Ja, det är ju väldigt svårt att svara på såklart.
Med hönor är det så här ibland. De ser lite hängiga ut, några dör av det och några piggnar till och lever ett helt liv eller en stund till. Svårt att veta då. Vi har våran höna som heter Hunden. Hon har haft gapmask, behandlades, blev hängig, lever vidare idag, fem år senare men har varit hängig i några dagar nu men piggnat till igen.
Samma med en annan av våra hönor. Jag tänkte faktiskt nacka henne för hon var så hängig att hon stod i ett hörn i nästan två veckor men av någon anledning blev det liksom inte av, hon var inte så hängig att det var akut. Hon är idag helt återställd av någon anledning.
Sedan har vi de hönsen som varit pigga på förmiddagen, ätit, sprungit runt och sedan varit döda någon timme efter, utan spår av något.
Jag tror inte det finns någon sjukdom som gör att de tappar fjädrarna så där kan du ju iallafall tänka ruggning. Att de sedan hamnar i ruvläge och ligger i redet hela dagen (pigga dock men med lite mamma-dimma) är inte ovanligt. Under den tiden lägger de inga ägg.
Mina höns slutar lägga i september, även de unga som just börjat lägga, och börjar först i december lite smått igen. Det är tämligen normalt även om jag gärna ger dem långt uppehåll så är det lite frustrerande att köpa ägg. :-)