Ja, vaxet verkar gå att använda till det mesta men bultar har jag inte hört innan.
Men jag funderade mer på hur du gör för att få bort allt yngel, honung och pollen från ramarna så att du kan smälta ner vaxet? Med LN är det ju bara att flytta upp yngelramarna ovanför spärrgallret låta alla yngel kravla ur och sen slunga och smälta ner vaxet. Dadantramarna får ju inte plats i en 3/4?
Jag är i liknande sits som du. Ska starta upp ett par samhällen till våren och börjar planera, köpa in begagnat och bygga nu under sommaren.
Jag tänkte köra Dadant 12 Ramars som yngelrum, och sedan använda Langstroth Shallow som skattlådor. (Shallow är vanligt utomlands.)
En Dadant-ram går på två shallow-lådor. Lådorna är 145 mm höga, tillsammans 290 mm alltså. 145 mm är ett standardmått att köpa som bräda dessutom, vilket underlättar när man snickrar ihop egna lådor. En Dadant-ram är 286 cm hög. Det jag läst till mig är att just Dadant-storlekarna är perfekta som yngelrum. Inte för stora, inte för små.
Alternativt att jag faktiskt kör 2 stycken Shallow som yngelrum. Men då blir det lite meck när man ska kolla 24 ramar istället för 12. Men det kanske inte för så mycket när man har få bikupor.
Mått på lådor
Dadant 464 x 294 x 464 mm | 12 Ramar | 39 kg honung
Shallow 464 x 145 x 464 mm | 12 Ramar | 16,9 kg honung