Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenburet värmesystem?  (läst 131 gånger)

Erik Forsman

• Uppland
vattenburet värmesystem?
« skrivet: Igår kl. 15:32 »
Hej alla! Underbart att vara här med er och slippa alla beskäftig byggahus(se) människor med till synes oändliga resurser som bara tänker köpa, trycka på en knapp på nätet och lägga ner 100 000-tals kronor på certifierade konsulter och hantverkare och alltid följa alla regler, rekommendationer till punkt pricka och aldrig tänka utanför boxen eller i banor av DIY-lösningar och som allt som oftast kommer med spydiga kommentarer så fort man avviker det allra lilla minsta, pust.

Tänkte höra om det går att bygga ett vattenburet värmesystem (radiatorer) med en vattenmantlad kamin, ackumulatortank till ett liten stuga (enplans) max tre radiatorer själv? Finns det enklare lösningar?

För det första har jag redan en vedspis (äldre Husqvarna 3027) tänkte först om man kunde bygga om/ut med en vattenmantel så slapp man köpa/byta till vattenmantlad kamin och än värre mura in den i murstocken vilket kräver en bygganmälan osv vilket kostar massor pengar, men övergav iden.

Så det första gäller att köpa en begagnad vattenmantlad kamin och ackumulatortank. Dessa kommer att stå i köket; men först den övergripande iden:
en värmeväxlare: i regel ett rör inne i kaminen som värms av eld med ingång och ut gång -> tank. Ok, hur får man då varmvattnet in till tanken (fyller man den först?) om de står bredvid varandra (ej fall) vad händer om tankens ingång ligger i nivå över kaminen? krävs det pump då var sätter man den i så fall? Eller man man tänka sig en liten vattenpanna nära vedspisen t.ex. elpanna behållare av stål/koppar som värms av spisen?

Sedan hur trycksätter man systemet? Kan man använda PEX-rör? Behövs ett expansionskärl och bör det då vara placera högst upp i systemet för att då hantera värmens utvidgning, men vatten utvidgar sig ju vid kyla?

Om det blir för varmt, behövs någon ventil? Var då? Skall radiatorerna var kopplade via varandra i en slinga? Säg att man vill stänga av radiatorn i sovrummet, men ha den på i vardagsrummet, går fungerar det då om de är kopplade i varandra?

Mycket frågor men kanske bättre att ställa alla på en gång? Någon som byggt själv?

Tacksam för svar!

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: vattenburet värmesystem?
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 19:29 »
Spännande!
har själv snurrat runt där och insett att jag fastnar hela tiden på vad som händer när värmen inte tillsätts. Då bör väl systemet kunna frysa vid stark kyla tänker jag. Så nu jobbar jag för att se till att huset/timret ackumulerar så mycket värme det går. Sen försöka minska avkylningen av timret utifrån på ett fuktsäkert sätt.

Det är väl där någonstans jag är just nu :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 20:13 »

Tänkte höra om det går att bygga ett vattenburet värmesystem (radiatorer) med en vattenmantlad kamin, ackumulatortank till ett liten stuga (enplans) max tre radiatorer själv?

Kan man använda PEX-rör?
Javisst kan man installera ett litet vattenburet system själv.

Klart att man kan använda pex, men slangen tål ju inte så mycket värme permanent så några tåligare rör( i mitt fall koppar med egen lödda krökar och kopplingar) åtminstone närmast eldstaden är nog att föredra.
Förr gängade man ju grova järnrör  tätade med linblånor och lät värmen självcirkulera från kökspannan det har jag inte provat men jag tänker att det är en bra modell att kopiera om man vill bygga värmesystemet själv i sin egen takt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 20:20 »

Sedan hur trycksätter man systemet?

Vattenfyller det! Enklast tycker jag det är att ha ett vattenfyllt öppet rostfritt expansionskärl på vinden, ett rör rakt ner till eldstaden och ett rakt upp genom taket om pannan/ kaminen skulle koka.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 20:23 »
Spännande!
har själv snurrat runt här och insett att jag fastnar hela tiden på vad som händer när värmen inte tillsätts. Då bör väl systemet kunna frysa vid stark kyla tänker jag.
Man kan ju ha glykol blandning i värmesystemet precis som i fordonskylare.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 08:15 »
Tack sayerbýr och fri för svar. Saknar dock vind, enplans stuga (ca 45 kvm - max). Har så klart läst på hur mycket som det bara går, och alla rekommenderar en tank på typ 2500 liter, men med tanke på att stugan är så liten, skulle en tank på 500 liter räcka gott och väl.

Med tanken på vikten på tanken (och den bör stå längre) kan den då vara nedgrävd utomhus i en typ hundkoja (isolerad) och expansionskärlet kanske på taket? Kanske inte fungerar men får då placeras så högt det går och i köket är det lågt i tak, men något höge i angränsade rum. Går det att placera kärlet där om röret då blir krökt?

Jag tänkte just PEX mellan radiatorerna, inte där temperaturen är riktigt hög. Sedan är glykol-blandning ett sätt att klara minusgrader, men är tämligen giftigt och springer något läk finns förgiftningsrisker (djur). I vårt fall är ingen risk, för vi tänker flytta ditt och kommer då att elda långt in i maj och starta upp eldandet så fort det blir kylig väder, så vatten fungerar bra. Så hur går man vidare (för att utvärdera om det är realistiskt, ekonomiskt). Typ: Vad kostar det att installera en vattenmantlad kamin? Det måste tydligen göras av en auktoritet och måste muras in i murstocken? Frågade DeepSeek: 

Bara installationskostnaden för en certifierad firma med material + arbete kan ju gå på allt mellan 25 000 - 60 000 kr beroende på komplexitet. Sedan tillkommer bygglovsansökan: 1 500 – 4 000 kr samt kontrollant/inspektionsavgift på mellan 1000 –3 000 kr.

Sedan eventuella extra kostnader om murstocken behöver förstärkas: 5 000–20 000 kr. Köper man allt av en firmra som istalerar hela värmesystemet (typ kompispris - varmvattenberedare buffertank etc) som lägst räknat möjligen mellan 10 000–30 000 kr.

Totalt ungefärlig kostnad för en ytterst enkel installation: kanske 50 000–80 000 kr inkl. allt: kamin, installation och bygglov osv. Frågan är hur mycket kan man göra själv och är det värt pengarna, jobbet? Hur mycket ved kan man inte få för 80 000 kr? 

Kanske det räcker med att köpa en begagnad (eller ny på Amazon) ved kamin och ta kostnaden att installera den? En sådan låsning har en stigande rökkanal man kan göra många roliga saker med:

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 08:21 »
Om man skippar hela iden med ett vattenburet system och istället maximerar vedkaminens värmeutstrålning, hur får man då värmen att spridas så effektivt som möjligt ut i hela stugan? Borra hål i väggar och leda värmen via rör och fläktar? Låter ineffektivt. Någon som har effektiviserat detta på ett smart sätt! 

Återigen, tack för svar! 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 09:02 »
Många frågor som det finns många svar på i vardera fall :)

Det är rätt enkelt och billigt att köpa en begagnad köksspis/kamin som man kopplar ihop med en tank (750 liter är en bra kompromiss) som man sätter nära. Använder man "grova" kopparrör så får man tillräcklig självcirkulation för att kunna elda svagt (ifall strömmen går och man inte har backup på den), men en cirkulationspump krävs om man skall kunna elda normalt. Öppet system är enklast, med ett rör rakt upp till ett expensionskärl och sedan ut på taket. Pannan kommer att sjuda lite tidigare än om du kör med slutet system, men öppet system är i princip idiotsäkert. Jag skulle inte använda PEX till radiatorerna, för förr eller senare går de sönder.

Vill du inte ha vatten som värmebuffrande massa så kan du ju köra med sten. Akta dig för att falla för täljsten, onödigt dyrt. Värmen flyttar sig bra om man har dörrarna öppna.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #8 skrivet: Idag kl. 10:49 »
Tack, tack "Själv är bäste dräng" för bra svar/tankar.

Du nämner "en begagnad köksspis/kamin" antar att du menar en vattenmantlad? Har ju redan en vedspis, kan man inte utnyttja den på något fiffigt sätt? Montera/ansluta grova kopparrör någonstans för värmeväxling och koppla till en tank? Då skulle ju kostnaden blir nära noll i jämförelse. Borde gå! 

Du nämner vidare: "får man tillräcklig självcirkulation" Ett rör från kamin kopplat överrest till tanken och en underst, då tillbaka till kamin? Behövs du en cirkulationspump eller menar du ut till radiatorerna? Sätter man den direkt på utgörande varmvattenrör till radiatorerna? På radiatorerna skall varmvattnet in överst och kallröret längste ner som då bildar en cirkulation tillbaka till tanken?   

Du nämner vidare ett öppet system - betyder det ett expansionskärl med ett rör (smalt?) ut, fritt typ? Måste  röret till expansionskärlet  vara riktat rakt upp? Kan det luta/böjas? Skulle den här cirkulationspumpen duga: https://www.amazon.se/100-varmvatten-cirkulationspump-tyst-kopplare/dp/B0CBKDZFX8/ref=sr_1_2?crid=2TBL8PVHU8IKE&dib=eyJ2IjoiMSJ9.4twwiYGNMh8YsRjHisxZjURWOGjRnvEaYUjwIsYrR-DPhi63PKOrj0pe1L-xbA2zoMycePqG76WSSAm6uisKu9TMdwVRasfxOb6VBHqXykqBEo5C3KpWC1ISYCBKiFcoN7LTvcftHcGee7nds9slH-l63f4C4MW8cxuHvpSzUpbd6Kb-SORRGrOGxZPdVnBBTHOiLCZddUOg7nf_xesCTzwh4PHlb7WsxTqYxsoes3AZzKohTGgR3i94peVFQLOCVkC1UfvPuUUQy9yLNvVUuKXcTsp6d5YVZU4P1jHiWjY.Djt73Yy9SrJrAQqjjZDHAlTUYnpujscE71XmT4jyUh8&dib_tag=se&keywords=cirkulationspump+radiator&qid=1747903885&s=garden&sprefix=cirkulationspump+radiator%2Cgarden%2C75&sr=1-2
 Tacksam för svar!
« Senast ändrad: Idag kl. 10:56 av Erik Forsman »

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 11:04 »
Skulle detta expansionskärl duga:

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare
Schwartz kalle, Erik Forsman, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser