Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare...  (läst 13020 gånger)

Helenan

• Gäst
Re:Nybörjare...
« Svar #20 skrivet: 21 jun-07 kl 15:41 »
Det finns fler exempel, har jag för mig, där djur blivit utfodrade med sin egen (eller besläktad) art och utvecklat otäcka sjukdomar...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 21 jun-07 kl 16:17 »
Ja det stämmer att det är oklokt att förtära alltför närbesläktade arter.
Är väl ganska väl bevisat att de flesta rovdjur väljer växtätare framför andra rovdjur så länge tillgång finns.
Även vi människor lever ju (på de flesta platser) med övertygelsen att det är bättre att äta växtätande däggdjur än köttätare.
Och även om inte regeln är total.....vi äter ju även en del omnivorer och köttätande fiskar och skaldjur....så finns den av en anledning.

Risken att drabbas av för oss skadliga bakterier, parasiter och sjukdommar är större om man äter andra köttätande djur än om man äter växtätare.
Personligen tror jag inte att det är större risk att äta vildsvinsskinka än fisk. Man får bara se till att den tillagas på ett sätt som tar död på trikiner och annat obehag. Liksom man bör se till att frysa ner lax och annan fisk ett par veckor om man avser att äta dem gravade, rimmade eller i annan ouppvärmd form.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 jun-07 kl 21:12 »
Hej igen!  :)
Är osäker på om man ska börja en "ny" tråd eller inte, jag har försökt läsa igenom föregående trådar men har inte hittat riktigt bra svar på mina frågor.

Jag ska snart få hem mina tre(!) ;D ;D ;) dvärgkochinhönor och idag har jag införskaffat foder och vattenautomat etc. En av mina frågor är - ska snäckskalet blandas i allfodret eller serveras separat? Om det ska blandas i så undrar jag hur många delar snäckskal i förhållande till foder...
Säkert helt onödiga frågor, hönsen löser säkert detta själva, jag vet, men det är inte klokt vad man kan "snöa in" på vissa saker... :-[
Jag köpte ett helt vegetabiliskt pelletsfoder från "svenska foder", farbror´n i affären rekommenderade mig även en slags "blandning som är som godis för dem" hrm...ser ut att innehålla undulatfrön, hampfrön? och solrosfrön  ???.

Sen är det detta med ljuset. Har endast ett fönster i en dörr, det kommer inte in så mycket dagsljus direkt på hönorna. Själva "hönshuset" är i ett f.d pannrum i källaren, i taket hänger en helt vanlig ljusramp, den ger kanske ett lite för dunkelt ljus?? Den hänger ju inte rakt över utrymmet där hönsen ska vara. I taket på deras utrymme går det ner en "klack" av cement som skymmer en del..., jag kan ju säkert hänga upp en extralampa, hur har ni det?
Jag tänker mest på vintern, eller vid dåligt väder,  då de små rara djuren kanske inte ens vill gå ut, ska man tända på morgonen då och låta det vara tänt under dagen? :-\

Sen fick jag lite panik i dag, väggarna är målade med blå färg...läste i nån tråd att fåglar inte gillar blått!?  :o

Jag har tagit kort för det är så svårt att förklara med ord, jag tänkte lägga in dem på tråden "bilder inredning" men jag är oteknisk och måste vänta tills "supporten" kommer från jobbet... :-[

Mvh

Helenan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jun-07 kl 21:23 »
Mina hönor har aldrig sagt något om vilken färg de gillar eller ogillar... ;)

Jag har en separat skål med snäckskal och torkade äggskal som de kan ta så mycket de vill av. Det funkar bra men jag ska snickra ihop en automat ngn dag. Den ska se ut typ så här:

|  /   >o
| /     (   )/       <- Detta är hönan
|_/     ||          

;D Förstår du hur? Jag gör den i plywood tror jag...

Godiset kommer de nog gilla! Jag köper undulatfrö som godis och kycklingmat.

Ljuset vet jag  inte hur jag skulle göra med. Jag tycker det är viktigt att de kan gå ut själva. Kan du ha en liten rastgård utanför fönstret? Upp till fönstret kan de nog flyga och har du en liten gård utanför så kan de alltid gå ut och du vet när de vill ut och kan flytta dem till den större som jag uppfattade var skild från rummet där de ska vara?

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 jun-07 kl 21:41 »
 8) 8) 8) Schysst illustration av foderautomaten!!

Jag har byggt en inhägnad i anslutning till dörren som går ut från pannrummet, där jag ska släppa ut dem dagligen...problemet är ju att dörren måste stå öppen och det fungerar ju inte alltid tyvärr...jag har planer på ett göra en lucka i dörren...den är ändå rutten nedtill  ;D men det var det här med att vara teknisk ::)

Tack för info!! Att de gillar undulatfrön 8)

Helenan

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 jun-07 kl 22:09 »
Gör luckan i dörren en bit upp. Minst en meter från marken eller så. Då blir det inte golvdrag. Du kan luta en planka mot, både på insidan och utsidan så de kan promenera ut och in på den. Vissa rovdjur får förhoppningsvis lite svårare att ta sig in om luckan sitter högre upp på dörren också.

Lena A

« Svar #26 skrivet: 25 jun-07 kl 22:19 »
Margit, vad kul att det blir 3 stycken små damer ;D ;D

Jag har snäckskal i en liten behållare vid sidan om, så kan de äta när de vill. Jag ger mina höns Allfoder och Fenix Hel Veg (vilket även innehåller snäckskal, sägs det). Snäckskal kan du köpa hos Granngården i en ganska stor säck som varar i "evigheter".

Mina höns gillar solrosfrön, men jag ger det mest på vintern, för det är ganska fett. Konstigt nog gillar mina små inte undulatfrön alls. När jag serverat dessa, tittar de på mig som om jag kan äta dem själv.  ::) ;)

På vintern har jag en lampa på timer som slås på kl 6 då jag själv går ut och ger dem frukost. Beroende på hur mörkt det är, slås den av vid 10-11-tiden. På eftermiddagen/kvällen har jag ingen lampa alls utan låter det mörkna naturligt. Har du inte mycket naturligt ljus, bör du nog ha en lampa som härmar dagsljusets variationer så mycket som möjligt. Det kan inte vara bra för hönorna att sitta i dagsljus jämt eller i mörker jämt. Väggarna i hönshuset har jag målat (halvblank färg) vita, mest för att det ska bli så ljust som möjligt (och lättstädat  ;)) Jag vet inte om höns gillar blått eller inte.

Det låter som om det ljus du pratar om är tillräckligt. Jag vet inte om det är bra med så starkt ljus så att de behöver solglasögon  8), men det ska ju inte vara för litet ljus heller.

Det här med att fixa en liten lucka för dem som du kan öppna på dagtid är nog en bra idé. Jag är säker på att de vill ha möjlighet att gå ut och dessutom skulle det ju underlätta för dig också, så slipper du tänka på om dörren står öppen eller inte.  Helenans förslag är bra med en stege upp.

Det är väl spännande, eller hur?  ??? ??? Det tycker vi också.  ;D Fråga på bara. Det är därför vi är här, för att hjälpa varandra.  :D
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 22:24 av Lena A »

Helenan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 jun-07 kl 22:23 »
Du kan ju göra luckan väldigt lite så inga inbrottstjuvar tar sig in. Hönsen kan bli mindre än du tror när de ska igenom...
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 22:23 av Helenan »

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 jun-07 kl 22:34 »
Ja!  ;D Det är jättespännande och kul!
Bra tips med luckan en bit upp!! det ska jag verkligen tänka på.
Väggarna borde varit vita...halvblank färg hade ju också varit smart då det som du säger Lena A blir mycket mer lättstädat... Kanske borde jag måla om nu innan de kommer? Fast otålig som jag är så är inredningen redan klar och spånet ditlagt  :D  det får nog bli ett lite senare projekt, men många bra och tänkvärda tips får jag!! ;) Tackar så mycket, jag är oerhört tacksam för att ni finns där ute!  ;)

Lena A

« Svar #29 skrivet: 26 jun-07 kl 08:01 »
Om du vill kan du nog måla om senare. En varm och torr dag när de små liven är ute och pickar i gröngräset är det enbart skönt att komma upp tiiiidigt och kasta sig över målarfärg och pensel.

Sedan kan det stå och torka hela dagen tills de små hönorna vill gå in igen till kvällen och du själv är helt uttröttad för att du fick gå upp så tidigt.  ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 03 jul-07 kl 19:15 »
 :)Hej!
Äntligen har de kommit!! ;D ;D Ingela är den lilla svarta (min ena son har döpt henne efter sin favoritfröken...! 8)).
Det är två gula, en lite mindre - Marianne (väldigt goda karameller...) och en lite större som den andra sonen har döpt till Ulla....
Ullas näbb är lite sned  ??? såg det när vi hade kommit hem, det verkar inte besvära henne alls, hon pickar och äter och hon verkar vara "bossen" i gänget  8).
Jag kan nästan inte slita mig från dem...kan sitta och titta på dem i timmar  ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 03 jul-07 kl 19:17 »
En bild till...

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 03 jul-07 kl 19:20 »
Bilderna blir suddiga.. ??? försöker med en till.
...och TACK alla hjälpsamma på forumet för utmärkta tips, idéer och support!!
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 19:51 av Margit »

Lena A

« Svar #33 skrivet: 03 jul-07 kl 19:50 »
Det här är ju JÄTTEROLIGT!  ;D  Vad jättefina de är.  ;D Väldigt vackra dvärgkochin. Jag känner igen dem från min egen (Polly, också gul) trots att de än så länge är mycket mindre. Ingela är en tjusig liten tjej. Hur gamla är de? Jag skulle kanske gissa på 8-10 veckor?

Folk som inte har höns tror inte man är klok när man säger att man titta på dem i timmar, men så är det.  ;D :-[  Höns är det roligaste som finns.  :D

Tack för korten och berätta nu vidare hur det går för de små liven i sitt nya hem. De verkar ha anpassat sig redan, ser jag.  ;)
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 19:51 av Lena A »

Lena A

« Svar #34 skrivet: 03 jul-07 kl 19:57 »
Jag tänkte på en sak när det gäller gräs till hönorna. Långa grässtrån kan fastna i näbben/halsen på dem och orsaka....problem  ::). Minns inte exakt vad, tyvärr. Någon annan här vet nog.

Lägger du in grästuvor, pickar de gräset i passande bitar och själva jorden håller emot grässtrået så att de kan bita av en bit. Om du kastar in enbart gräs (utan tuva), är det inget som håller emot gräset när de pickar och de kan då få hela grässtrået i näbben. Förstår du vad jag menar.  ???

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 jul-07 kl 22:34 »
Jag förstår  vad du menar, och du har helt rätt! ;)  Det står i boken "Höns i trädgård"  ;) "krävan kan bli igenproppad och upphöra att fungera"  om de t. ex. plockar i sig för mycket kokt ris eller långa avklippta grässtrån vid ett och samma tillfälle  :o jag gav dem "vassarv" som min farmor alltid gav hönsen...våtarv tror jag det heter på rikssvenska...hoppas verkligen att det gick bra. Det är ju inte lika "segt" som vanligt gräs i alla fall... :-[
Jag kunde ju inte låta bli att gå ner och "titta till dem" nu i kväll, de sitter tätt ihopkurade - en på fodertråget och de andra två under...jag tror inte de hade sittpinnar där jag hämtade dem...det var bara kycklingar och unghöns i det utrymmet. Faktum är att de inte ens har utforskat hela utrymmet än - de har sprätt omkring lite runt vattenautomat och fodertråg bara. Äpple var mycket uppskattat!
De fick även chans att gå ut en stund på eftermiddagen när solen tittade fram...men de vågade inte ens närma sig utgången  :-\ hoppas de känner sig mer säkra i morgon!
Tjejen jag köpte dem av var inte riktigt säker på hur gamla de är då hon har kläckt i omgångar, men hon var tämligen säker på att de kläckts i april månad, så jag skulle också tro att de är c:a 10 veckor, som du trodde Lena A :)

Lena A

« Svar #36 skrivet: 04 jul-07 kl 08:18 »
 ;D ;D Hur mår de idag på morgonen? Du får räkna med att det tar någon dag innan de bor in sig. Tänk var bra de har fått det.  :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 04 jul-07 kl 09:38 »
Sen fick jag lite panik i dag, väggarna är målade med blå färg...läste i nån tråd att fåglar inte gillar blått!?

Höns gillar BLÅTT där de ska gödsla!...så t.ex sittpinnar är ju bra att ha blåmålade  :)

Och så föredrar höns rött där dom ska värpa!
Inuti redena t.ex
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 04 jul-07 kl 12:09 »
Var uppe 6:30 i morse (trots att jag har semester  :D) för att titta till dem...de har sovit i ett hörn på golvet tätt ihoppackade - kan de tycka det är kyligt? Eller är de bara osäkra för att allt är nytt tro?  ???

De fick frukost och de pickar begärligt i sig av det som bjuds - lite skygga när jag sträcker in handen. De småpratar, piper och "tjirpar" hela tiden - pratar de med varandra eller är det uttryck för oro?
Öppnade ut men de vågar ännu inte närma sig dörren - tyvärr är det så att de måste gå upp för en liten källartrappa för att komma ut på grönbetet...det kanske blir knepigt för dem? Jag vill ju inte gärna behöva fånga dem med händerna och bära ut dem...jag avvaktar ett tag får vi se om de blir lite modigare.
Jag slängde in en uppgrävd grästorva - först blev de rädda  :o men sedan började en mask röra sig och då var den svarta där snabbt och slukade den  8).

Två av väggarna är ju blåa...de har faktiskt bara hållt till i hörnet där det inte är blått - men jag tror att det beror på att maten och vattnet är i det hörnet där de "gillar" att vara.    

johe71

« Svar #39 skrivet: 04 jul-07 kl 12:12 »
De småpratar, piper och "tjirpar" hela tiden - pratar de med varandra eller är det uttryck för oro?

de pratar med varandra... har en höna med 8 kycklingar som går löst på gården just nu (låser in dem på natten) och man kan hela tiden höra vart de är... jag tror inte kycklingarna har småpratat hela tiden sen de blev kläckta, inte en tyst sekund :) (ok, de är tysta när de sover, men inte annars)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare
lothman.kristina@gmail.co, Berberis, hammer, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser