen som varit pigga  på förmiddagen, ätit, sprungit runt och sedan varit döda någon timme efter, utan spår av något.

Jag tror inte det finns någon sjukdom som gör att de tappar fjädrarna så där kan du ju iallafall tänka ruggning. Att de sedan hamnar i ruvläge och ligger i redet hela dagen (pigga dock men med lite mamma-dimma) är inte ovanligt. Under den tiden lägger de inga ägg.

Mina höns slutar lägga i september, även de unga som just börjat lägga, och börjar först i december lite smått igen. Det är tämligen normalt även om jag gärna ger dem långt uppehåll så är det lite frustrerande att köpa ägg. :-)

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 12:08 »
Så tråkigt!

Det låter ju som om hon haft mycket ont när hon står helt stilla och blundar. Och tråkigt om detta ev kan sprida sig till övriga flocken.

Här är bilder på olika hönsbajs och hur det kan vara kopplat till sjukdomar etc. Ganska bra men tas med en nypa salt såklart!
https://the-chicken-chick.com/whats-scoop-on-chicken-poop-digestive/

har du sett några maskar i avföringen?
Man kan göra träckprov och skicka till SVA så gör de analys på mask, coccider och lite annat som ger uttryck i avföring. Kostar 400 och man får bra info om ev. behandling och rätt maskmedel vid behov beroende på provresultaten och kan fråga fler frågor via mail. Kostar typ 400 sek. Rekommenderar varmt.

(TROR också man kan skicka in döda höns för utvärdering till SVA om man misstänker smitta med dldlig utgång. Kolla sva.se)

Eftersom de inte värper, kan det vara äggledarinflammation el. dyl? Skar ni upp den döda hönan och kollade hur det stod till därinne?
Jag hade försökt följa upp detta via SVA eftersom det drabbat fler än en höna, tråkigt att mista hela flocken och verkar också smärtsamt.

Hoppas du hittar problemet och att de piggar på sig!

Elayabgäv

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 14:22 »
Ja, det är ju väldigt svårt att svara på såklart.

Med hönor är det så här ibland. De ser lite hängiga ut, några dör av det och några piggnar till och lever ett helt liv eller en stund till. Svårt att veta då. Vi har våran höna som heter Hunden. Hon har haft gapmask, behandlades, blev hängig, lever vidare idag, fem år senare men har varit hängig i några dagar nu men piggnat till igen.
Samma med en annan av våra hönor. Jag tänkte faktiskt nacka henne för hon var så hängig att hon stod i ett hörn i nästan två veckor men av någon anledning blev det liksom inte av, hon var inte så hängig att det var akut. Hon är idag helt återställd av någon anledning.

Sedan har vi de hönsen som varit pigga  på förmiddagen, ätit, sprungit runt och sedan varit döda någon timme efter, utan spår av något.

Jag tror inte det finns någon sjukdom som gör att de tappar fjädrarna så där kan du ju iallafall tänka ruggning. Att de sedan hamnar i ruvläge och ligger i redet hela dagen (pigga dock men med lite mamma-dimma) är inte ovanligt. Under den tiden lägger de inga ägg.

Mina höns slutar lägga i september, även de unga som just börjat lägga, och börjar först i december lite smått igen. Det är tämligen normalt även om jag gärna ger dem långt uppehåll så är det lite frustrerande att köpa ägg. :-)

Tack, det var ändå lugnande att höra. Jag som inte haft höns så länge och har en så pass liten grupp höns kan nog säkert överanalysera lite ibland. Det blir så påtagligt när någon är hängig eller slutar värpa och märks så väl när de är så få.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
Elayabgäv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser