Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare...  (läst 13014 gånger)

Margit

• Gäst
Nybörjare...
« skrivet: 08 jun-07 kl 15:18 »
Hej!
Jag har tänkt skaffa 2-3 st. dvärgkochin hönor. Tupp kan jag inte ha då jag bor i ett villaområde. Jag hade tänkt ha dem i en inhägnad som är drygt 2 kvadratmeter stor, i vårt före detta pannrum i källaren. Golvet och väggarna är av cement och det är fullhöjd i taket. Dagsljus kommer in via ett fönster i en dörr, och vanlig takbelysning också förstås. Utevistelse dagtid i "utebur" med liten inhägnad, kanske kan de gå lösa korta stunder under uppsikt (tomten är endast 300 kvm) men inte jämt för jag har både hund och katt...mina frågor är:

1. Tror ni att det kan fungera att ha dem så här?
2. Kan man transportera dem i en transportbur för katt? Jag hämtar med bil (har AC), hur långt kan man tänka sig att åka?
3. Om golvströet är kutterspån, kan jag lägga avfallet i varmkomposten? Luktar det mycket? (tänker på grannarna).
4. Kan de gå ute även på vintern?, jag bor i närheten av Göteborg så det brukar ju inte vara så kallt...
5. Är det för lite med två st. hönor, jag menar de är ju flockdjur.

Jättetacksam om ni har tips att ge mig!!!!
Mvh

Helenan

• Gäst
Re:Nybörjare...
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 19:52 »
1. Ja bara det inte är för varmt i pannrummet. Ivårt blir det över 20 grader. Det tror inte jag är så bra. Om det är för varmt på vintern vill de inte gå ut då skillnaden blir förstor. Du har väl en lucka så de kan gå ut eller ett fönster eller något?

2. Ja det kan du. Om det är en någorlunda stor bur kan du få in två hönor.

3. Om du har en gödselbräda under nattpinnen kommer det inte mycket gödsel i golvströet så då kan du lägga det i varmkompost men du fyller väl hela komposten då.

Det som är på gödselbrädan luktar så det har jag i en tunna med lock som jag täcker med jord.

4. Ja det kan de. Mina går ut året om i stockholm om det inte är mycket snö.

5. Jag tror de trivs bäst om de har en tupp men annars är det väl bäst att de är fler än en. Jag hade en ensam nyss - medan alla andra ruvade - och hon verkade stortrivas!

Lycka till!

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 20:38 »
Tack för tipsen! :)
Vi har fjärrvärme numera så pannrummet är svalt, skulle tro runt 14-15 grader på vintern. När du har lagt gödslet i tunnan med jord kan du lägga det i rabatterna sedan då, eller vad gör du av det? Jag har blivit erbjuden vuxna dvärgkochinhönor som är två år, eller kycklingar av varierande ålder. Kanske är det bäst att skaffa unghöns för att få dem så tama som möjligt? jag vill ju att de ska kunna vänja sig vid hunden osv.
Alla tips mottages tacksamt, jag har velat ha höns i hela mitt liv och nu när jag börjar närma mig 40 år så tänker jag göra ett försök...maken tvivlar lite så det är viktigt att det blir så bra som möjligt!

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 21:44 »
Visst. När det legat ett halvår i tunnan lägger jag det i rabatten. Golvströt som inte går åt i kompost och för att blanda i tunnan kör jag till sopen :-[

Jag skulle satsa på så unga kycklingar som möjligt. Då vänjer de sig vid hund och att vara två bäst. Mest är det väl hunden som måste lära sig att inte jaga hönorna.
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 21:46 av Helenan »

Lena A

« Svar #4 skrivet: 09 jun-07 kl 11:18 »
Det kommer säkert att gå bra!  :D Att ha höns är det roligaste som finns.  ;D

När jag har hämtat mina hönor har jag bara tagit dem i en låda med halm i botten. De har åkt i bilen högst 2 timmar.

Som Helenan säger skulle jag också rekommendera att du har någon sorts bräda under sittpinnarna, så att den mesta gödseln samlas där. Golvet hålls då renare och det är lätt att skrapa av gödseln på brädan. Jag har kutterspån i mitt hönshus, både på golvet och på gödselbrädan (så att gödsel inte fastnar på brädan).

Jag tror nog att det går bra med två dvärgkochin. Vill du har tre stycken, tycker jag du ska skaffa tre samtidigt så att inte den 3:e mobbas om du skulle skaffa den senare. Hönor kan vara ganska "bitska" mot varandra.

Jag vet egentligen inte vilket som är bäst, att skaffa vuxna hönor eller unga hönor. Fördelen med de vuxna som du erbjudits är väl att de känner varandra och, så att säga, hör ihop redan. Jag tror det är en smaksak vad du själv föredrar. Jag har skaffat både vuxna hönor och fått egna kycklingar som vuxit upp här.

Har du en lucka som du kan öppna till utegården? Hur stor kommer själva utegården? De kommer säkerligen att gå ut även på vintern, men kanske inte om det är djup snö. Jag tror att du kan ha dem ute på tomten både med hund och katt. Vår katt har fått sig ett par nyp av hönorna och ger sig inte på dem numera.  ;)  Jag tror hönorna är litet för stora för att han verkligen ska kunna skada dem, men det är nog olika mellan olika katter.

Berätta hur det går för dig! Som sagt, hönor är det roligaste som finns.  ;D Jag tror nog maken kommer att tycka de är söta och trevliga!  ;)
« Senast ändrad: 09 jun-07 kl 11:23 av Lena A »

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jun-07 kl 16:48 »
Tack Lena A för peppande ord!! ;D
Nu har jag reserverat mina dvärgkochintöser och jag är jätteglad och förväntansfull!! Ska hämta "mina små" v. 27 och jag kan knappt bärga mig.  :D

Jag har ingen lucka i dörren, tyvärr, så de kan inte gå ut och in som de vill men tanken är att de ska vara instängda nattetid och dagtid ska de ha en utebur med inhägnad samt få ströva fritt under tillsyn.
Har ett par praktiska frågor, har försökt hitta svaren på tidigare trådar men inte lyckats. Dumma frågor kanske.. :-[men jag undrar hur högt sittpinnarna ska sitta? Är 50 cm lagom för den lägsta pinnen? Det är ju tämligen små hönor. Hur många "höjder" rekommenderas eller räcker det med en sittpinne när det bara är 2-3 st.? Tjockleken på sittpinnen?
Hur långt/högt kan de flaxa iväg? Min trädgård är inhägnad men inte med så högt staket, är risken stor att de "rymmer"?
Har förresten kontrollerat temperaturen i utrymmet där hönorna ska bo, och i dag när det är över 30 grader varmt ute så är det 19 grader inne, det är väl OK?

Många frågor...

Lena A

« Svar #6 skrivet: 09 jun-07 kl 17:37 »
Hönorna måste vara inne på natten pga fara för rovdjur osv. Är de ute och spatserar på dagen, så går de in självmant på kvällskvisten. Det brukar vara vid 18-19-tiden numera hos mig men mycket tidigare på vintern. Det beror ju på ljuset.

Uteburen där de är dagtid bör ha någon sorts nät som skydd för höken. Jag vet inte hur du bor men din utegård är kanske under flera träd och ett nättak för utegården kanske inte är nödvändigt. Min utegård är ståhöjd för mig och jag tror inte att de skulle kunna flyga bort, men jag har ju nät, som sagt.

Jag har tre sittpinnar till mina för tillfället 5 höns och en tupp. Den nedersta är ca 1 -1,5 meter upp med gödselbord under. Jag har en "trappa" gjord av en bräda från golvet diagonalt upp till sittpinnen. Någon höna använder trappan för att gå upp till sittpinnen men ett par flygflaxar upp.  ;D Jag skulle tro att det räcker med en pinne för dina två hönor men det ger ju mer variation om du har två. Hur ser pannrummet ut? Rektangulärt? Om du fäster pinnarna på långsidan, kanske det blir för trångt för hönorna. Mina pinnar är drygt 1,5 meter långa.

Jag har vanliga grenar som sittpinnar. De är 5-6 cm i diameter. Pinnarna ska inte vara fyrkantiga har jag läst.

När det är så här varmt ute, blir hönshuset varmt för mina stackars höns. De tycker nog det är alldeles varmt stackarna  :-\, men det fungerar. Dina 19 grader bör alltså inte vara några problem.

Har du tillfälle bör du skaffa dig "Höns i trädgård" av Karin Neuschutz och/eller "Höns" av Karin Neuschutz och Kristina Odén. Du får en hel del matnyttig information om höns, kycklingar, foder, bostad osv i dessa böcker.  ;D

Det finns inga dumma frågor...... :)

Vilken färg är det på dina kommande töser? Vi väntar på kort när det blir dags.  :D

Lena A

« Svar #7 skrivet: 09 jun-07 kl 18:16 »
Ytterligare vad gäller pinnar.

Jag var just ute och kollade mina pinnar. Den understa sitter i "brösthöjd" (min  ;)). Vitsen med att inte ha dem för lågt är att jag vill kunna gå under gödselbordet och göra rent på golvet utan att behöva böja mig alltför mycket.  ;). Dessutom bör hönorna kunna flaxa och sträcka på sig under och då låter 50 cm litet för lågt.

Det är bra att täcka gödselbordet med en "nätram" som du kan lyfta upp för att skrapa bort gödseln på gödselbordet. Nätramen gör också att hönorna inte går omkring i själva gödseln. Nätet till ramen bör vara så smått att gödseln går igenom men att hönornas kan gå ovanpå (så att fötterna inte går igenom nätet) utan att göra sig illa.

Vad har du tänkt göra med reden? Du bör nog ha två reden. Mina dvärgkochin är bra ruvare och det gör de ju även utan tupp. Ligger en höna och ruvar bör den andra ha tillgång till ett rede för äggläggning (tycker jag, men det finns kanske olika uppfattningar om det  ;).

Tips till utegården medan jag tänker på det. Hönorna sprätter ganska bra och ha gräs är svårt, för det sprätter de bort ganska snabbt. När vi är borta på dagen och hönorna inte får gå ut (utan bara i utegården) brukar jag kasta in några uppgrävda grästuvor till dem. Jag har också diverse grenar, större stenar, sly och annat som gör att de kan få sysselsättning i sin utegård.

KackeliKajsa

• djurälskare (:
« Svar #8 skrivet: 10 jun-07 kl 21:00 »
Hej Margit ! Vad kul att du ska skaffa höns ;D. Det vill jag med, men jag hittar inga att köpa :-\.
 Vart ska du hämta dina höns?  :-[.   Mvh Kajsa.

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-07 kl 22:11 »
Hej! :)
Ett tips är att gå in på Blocket, sök på dvärgkochin! Jag var precis inne där och det fanns en annons från någon i Gävleborg i alla fall. Gör ett försök! ¨Jag håller tummarna för dig ;)

Själv har jag beställt från en tjej på västkusten så det är nog lite för långt bort  :-\

Lena A

« Svar #10 skrivet: 11 jun-07 kl 08:57 »
Du kan också sätta in en annons här på forumet under "Djur sökes".

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 11 jun-07 kl 15:39 »
Hej!  :)
Nu har jag några frågor till. Håller på och ordnar värpreden åt de kommande hönorna, men är osäker på hur stora de behöver vara även när det gäller höjden.
Jag har tagit två gamla trälådor och satt på varandra, den ena som botten och den andra som ett "lock", med en skiljevägg emellan. Utrymmet blir c:a 25 x 25 cm i botten och 30 cm på höjden, räcker det tro? Öppningarna in till redena undrar jag också över, vill de "tränga" sig in eller ska de vara rymliga?

Kan redena stå på golvet, eller är det bättre om de kommer upp en bit?
 :D Mvh

Nyvärpare brukar gilla at ha redena lågt ner.
Du kan med fördel flytta upp dem när fåglarna vuxit till sig.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jun-07 kl 21:11 »
Jag har mina ca 50 cm från golvet. Två över varandra.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #13 skrivet: 12 jun-07 kl 08:11 »
Undrar lite - får man ha höns i källaren i samma hus som man bor  ???
Trodde att hönshus skulle ha egen ventilation skild från oss människors, eller förtar jag glädjen nu, just med tankte på zonoser.

Lena A

« Svar #14 skrivet: 12 jun-07 kl 11:04 »
Zoonoser är sjukdomar och smittämnen hos djur som kan spridas naturligt från djur till människa. Ett exempel är salmonella. Sverige har ett omfattande program för just salmonellabekämpning, vilket inte alla länder i Europa har.

Som jämförelse kan nämnas epizootiska sjukdomar som är allmänfarliga djursjukdomar som kan spridas genom smitta bland djur eller från djur till människa. Exempel är allvarliga sjukdomar som mul- och klövsjuka, rabies, en del fågelsjukdomar.

Jag tror nog du får tillstånd för dina två små söta dvärgkochin.  :D Visst vill man ha dem i närheten!  ;)

Jag skaffade nyligen Kasper, min dvärgkochintupp (den gamla dog). Han har kommit bra in i flocken och kommer och möter mig tillsammans med sina fruar, när jag kommer ut. Jag kan ju ha en liten godbit i handen.  ;)

Häromdagen kom en ny granne hem och ville se hönorna. Gissa vad som hände. ??? Kasper och hans fruar sprang och gömde sig.  ??? 8) :D Med detta vill jag ha sagt, att höns är mycket personliga och de känner igen dig på alla möjliga sätt och kommer fram och vill hälsa på dem de känner. De är roliga att ha med andra ord.  ;D
« Senast ändrad: 12 jun-07 kl 11:04 av Lena A »

Helenan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jun-07 kl 22:23 »
En gång i våras såg jag mina hönor slakta en lupin på några sekunder så var den totalt uppäten! Så ja - de äter sådant som är giftigt. Jag har också buxbom i trädgården - ej i hönsgården. De gömmer sig ofta i buxbomen men äter inte av den - jag tror inte det är något gott. Jag vet inte om jag skulle våga ha den i hönsgården då det alltid finns tillfällen när det inte finns något annat grönt än den och då ger de sig på den. Kan du inte sätta nät runt den också?

Lena A

« Svar #16 skrivet: 19 jun-07 kl 19:49 »
Grattis, grattis!  ;D ;D

Min erfarenhet är att det är svårt att introducera en ensam höna i en redan befintlig flock, så jag skulle nog ta 3 st på en gång. Det är inte roligt för en ny stackars höna att bli pickad på hela tiden, speciellt om den inte kan komma undan.

Å andra sidan, om du lägger ett par ägg under hönan när hon vill ruva nästa år, så växer ju de kycklingarna upp i flocken och efter att de äldre visar rang och sätter de små på plats, brukar det fungera med introduktionen. Vad tänker du göra om det blir tuppkycklingar eller fler honkycklingar? Sälja? Sådant är bra att fundera på redan nu.

Jag har, som sagt, en höna och en kyckling boende i en kycklingbur för sig själva utomhus nu. Jag släpper ut dem på eftermiddagen så att de får gå bland de andra så att de vänjer sig vid varandra. Ganska snart tror jag att mamma Hilda kommer att gå in i hönshuset och den lilla kommer att följa efter (den lilla är 4 veckor gammal). Jag gör i ordning en plats för dem i ena hörnet och sätter ut vatten/foder på en tegelsten så att den lilla kan nå upp. Efter ytterligare någon vecka brukar den lilla följa med de andra upp på sittpinnarna. Det är himla gulligt att se de små sitta där.

Inte tänker du väl ge hönorna choklad?  ??? ::)

Frånsett allfoder, helkorn, havrekross och godisbitar från gräsmattan, ger jag dem ärter, majs, kokt ris, kokt potatis, uppblött bröd (det måste vara uppblött annars kan det fastna i krävan, sägs det), små bitar av fisk ibland, kokta makaroner, olika sorters frukt (äpplen gillar de skarpt), kokt spenat gillar 2 st men inte de andra, filmjölk. Jag ger dem aldrig kött och definitivt aldrig kyckling.

Vissa höns gillar tydligen hela morötter som de kan picka på men mina gillar inte morötter alls.  ::)

Nu har jag börjat gräva upp stora sjok från ytterdelen av gräsmattan och kastar in i utegården. Mycket populärt.  :)

Grattis igen! Det här ska bli jätteroligt och jag förstår att du knappt kan bärga dig!  ;D
« Senast ändrad: 20 jun-07 kl 21:25 av Lena A »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 20 jun-07 kl 20:35 »
Ja de klarar att äta kött, mina får ibland kött/fisk/skaldjursrester oxå, men inte kyckling här heller, enbart av etiska skäl.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 jun-07 kl 22:40 »
Mina får små kötträster. fläsk kanter spagetti med köttfärssås, när köttet är svårt att peta bort mm. De älskar kött!

Aldrig kyckling. Förutom att det vore oetiskt så är det ju så Galna ko sjukan började - kossor som blev utfodrade med andra kor. Sådant är inte normalt. >:(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 20 jun-07 kl 22:58 »
Förutom att det vore oetiskt så är det ju så Galna ko sjukan började - kossor som blev utfodrade med andra kor.

Det var inte riktigt så ...det var kossor som blev utfodrade med FÅR !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser