Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med olika mått på ramar i yngelrum och skattlåda?  (läst 156 gånger)

Bender

• -
Hej,
Jag är nybörjare inom biskötsel och har precis gjort min första avläggare med skräckblandad förtjusning.

Jag tänkte försöka fatta mig kort men upptäckte ganska snart att det drog iväg ju mer jag skrev! Det här med biodling är verkligen komplext. Frågeställning utan att läsa hela inlägget finns längst ner.

Jag håller samtidigt på med en nybörjarkurs och jag märker att det lätt blir tips efter hur man gör i just den lokala kretsen och missförstå mig inte nu utan kursen har så långt varit fantastisk och jag lär mig så mycket nytt och får bra svar på frågor och stöd från mina mentorer men jag är ändå lite nyfiken på att höra hur ni andra gör.

Just nu har jag fått tipset att köra på frigolitlådor i lågnormal size och jag tror att det är smart när man lär sig. (Är inte tokig i plast direkt och konstgjorda material så jag tenderar att gå över till trälådor vad tiden lider.) Majoriteten verkar ju ha just LN och det underlättar i nuläget när jag har få samhällen och kanske handlar begagnat eller skaffar fler samhällen?

Men jag läser mycket böcker och forum och jag tycker att det känns som att LN kanske är ett lite för litet format och framförallt som yngelrum? Att det kanske inte ens räcker med 2st LN som yngelrum? Visst bina klarar sig men jag vill att dom ska ha det bättre än "klarar sig". Av vad jag läst så verkar stora yngellådor att föredra förutom tyngden då kanske? Så som dom kör här så verkar det vanligaste att dom har en LN som yngellåda och frekvent gör uppflyttningar för att hela tiden kunna använda utbyggda ramar till skattlådor och sedan smälta ner vax som börjar bli smutsigt för att motverka sjukdom och enkelt hålla sig till ett ramformat. Men jag tycker att detta känns mer smidigt för biodlaren än för bina? Jag kan ju även ha missat att dom växlar upp till två LN som yngelrum mot sommaren. Jag är ju som sagt nybörjare.

Jag har verkligen nördat olika storlekar ett bra tag nu och faller hela tiden tillbaka på att jag skulle vilja köra Dadant som yngelrum (Kanske ännu större till och med) och sedan LN som skattlådor. Alternativet skulle ju vara att köra 3/4 istället för LN.

Så till frågan... Ni som kör olika storlekar på yngelrum och skattkista. Hur byter ni ut det utbyggda mörka vaxet i yngelrummet? Uppflyttning till skattkista borde väl bli omöjlig?
« Senast ändrad: 03 jun-25 kl 15:09 av Bender »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Man städar bort det och använder det till något man behöver det till.
Jag har vax till att lossa bultar som sitter fast.
Värmer och smälter in vax som glidmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bender

• -
Ja, vaxet verkar gå att använda till det mesta men bultar har jag inte hört innan.

Men jag funderade mer på hur du gör för att få bort allt yngel, honung och pollen från ramarna så att du kan smälta ner vaxet? Med LN är det ju bara att flytta upp yngelramarna ovanför spärrgallret låta alla yngel kravla ur och sen slunga och smälta ner vaxet. Dadantramarna får ju inte plats i en 3/4?

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser