Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inga mer skator(tror vi)  (läst 9670 gånger)

Lena M

• Gäst
inga mer skator(tror vi)
« skrivet: 09 jun-07 kl 12:37 »
Hej ! jag hade ju prblem med skator som åt upp våra ägg.
Vi byggde ett "kråkbås", och fångade med hjälp av en bit älgkött, en skata /natt i 3 nätter!! Nu syns inga skator här mer! Sök på kråkbåset på google,så hittar du ritning på en fiffig fälla!kackel i hönsgården! Lena M

LEK

Re:inga mer skator(tror vi)
« Svar #1 skrivet: 09 jun-07 kl 21:52 »
Hej!
tyvärr kan jag inte riktigt förstå hur man kan hålla vissa djur i inhägnad och vårda dessa ömt med god, bra mat, städade utrymmen och medicin vid behov osv. medans man dödar djuren utanför om de gör nå´t man inte gillar. Hade jag varit i dina kläder hade jag nog valt att anpassa min hönsgård så att skatorna inta kan komma åt äggen. Kan inte förstå varför dessa djur inte har rätt till sitt liv...
MEN jag DÖMMER ingen!!! Bara ifrågasätter handlandet och tankegången...

Tingstad

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-07 kl 22:35 »
Hej LEK,
Vad är skillnaden mellan att "döma" och att "ifrågasätta" både "handlandet" och "tankegången"?
/Daniel

LEK

« Svar #3 skrivet: 09 jun-07 kl 22:44 »
Ifrågasätta handlar om att vilja ha en diskussion att döma handlar om att tala om att något är fel, fel, fel...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-07 kl 23:26 »
Jag kan säga med en gång att jag aldrig kan tänka mig att ta död på, eller skada skatorna.
Säger som LEK, jag hittar andra vägar att hålla skatorna från äggen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-07 kl 09:42 »
Och här har vi en sann djurvän !

Det finns bra fällor för skator, kråkor och dylikt.
Fånga in dem och häng upp som föregående exempel.
Det är en ett väl beprövat metod. Har dem ungar tar man två flugor i en smäll ju.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 10 jun-07 kl 12:26 »
Här är vi glada åt skator och kråkor, dom "jobbar" som vakthundar här. Dom för ett hiskeligt väsen så fort höken visar sig i närheten.Hönsen har lärt sig när  höklarmet går.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Blomme

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jun-07 kl 21:15 »
Och här har vi en sann djurvän !

Nej jag är ingen djurvän i det hänsendet. Svartfåglar är inga vänner till mig.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 11 jun-07 kl 21:06 »
Nej man kan ju inte älska allt och alla, men därifrån till att medvetet låta fågelungar (svarta eller ej) svälta ihjäl övergivna i ett bo är bara för magstarkt. Tycker jag. Räknar mig som djurvän :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jun-07 kl 21:30 »
Men hur gör man då om man har skator som snor ägg i redena?? ...Och man vill ha hönsen frigående?
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 21:30 av Helenan »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jun-07 kl 21:39 »
Förbjudet att avliva skator nu!!
1 juli - 15 april får de jagas, om du ska bedriva skyddsjakt får du söka tillstånd.

Oetiskt att bryta mot jaktlagen dessutom är det djurplågeri.

LEK

« Svar #11 skrivet: 11 jun-07 kl 23:26 »
Hej!
jag förstår att du har problem med att skatorna tar dina ägg. Klart att det inte är kul! För länge sedan läste jag i någon tråd om någon som hängde plastband för ingången till hönshuset. Det tog någon dag innan hönsen vågade gå igenom med tillslut glorde de det men inte skatorna. Du får försöka vara snabb att plocka äggen annars. Jag vet :D gör ett "drapperi" av aluminiumfolie som rasslar och blänker... KAN fungera!
Man måste vara finurlig och kreativ ;D

8zw

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 jun-07 kl 00:04 »
Men skator vågar väl sig inte in om man bara har en liten hönslucka in?
Påfågelduvor.

Drevern

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jun-07 kl 06:54 »
Jag tror inte att man behöver söka tillstånd för skyddsjakt längre. Jag kan inte förstå varför man inte kan vara djurvän och ändå döda djur. Skulle vi som dödar djur per automatik vara djurhatare för att vi dödar djur? Det blir i min värld ett märkligt resonemang. Varför skulle det vara skilnad på att vi som människor dödar djur än att djur dödar djur? ???

LEK

« Svar #14 skrivet: 12 jun-07 kl 08:09 »
Oj, vad du tog i... Nu tror jag inte att det hela handlade om huruvida vi är veganer och andra är mördare precis. Allt handlade om en diskussion om det är rätt att döda fåglarna utanför buren bara för att de inkräktar på fåglaran innanför buren. JAG tycker de har lika stort berättigande som mina höns, jag har däremot inte sagt att alla som inte håller med mig inte är djurvänner. Var o en gör väl på sitt sätt men det är väl aldrig fel att diskutera sina ståndpunkter, eller?
ALLTID ska denna diskussion om djurhatare, mördare osv komma upp, löjligt!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jun-07 kl 08:28 »
Jag tycker så här. Vi har massor av vilda djur, både skator och andra, som bor och lever i skogen runtomkring. Det är bara trevligt. Men vi har också tama djur, och området alldeles intill (och i, för sjutton) deras bostad måste man hålla någorlunda fredat, annars är det bara att lägga ner djurhållningen.

Om råttor bosätter sig i ladugården tycker nog de flesta att det är OK att döda dem.

Johone

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 jun-07 kl 08:48 »
Men skator vågar väl sig inte in om man bara har en liten hönslucka in?

Det kan jag skriva under på att de gör...pickar sönder skalet på äggen...äter upp innehållet. >:(
Och radio funkar inte...efter att ha haft den på i ngn vecka och skatorna fortsätter att röva. :-\

Nu har jag satt upp en Uggla och målat i extra starkt kring ögonen med röda och gula ringar runt pupillen. Hört att man har dessa på båtarna för att hålla undan måsar.
Värt att testa ....sen återstår bara bössan!

Drevern

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 jun-07 kl 08:50 »
Jag tycker inte att det är löjligt. Du hävdar väl att skatan inte skall dödas därför att den har ett värde som djur. Eller är det så att den kan dödas trots sitt värde som djur? Om det är det sistnämnda som gäller så kunde du väl besparat dig det första inlägget du skrev? Jag tycker det låter som en ambivalens i ditt resonemang.......och först då blir det löjligt.

LEK

« Svar #18 skrivet: 12 jun-07 kl 08:51 »
Citera
Om råttor bosätter sig i ladugården tycker nog de flesta att det är OK att döda dem

Ok, det är klart att det är så! Jag vidhåller ändå att det är värt att diskutera vilka andra möjligheter det finns än just att ha ihjäl skatorna. Det finns ju lite olika knep att testa.

« Senast ändrad: 12 jun-07 kl 08:54 av LEK »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 12 jun-07 kl 08:56 »
Men hur får ni in skatorna i hönshuset ?
Matar ni hönsen ute, så att skatorna "kommer på" att det finns godsaker utanför hönshuset och sedan inne hos hönsen !?

Vi har nämligen mycket skator och har dörren öppen in till hönshuset, men aldrig (inte på 20 år) är det någon skata som varit därinne hos hönsen och snott ägg ?  (förutom jag då  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser