Hej!
tyvärr kan jag inte riktigt förstå hur man kan hålla vissa djur i inhägnad och vårda dessa ömt med god, bra mat, städade utrymmen och medicin vid behov osv. medans man dödar djuren utanför om de gör nå´t man inte gillar. Hade jag varit i dina kläder hade jag nog valt att anpassa min hönsgård så att skatorna inta kan komma åt äggen. Kan inte förstå varför dessa djur inte har rätt till sitt liv...
MEN jag DÖMMER ingen!!! Bara ifrågasätter handlandet och tankegången...
Ja jag vet ju inte varför trådstartaren håller fåglar, en del håller dem för att de är fina och titta på eller för att de har ett behov av att vårda.
Jag för min del håller dem för att kunna få mat på bordet i form av fågel och ägg.
Alltså är jag intresserad av att försvara denna födokälla när annat rov än mig själv vill dela den med mig.
Egoistiskt? Ja kanske, men även en förutsättning för att säkra mina egna måltider.
Det tar mig 6 månader och en massa foder att föda upp kycklingar som kan producera min familjs proteinbehov. Jag tänker inte stå och se på när dessa tas av daga av varken rovfågel, räv, tvättbjörn, björn, skunk, opossum eller coyote.
Du kan se det som oetiskt att värna om gårdens djur och sätta dom framför viltet. Under veckan som gått har jag skjutit 9 tvättbjörnar som tillsammans tagit livet av 83 av mina fåglar. Senast inatt/morse sköt jag två.
Hade jag inte gjort det hade jag inte haft några fåglar kvar.
Det är lätt att säga att man ska "passa sina fåglar" istället för att bedriva skyddsjakt på rov som tar död på dem, och jag passar nog fan, men hur många timmar orkar man egentligen passa? Även människor behöver sömn.
Oftast kommer kommentarer som dina från folk som inte själva har djur att skydda. De är välkommna att komma hit och hjälpa mig att plocka upp kycklingdelarna och huvudena tvättbjörnarna har lämnat efter sig.
/Fred